• Ljuvalivet

    snart kommer barn nummer 2, lämna syskon på dagis?

    Väntar inom en månad barn nummer 2.
    Sonen kommer då att vara 2,5 år.
    Han har då gått på förskolan i 1 år, sällan hela veckor utan mer strödagar och inte så kontinuerligt.
    I perioder har lämningarna fungerat, men sen inte då han har gråtit men sedan tystnat så fort vi är ur sikte.
    Han tycker det är kul på dagis och med kompisarna. Han ser mycket upp till dom äldre som tyvärr dom flesta hoppat upp till storavdelning. Så kommer vara mycket nya barn och inskolningar när han kommer tillbaka.

    Jag känner att det känns som ett jobbigt moment att ha tid att passa för att lämna på dagis.
    Sedan jobbar min man kväll varannan vecka så då är vi ju hemma hela familjen fram till 15 i princip, och att gå på dagis varannan vecka känns ju inte helt optimalt?
    För jag skulle aldrig ha hjärta att mamma, pappa och bebis är hemma och sedan lämna sonen på dagis?
    Sedan har vi öppna förskolan 4 dagar i veckan man kan gå på, dock vet jag knte hur många stora barn som kommer vara där.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden snart kommer barn nummer 2, lämna syskon på dagis?
  • Malla1

    Jag har alltid haft mina barn 15 timmar på dagis dvs 9-14 tis-Tors trots att jag varit mammaledig för mina barn har mått bra av att vara på dagis.

  • Hamboist

    Jag är i en ganska liknande sits som du, och tänker precis likadant. Håller bara tummarna att där finns jämnåriga till storasyster på öppna förskolan, annars kan det nog tyvärr bli aktuellt med dagis ändå- hon måste ju få busa av sej med jämnåriga också.

  • Natulcien

    Med de förutsättningarna som du anger så låter det ju som om det bästa är att ha pojken hemma med dig och bebisen. Så hade jag gjort.
    Då slipper du stressmomentet med tidspassning/hämtning/lämning, och slipper risken med att dra hem en massa förskolesjukdomar till bebisen.

    Något eget behov av förskola lär han ju inte ha förrän han är närmare 4 år.

  • Ljuvalivet
    Natulcien skrev 2014-08-04 19:41:15 följande:

    Med de förutsättningarna som du anger så låter det ju som om det bästa är att ha pojken hemma med dig och bebisen. Så hade jag gjort.
    Då slipper du stressmomentet med tidspassning/hämtning/lämning, och slipper risken med att dra hem en massa förskolesjukdomar till bebisen.

    Något eget behov av förskola lär han ju inte ha förrän han är närmare 4 år.


    Precis!

    Tänker mycket på all sjukdomar också.

    Kräksjukor, rsvirus med mera.

    Öppna förskolan börjar nästa vecka så då ska vi dit och kolla läget.

    Hade mannen jobbat konstant dag hade jag nog uttnyttjat förskolan.

    Vi har rätt till 20 timmar i veckan.
  • scanmia

    Helt ärligt så tror jag att den här frågan har med dina behov att göra: orkar DU med att ha tvååring och spädis hela dagarna? Ditt äldre barn trivs på förskolan och han trivs även hemma, eller hur? Så du har förmånen att välja mellan två bra situationer (lyxproblem!). Försök att bortse från stressen att vara duktig och från oron att inte vara tillräcklig för att stimulera en 2-3-åring. Det är klart att du KAN klara av BÅDA de sakerna (och förmodligen kan du ha dåligt samvete för båda sakerna med om du är som jag ) men nu har du ju friheten att välja.

  • gbgumman

    Jag valde och lämna min treåring. Inte det minsta dåligt samvete. Gör vad som känns bäst för dig.

  • Ljuvalivet
    scanmia skrev 2014-08-04 20:25:12 följande:

    Helt ärligt så tror jag att den här frågan har med dina behov att göra: orkar DU med att ha tvååring och spädis hela dagarna? Ditt äldre barn trivs på förskolan och han trivs även hemma, eller hur? Så du har förmånen att välja mellan två bra situationer (lyxproblem!). Försök att bortse från stressen att vara duktig och från oron att inte vara tillräcklig för att stimulera en 2-3-åring. Det är klart att du KAN klara av BÅDA de sakerna (och förmodligen kan du ha dåligt samvete för båda sakerna med om du är som jag smile1.gif ) men nu har du ju friheten att välja.


    Det vet jag ju inte om jag kommer orka förens jag är där, därav är jag så kluven.

    Jag älskar att vara med min son och har haft han på dagis i snitt 3 dagar i veckan och resten hemma då jag jobbat långa dagar som resulterat i att jag är ledig mycket.

    Dåligt samvete får man för allt som förälder tycker jag.

    Minst dåligt samvete skulle jag nog få av att ha honom hemma då jag sätter mina behov i sist rum.

    Så det lutar mest åt arg jag ska vilja ha honom hemma.

    Fördelar:

    Spara 1300:- i månaden

    Massa tid med barnen

    Slippa tidspass och stress

    Nackdelar:

    Amningsmarathon och stimulera den äldre samtidigt

    Kanske svårt att hitta barn i samma ålder för honom att leka med då alla är på förskola nästan
  • mammalovis

    Om barnet fyller 3 under höstterminen, så får ni reducerad avgift med 3/8.

    Sedan blir inte skillnaden så stor mellan öppen förskola och vanlig förskola smittomässigt, om inte pojken är väldigt blyg och inte vill leka med de andra barnen eller det är ytterst få barn där ...

    Min dotter fick syskon vid 2,5 år i juni, så hon hade en hel termin bakom sig. De första 10 dagarna tänkte vi vara hemma om hon ville, men hon efterfrågade kompisarna redan första kvällen så hon fick gå till förskolan 3 dagar i veckan.

    Vid flera fall av magsjuka har vi bett förskolan informera oss och har hållit oss hemma. Sist var vi hemma en vecka, men när hon återvände och de inte hade några fall åkte vi på det ändå ...

    Så allt beror på vilket barn du har. Saknar han inte förskolan om han hinner återvända till den innan bebisen kommer, så finns det ju ingen anledning att tvinga dit honom om du får en lugn och smidig bebis. Allt beror ju på omständigheterna.

    Att sedan påstå att barn under 4 år inte har nytta av förskolan anser jag är bullshit då många lär sig massor både kunskapsmässigt och socialt, men allt beror ju på alternativet. Min dotter hade aldrig haft lika nära vänner på öppna förskolan även om vi varit där 2 gånger i veckan, då vilka barn som är där skiftar mycket även om det funnits uppåt 30 barn där.

  • Flickan och kråkan

    Ni kanske inte måste bestämma precis nu? Barn är ju så olika och man vet inte hur de reagerar på nytt syskon. Vi fick vårt tredje barn för 1 år sedan. Min äldsta var då 5,5 och skulle börja förskoleklass till hösten. Han ville verkligen inget annat än att gå dit. Han älskade det verkligen. Mellansonen var 4 år. Han ville huvudsakligen vara hemma. Han hade gått i förskola sedan han var 2,5 år (korta dagar) och var väldigt trygg med personal och kompisar och trivdes, men till syvende och sist så ville han hellre vara hemma med mig och sin nya lillebror. Det var inte förrän efter jul (ett halvår senare alltså) som han verkligen ville gå till förskolan alla sina 15 timmar. Och han var ändå nästan 4,5. 

    Mina äldsta är täta så hade både hemma rätt länge tillsammans. Äldsta började när han var tre och mellan när han var 2,5. Jag måste säga att även om det blev en stund själv med bebis så kände jag mig mer låst med de stora i skola och förskola. Vi hann liksom aldrig komma iväg någonstans. Jag lämnade både vid 08.30 och sedan hämtade jag dem 13.00. Äldsta gick varje dag eftersom han gick i förskoleklass. Ofta blev vi kvar en stund på skolgården och så var vi hemma vid 14. Då var de hungriga så mellanmål och så var klockan plötsligt 15. 

    Utifrån det du skriver så hade jag nog haft mina barn hemma tillsammans. Din "stora" är ju bara 2,5. Om jag får välja så vill jag inte ens skola in mina barn innan de fyllt tre. Men det är jag .

  • Solen11

    Storasyster var 2 år när lillebror kom och hon har gått på dagis sedan 1,5 år ålder. Hon fortsatte göra det även när brorsan kom. Det kändes bäst för alla och det har aldrig gett mig ngt dåligt samvete. Hon älskar sitt dagis, kompisarna och allt kul de hittar på. Jag hade aldrig haft energi att underhålla henne med en liten spädis vid min sida. Barnsjukdomar florerar rätt frekvent på ÖF också så det finns inga garantier att de håller sig friska där. Oftast är ju det (ÖF) inomhusverksamhet till skillnad från dotterns dagis där de är ute i ur o skur.

Svar på tråden snart kommer barn nummer 2, lämna syskon på dagis?