• LookOutlook

    Attack (epilepsi?) i sömnen? JÄTTEOROLIG!!

    Var med om något väldigt otäckt inatt när jag sov. Är osäker på om det bara var en dröm eller om det var en attack (seizure) av något slag, och isåfall vad för sådan.

    Först så drömde jag att jag hade en attack av något slag där jag låg på golvet och krampade, krälade, rev ned saker, var galen och helt borta. Ointressant i detta sammanhang men endå kanske värt att nämna utspelade sig drömmen i just det hotellrum jag sov i (men är verkligen säker på att det var en dröm). Något jag också är säker på, är att jag vaknade från drömmen till vanlig vy i sängen från kudden i den riktiga världen där miljön ännu var lugn. Höll på att pendla så mellan sömn och verklighet flertalet gånger. I perioderna jag var vaken kände jag fortfarande tendenser av denna attack, vad det nu var för något. Jag behövde kämpa emot något enormt för att motstå att jag skulle sjunka in i attacken igen. Ju mindre jag kämpade och skärpte mina sinnen, ju mer fördes jag djupare ned i något som kändes som epilepsi där mitt medvetande gradvis blev lägre. I de vakna perioderna visste jag att jag var vaken, men trodde fortfarande ibland att drömmen var verklighet när jag kom in i den igen. Men kom ibland till tillstånd i drömmen där jag var tvärsäker på att det faktiskt var en dröm, men låg endå uppskattningsvis 20 min helt obenägen att ta mig ur den. Oftast brukar man vakna tidigt efter då man vet att man drömmer. Trots drömmens avbrott då jag vaknade ett par gånger, var det fortfarande samma dröm jag kom in igen senare, och den utspelade sig på samma plats. Det fanns en slags lathet mellan drömmarna där jag inte riktigt orkade bry mig, där jag lät mig sjunka ned till avgrunden igen obekymmrat, som att jag helt återställdes när jag vaknade, som att jag inte kom ihåg något alls från drömmen, helt opåverkad. Jag behövde anstränga alla mina krafter, spänna alla mina muskler för att inte låta mig dras ned. Behövde tänka outside the box, och verkligen för stunden på något vis öka mitt medvetande och skräphet för att fullständigt ta mig ur drömmen och inte bli paralyserad.

    Efter sista drömmen är jag säker på att jag hallucinerade i mitt vakna tillstånd. Såg vaga ansikten på väggen i 20 sekunder. Sedan har jag inte märkt något. Min balans är god och kan läsa bra som vanligt. Har inte upptäckt något skevt än. Vill dock att ni kan komma med frågor, eller råda mig göra några "tester" för att se att allt är som det ska!

    Har haft detta dilemma tidigare. Gissar att jag upplevt samma sak 4 gånger tidigare i loppet av 2 år, då inte blivit lika orolig. Då tog jag det mer som en otäck dröm. Ibland har jag känt när jag ska gå och lägga mig, när jag håller på att somna för första gången att jag sjunker in i någon psykos där mina signaler till hjärna och muskler avtar. Ifylld av en abstrakt irrationell skräck känner jag samtidigt att jag blir paralyserad och sjunker in i ett tillstånd där musklerna nästan krampar, att delar av den fysiska kroppen helt sover, där jag inte känner någon kontakt med musklerna alls. Har även hallucinerat i detta tillstånd, tror jag såg en skepnad i hörnet av mitt rum, Har också då fått en känsla av att någon satt på mitt bröst. Det jag då googlade fram som möjligt namn på fenomenet var lucid dreaming och sömnparalys. Var en gång jag experimenterade och hoppades kunna framkalla något av de innan nämnda fenomenen. Man skulle då ligga helt stilla med kroppen i 1-2 timmar och inte röra någon led alls för att efter ett tag märka att kroppen sov men inte hjärnan. Detta var tänkt att ge en fallande känsla, samtidigt som man hallucinerade. Det funkade på mig då jag provade det för något år sedan, och var ganska likt upplevelsen jag hade idag.

    Jag är riktigt orolig att detta är mer än en dröm, och att det jag befann mig i ger mig mentala men. Den största frågan i tråden som hjälper mig mest är:
    Vad kan detta vara för något? Vad är namnet på fenomenet/attacken/upplevelsen? Finns det anledning att oroa sig?

    Epilepsi?
    Sömnparalys?
    Kom med idéer! Tack!

Svar på tråden Attack (epilepsi?) i sömnen? JÄTTEOROLIG!!