• Tjejmalin

    Någon som pluggat till stödpedagog?

    Hej! Någon som pluggat till stödpedagog? Skall börja läsa om 1 vecka, all onödig och nödvändig fakta behövs som lön, arbetsliv, ansvar mm:)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-12 10:19
    Det är en yh utbildning, jag skall läsa i 2 år på 50% på campus Nyköping. Låter ju konstigt om du har stödpedagog som titel när du inte är utbildad? Har dj mer ansvar än övriga personal, lön?

  • Svar på tråden Någon som pluggat till stödpedagog?
  • Litet My

    Nej, trodde bara det var en titel såsom det räknas som häromkring dvs man har någon form av eftergymnasial utbildning inom det man ska jobba med. Vad är det för utbildning YH?

  • Tjejmalin

    Hej!

    Det är en yh utbildning, jag skall läsa i 2 år på 50% på campus Nyköping. Låter ju konstigt om du har stödpedagog som titel när du inte är utbildad? Har dj mer ansvar än övriga personal, lön?

  • Litet My

    TjejMalin: Ja en del mer ansvar och lite mer i lön. Som sagt här är det en anställningsform (bor i Vä Götaland). Man kan vara stödassistent då har man tex bara omvårdnadsprogrammet som utbildning, för att bli anställd som stödpedagog krävs eftergymnasial utbildning tex YH utbildning (hos oss är det psykiatri), boendepedagog eller socialpedagog. Sedan finns det en titel till jag glömt nu men där man är tex psykolog, socionom eller beteendevetare dvs där man har en högskoleutbildning. Om du läser på AMS där man söker en stödpedagog ser du att det är samma på många ställen, dvs att stödpedagog är en titel där olika utbildningar kan ingå. Själv fick jag min av kommunen (för de som redan jobbade) och ville ha en längre fördjupningskurs för att höja sin titel så att säga.

  • Anonym ((DV))

    Hej,

    Jag undrar hur det har gått för dig som pluggade till stödpedagog? Jag funderar också på att läsa en sådan utbildning och vill veta allt om utbildning, yrke och lön Skrattande 

    Framför allt om det var lätt att få ett relevant jobb efter utbildningen och hur ingångslönen samt löneutvecklingen ser ut.

    Tack på förhand!

Svar på tråden Någon som pluggat till stödpedagog?