SupersurasunkSara skrev 2014-08-15 19:28:12 följande:
Jodå, det går alldeles utmärkt att inte ta något som helst ansvar för sin partners barn. Klarar denne inte av att ta hand om barnen själv menar du? Att lämna, hämta osv?
Jag förstår hur du tänker, jag vill själv inte leva så, jag tar det ansvar jag vill, men huvudansvaret är makens.
Inte heller skulle det falla mig in i att tvätta våra kläder men inte makens barns osv.
Men om min man krävde att jag tog del i omvårdnaden som jag inte hade lust att ta så skulle jag undra om han var kapabel till att ha umgänge med sitt barn.
Jag förstår, det där är svårt. Det har mitt ex också påpekat för mig och sagt att det till en början inte är så självklart med rutiner och annat som måste synkroniseras. men jag vet att sambon har det mesta rörande barnen, men då de är små så vet jag att den nya sambon också involveras. Jag som lever ensam har aldrig behövt ställas inför detta så jag kan inte svara dig, det kanske beror mycket på hur den nya sambon är som person? ja jag vill inte ha in en ny man just av sådana anledningar. Jag har mina rutiner och vill inte ändra på något och blanda in någon yttre som kanske inte ens kommer tycka om mina barn, det är en rädsla
kanske lättare när barnen är större och mer självgående? Svårt det där då det beror från person till person.