• Happy14

    Hemangiom/smultronmärke?



    Finns det fortfarande någon tråd om detta?

    Min dotter på 3 veckor, fick i veckan ett illrött/lila/blått märke i hårbotten stort som en enkrona och alldeles plötsligt!

    Blev livrädd, trodde hon slagit sig först, men åkte ner till bvc som sa att smultronmärke är det enda det kan vara, dock väldigt slätt och hon tyckte det var konstigt att det kommit så snabbt...

    Någon som har erfarenhet??

    Det är mkt ilsknare rött än på bilden, vet inte varför det ser så ljust ut på den..
  • Svar på tråden Hemangiom/smultronmärke?
  • Anni Me

    Min dotter har ett på överarmen. Hon hade det från födseln, men då såg det bara ut som en väldigt ljus lite leverfläck. Vet inte riktigt hur lång tid det tog innan det blev rött och växte, men va nån veckor tror jag.

    Idag är hon 18 månader pch det har bleknat väldigt mycket mot när hon va liten.

    Jag hade själv ett smultronmärke i huvudet/ pannan som bebis. Undrar om det är ärftligt tro?

  • honeydew

    Vår dotter hade ett i underlivet, och vad jag kom ihåg så hade hon ej det när vi var på BB men det kom efter bara ett par veckor. Ilsket rött, kanske som en 50-öring. Men det var ju bara synligt när man bytte blöja. Har alltid varit slätt.

    Idag är hon 4 år och man kan se spår av märket fortf men det är både mindre och ljusare, mer rosa än rött nu.

  • Happy14

    Ja vårat är nog mer som en 50-öring också... Men hon hade inget vid födseln alls, och så häromdagen sa det bara pang! Nu inspekterar jag minsta röda/lila fläck i ansiktet.. Är rädd att det skall komma där med Det är inget vidare roligt.. Speciellt om inte det växer hår där märket är (hårbotten), och det växer i denna farten.. Ja jag tror det är ärftligt de frågade på bvc om vi haft det, och det har ingen av oss eller någon av syskonen.. (pojkar dock tydligen är det vanligare hos flickor..)

  • Virre1979

    Vår kille hade ett väldigt svagt rött märke på magen när han föddes, såg det knappt själv. Det har blivit mer och mer rött och sista veckan verkligen jätterött.. Dom förändras med tiden och kan försvinna sen.

  • Happy14
    honeydew skrev 2014-08-17 22:27:42 följande:

    Vår dotter hade ett i underlivet, och vad jag kom ihåg så hade hon ej det när vi var på BB men det kom efter bara ett par veckor. Ilsket rött, kanske som en 50-öring. Men det var ju bara synligt när man bytte blöja. Har alltid varit slätt.

    Idag är hon 4 år och man kan se spår av märket fortf men det är både mindre och ljusare, mer rosa än rött nu.


    Växte det till ytan?? Eller är storleken oförändrad ?

    Tycker så synd om min lilla bebis.. Hoppas hon får behålla sitt hår och att den inte växer mer.. Eller att det kommer flera..
  • bobou

    Min dotter har tre smultronmärken på kroppen. Alla började som helt platta, illröda märken när hon var 3-5 veckor, men blev efter ett par veckor upphöjda. Nu är hon 18 månader och de har både bleknat och blivit mycket plattare. Jag tror att de kommer att vara helt borta om ett par år.

    Tyck inte synd om din dotter, det är ingen fara alls! Hon kommer inte att lida av sitt smultronmärke. Det är vanligt och ofarligt, så länge det inte sitter på något besvärligt ställe.

  • Happy14
    bobou skrev 2014-08-18 15:40:30 följande:

    Min dotter har tre smultronmärken på kroppen. Alla började som helt platta, illröda märken när hon var 3-5 veckor, men blev efter ett par veckor upphöjda. Nu är hon 18 månader och de har både bleknat och blivit mycket plattare. Jag tror att de kommer att vara helt borta om ett par år.

    Tyck inte synd om din dotter, det är ingen fara alls! Hon kommer inte att lida av sitt smultronmärke. Det är vanligt och ofarligt, så länge det inte sitter på något besvärligt ställe.


    Såg de ut som på min bild? Hon har två prickar på näsan också, de har varit där sedan födseln dock och är inte så illröda som det i huvudet... Så det är förhoppningsvis inte sådana..

    Detta i huvudet kom alltså på några minuter... Gjorde era också det?
  • Ejin

    Min dotter hade att stort som kanske 1,5 femkronor på magen. Minns inte exakt hur de var alldeles i början men efter ett litet tag var de iaf rött och bubbligt o upphöjt i huden. Hon är snart sex och det sitter fortfarande kvar men det har börjat komma in vanlig hud Mellan de röda så det är påväg bort men det går ganska sakta så de dröjer nog ett par år till. Hon har bara där ingen annanstans på kroppen alls.

  • bobou
    Happy14 skrev 2014-08-18 20:32:19 följande:
    Såg de ut som på min bild? Hon har två prickar på näsan också, de har varit där sedan födseln dock och är inte så illröda som det i huvudet... Så det är förhoppningsvis inte sådana..

    Detta i huvudet kom alltså på några minuter... Gjorde era också det?
    Jag tycker inte att märket på din bild är illrött, men det kanske har blivit det sedan dess? Min dotters märken började som på din bild tror jag, men det blev sedan mycket mer illrött. Här är en bild från Google: https://www.sundhed.dk/content/cms/50/37450_4846-2-hemangiom-proliferasjonsfasen-2-jpg1570x1024.jpg - så rött som på den bilden, fast inte så stort. Enkrona typ.

    Jag såg inte på medan de kom, utan alla tre märkena upptäcktes vid blöjbyte eller bad, så jag vet inte hur snabbt det gick. Från ljusrött till illrött tog 1-2 dagar, och 1-2 veckor tills de blev upphöjda. Om jag minns rätt.
  • bobou
    Happy14 skrev 2014-08-19 19:54:38 följande:

    här är en ny bild..


    Ja, det är ju lite mer rött nu... Varför undrar du om hur märkena på andra barn har utvecklats? Är det för att du vill veta hur det kommer att se ut på din dotter? Det är nog svårt att gissa, tror jag.
  • Happy14
    bobou skrev 2014-08-20 11:00:06 följande:
    Ja, det är ju lite mer rött nu... Varför undrar du om hur märkena på andra barn har utvecklats? Är det för att du vill veta hur det kommer att se ut på din dotter? Det är nog svårt att gissa, tror jag.
    Ja och om det är ett sådant överhuvudtaget, och om prickarna på näsan skulle kunna vara sådana, jag vill veta allt jag bara kan!
  • Anni Me
    Happy14 skrev 2014-09-08 14:38:52 följande:

    Nu ser det ut såhär... smile4.gifphpaINEPZ67674.jpg


    Ser ut som ett smultronmärke ja. De är helt ofarliga. Det sitter ju dessutom på ett ställe där det inte kommer att synas sen pga håret. De försvinner dessutom oftast så småningom och bleknar mer och mer
Svar på tråden Hemangiom/smultronmärke?