• Anonym (Samma namn?)

    Är det okej att döpa båda barnen till samma namn?

    Vi (jag och min sambo) har haft två personer i vår närhet som har varit väldigt väldigt viktiga för oss och vi skulle vilja döpa våra barn efter dessa två. Vi låtsas i den här tråden att namnen är Tove och Alma. 

    Jag och min sambo har precis fått en dotter som ska heta Alma har vi bestämt, men jag undrar om det är okej att döpa henne till Alma Tove med Alma som tilltalsnamn och sedan om vi får en till dotter döpa henne till Tove *Något namn* med Tove som tilltalsnamn? eftersom vi i nuläget inte vet om vi kommer att få några fler barn eller om dessa barn i så fall blir tjejer och namnen betyder väldigt mycket för oss så vill vi gärna döpa vår nästa dotter om vi får någon till Tove. Men om vi inte får någon så vill vi att våran dotter ska bära båda namnen. 

    Så vad tycker ni är det okej att ha en (ex)
    Alma Tove Johanna Svensson och en
    Tove Stina Selma Svensson? 
    Eller är det jättefel att ha två barn med samma namn?

  • Svar på tråden Är det okej att döpa båda barnen till samma namn?
  • Dixie

    Ja, det tycker jag är ok - det finns ju många syskon som har samma andra namn! 

  • HannaS86

    Ja det tycker jag är helt ok, det är ju få som har koll på andranamn och reagerar på det. Jag tror att väldigt få av mina vänner minns/vet vad jag heter i andranamn :)


    Min dagmammas två döttrar hette Maria Johanna (äldsta barnet) med Maria som tilltalsnamn och Johanna Karin där Johanna var tilltalsnamn, det var precis som i ditt fall att de gav första dottern andra favoritnamnet som mellannamn och sen när de fick en dotter till så fick den andra favoritnamnet som tilltalsnamn :)

  • Anonym (Samma namn?)

    Vad skönt Glad. Vi hade svårt att välja mellan att inte få det som tilltals namn eller att inte få det som namn alls. Men en fråga till då tycker ni att vi ska döpa nästa dotter (om det blir någon) till Tove Alma då? Så att det blir (ex)  Alma Tove Kajsa Svensson och Tove Alma Stina Svensson? Så att det blir rättvist eller jämt eller vad man nu ska säga?

  • Anonym (Ej alma)
    Anonym (Samma namn?) skrev 2014-08-18 17:32:33 följande:

    Vad skönt . Vi hade svårt att välja mellan att inte få det som tilltals namn eller att inte få det som namn alls. Men en fråga till då tycker ni att vi ska döpa nästa dotter (om det blir någon) till Tove Alma då? Så att det blir (ex)  Alma Tove Kajsa Svensson och Tove Alma Stina Svensson? Så att det blir rättvist eller jämt eller vad man nu ska säga?


    Nej så kan ni inte göra ena ungen får heta alma tove kajsa o den andra Tove xxxx Stina den kan inte heta alma el jo den kan om ni vill verka puckade och framstå som rejäla idioter
  • Anonym (Samma namn?)
    Anonym (Ej alma) skrev 2014-08-18 17:38:15 följande:
    Nej så kan ni inte göra ena ungen får heta alma tove kajsa o den andra Tove xxxx Stina den kan inte heta alma el jo den kan om ni vill verka puckade och framstå som rejäla idioter
    Varför inte? Är inte det samma sak som att en Alma Tove och en Tove? Borde vi inte framstå som lika puckade då? Båda barnen har ju samma namn och det var ju det jag undrade om vi skulle framstå som puckade om båda barnen hade samma namn.
  • Anonym (Ej alma)

    Ja ni framstår som puckade om båda ungarna har båda namnet, ena ungen kan han båda namnen och nästa unge kan alltså bara ha ett av namnen, fattar du?

  • Anonym (Samma namn?)
    Anonym (Ej alma) skrev 2014-08-18 17:47:42 följande:

    Ja ni framstår som puckade om båda ungarna har båda namnet, ena ungen kan han båda namnen och nästa unge kan alltså bara ha ett av namnen, fattar du?


    Ja, jag fattar vad du menar men jag undrar varför du tycker så. Så varför tycker du så? (Jag är en sådan jobbig person som alltid vill veta skälet till saker och tingGlad). Jag tänkte att det var bra i fall barnen börjar bråka typ "det var mitt namn först och det är både ditt och mitt namn mitt är bara mitt namn". Jag tänkte att på så sätt blir båda namnen bådas namn. Förstår du?Glad
  • Anonym (Ej alma)
    Anonym (Samma namn?) skrev 2014-08-18 17:53:08 följande:

    Ja, jag fattar vad du menar men jag undrar varför du tycker så. Så varför tycker du så? (Jag är en sådan jobbig person som alltid vill veta skälet till saker och ting). Jag tänkte att det var bra i fall barnen börjar bråka typ "det var mitt namn först och det är både ditt och mitt namn mitt är bara mitt namn". Jag tänkte att på så sätt blir båda namnen bådas namn. Förstår du?


    Väx upp!
  • Anonym (Njae...)

    Alla gör ju som de vill,men lite brist på fantasi tycker jag nog det är. Kalla barnen för Alma och Tove,men låt dem heta nåt helt olika som andranamn tycker jag.

  • Anonym (Samma namn?)
    Anonym (Ej alma) skrev 2014-08-18 17:54:43 följande:
    Väx upp!
    Va?! Jag frågade varför du tyckte på ett visst sätt. Jag tycker det blir mest rättvist så eftersom då blir båda namnen bådas namn i stället för att en ska känna att dennes tilltalsnamn är bådas namn  men den andres tilltalsnamn är bara dens namn. Så tycker jag men du håller inte med och jag vill gärna ha andras synvinklar men är det för mycket begärt att be dig förklara varför du tycker som du gör?
Svar på tråden Är det okej att döpa båda barnen till samma namn?