• Anonym (kroppkakan)

    Hur ska jag kunna bära ett barn i min kropp när jag inte ens vill ha en kropp?

    Jag börjar komma upp i den åldern då det är dags att bestämma sig för om jag vill ha barn eller inte. Förutom alla de vanliga rädslorna kring att skaffa barn, såsom "kommer jag bli en bra förälder", "är det rätt att sätta barn till livet i den värld vi lever i" osv., så funderar jag väldigt mycket på det här med kroppen. Inte att jag ska förstöra min skitsnygga, vältränade kropp (för en sådan har jag inte), utan tanken på att det ska vara ett barn inuti min kropp. Jag har alltid haft ett ansträngt förhållande till min kropp, vilket utmynnade i ätstörningar och mycket självhat som ung. Idag är jag fysiskt frisk, men jag har fortfarande inte försonats med min kropp.  Att jag överhuvudtaget HAR en kropp. Jag skulle mycket hellre vara bara en... själ. Hur ska jag kunna bära ett barn i min kropp när jag inte ens vill ha en kropp?

    Man tänker ofta att man är alldeles ensam om sina konstiga tankar, men kanske finns det fler där ute. Och det är därför som jag nu startar den här tråden. Hur tänker du kring det här med kroppen? Både i allmänhet och i samband med graviditet.

    Hoppas på svar.
    kroppkakan

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna bära ett barn i min kropp när jag inte ens vill ha en kropp?
  • Anonym (me 2)

    Jag är likadan. Tanken på att vara gravid är tuff för mig. Att acceptera hur fostret kommit in där, och att den sen ska komma ut ur mig. Jag som redan tycker att kroppen med alla dess funktioner är ganska äckliga. Iallafall vad gäller min kropp. Har tyvärr inga råd att ge, men du är iallafall inte ensam om att ha konstiga tankar om kroppen.

  • Anonym (kroppkakan)
    Anonym (me 2) skrev 2014-08-18 18:08:16 följande:
    Jag är likadan. Tanken på att vara gravid är tuff för mig. Att acceptera hur fostret kommit in där, och att den sen ska komma ut ur mig. Jag som redan tycker att kroppen med alla dess funktioner är ganska äckliga. Iallafall vad gäller min kropp. Har tyvärr inga råd att ge, men du är iallafall inte ensam om att ha konstiga tankar om kroppen.
    Tack för ditt svar. Hjärta

    Graviditet handlar ju så väldigt mycket om kropp. Tyvärr.
  • Anonym (svårt)

    Jag har också alltid haft ett konstigt förhållande till min kropp och fick ätstörningar i tonåren. Samtidigt har jag alltid velat ha barn och längtat efter att få vara gravid men ändå inte ha kroppen. Svårt att förklara. Fick barn för ett år sedan och när jag väl blev gravid förändrades min syn på min kropp. Jag hade en hyfsat lätt graviditet vilket självklart kan ha betydelse. Men jag har aldrig känt mig så vacker och nöjd med min kropp som när jag var gravid! Inte bara att jag kände att jag var vacker rent kroppsligt utan även själsligt. Det är ju inte bara en annan liten kropp som växer det är ju en liten själ också. Jag var (och är fortfarande) så lycklig! Nu har jag inte heller fokus på kroppen längre utan lägger den energin på min son. Om ett år planerar jag och sambon för ett syskon och jag längtar efter att få vara gravid igen. Vet inte om det hjälpte dig i dina funderingar men så har det varit för mig i alla fall.

  • Anonym (Tina)

    Det är ju så att en del väljer bort att skaffa barn, helt. Inget fel i det. Kan vara pga vilken anledning som helst, den ena är inte värre än den andra. Viktigt är ju bara att man vet att det är ok att göra det valet.

  • Anonym (kroppkakan)
    Anonym (svårt) skrev 2014-08-18 18:45:35 följande:
    Jag har också alltid haft ett konstigt förhållande till min kropp och fick ätstörningar i tonåren. Samtidigt har jag alltid velat ha barn och längtat efter att få vara gravid men ändå inte ha kroppen. Svårt att förklara. Fick barn för ett år sedan och när jag väl blev gravid förändrades min syn på min kropp. Jag hade en hyfsat lätt graviditet vilket självklart kan ha betydelse. Men jag har aldrig känt mig så vacker och nöjd med min kropp som när jag var gravid! Inte bara att jag kände att jag var vacker rent kroppsligt utan även själsligt. Det är ju inte bara en annan liten kropp som växer det är ju en liten själ också. Jag var (och är fortfarande) så lycklig! Nu har jag inte heller fokus på kroppen längre utan lägger den energin på min son. Om ett år planerar jag och sambon för ett syskon och jag längtar efter att få vara gravid igen. Vet inte om det hjälpte dig i dina funderingar men så har det varit för mig i alla fall.
    Tack för ditt svar. Och för fina, inspirerande ord. Är glad att du har kunnat sluta fred med din kropp. Hjärta
  • Anonym (kroppkakan)
    Anonym (Tina) skrev 2014-08-19 04:06:43 följande:
    Det är ju så att en del väljer bort att skaffa barn, helt. Inget fel i det. Kan vara pga vilken anledning som helst, den ena är inte värre än den andra. Viktigt är ju bara att man vet att det är ok att göra det valet.
    Tack för ditt svar. Hjärta

    Du har helt rätt. Det är ett val som var och en har rätt att göra. (Men det där med att göra val är iofs också väldigt stressande.)
  • Anonym (Alba)

    Jag har också ätstörningar. Jag säger HAR för jag tror inte jag blir kvitt dem helt nånsin, även om jag inte mår dåligt precis just nu. Tankarna finns ändå där.

    Men vet du att jag kände precis tvärtom. Så illa som jag tyckt om min kropp innan, det vändes till ren och skär stolthet när jag blev gravid. Då äntligen fick min kropp ett syfte. Jag var så lycklig. Och den tiden jag var gravid, när jag faktiskt gick runt och tillverkade en annan människa. Jag var helt uppslukad av den tanken. Det var magiskt!

  • Chrysabelle

    Jag förstår inte riktigt vad du menar? Om du inte hade en kropp, så hade du inte varit medveten om det.

    Men ja, jag kände ett starkt obehag vid tanken på att någon annan skulle leva inuti mig i några månader. Tills jag blev gravid.

  • Anonym (usch)

    Jag har ett stort ensamhetsbehov, så stort att jag får panik av tanken på att min kropp ska bli invaderad av ett barn som är beroende av den. Jag gillar inte heller tanken på att bli illamående och gå upp i vikt som man gör vid graviditet, och förlossningen ska vi bara inte tala om. Därför har jag valt att inte skaffa barn.

  • Anonym (kroppkakan)
    Anonym (Alba) skrev 2014-08-19 14:28:27 följande:
    Jag har också ätstörningar. Jag säger HAR för jag tror inte jag blir kvitt dem helt nånsin, även om jag inte mår dåligt precis just nu. Tankarna finns ändå där.

    Men vet du att jag kände precis tvärtom. Så illa som jag tyckt om min kropp innan, det vändes till ren och skär stolthet när jag blev gravid. Då äntligen fick min kropp ett syfte. Jag var så lycklig. Och den tiden jag var gravid, när jag faktiskt gick runt och tillverkade en annan människa. Jag var helt uppslukad av den tanken. Det var magiskt!
    Tack för ditt svar! Hjärta

    Jag kommer heller aldrig bli kvitt mina ätstörningar. De finns alltid i mina tankar, även om de inte längre märks rent fysiskt. 

    Ditt svar gav mig hopp. Kanske kan jag äntligen acceptera min kropp om jag känner att den har ett syfte. 

    Men... hur kände du efter graviditeten? Blev det som förut? 
Svar på tråden Hur ska jag kunna bära ett barn i min kropp när jag inte ens vill ha en kropp?