• I have a kid

    PCO och ägglossningstester ??

    Ska börja testa Imorgon med äl tester för att jag ska veta ungefär när jag ska lämna blodprov för att kolla om äl skett 

    Men när jag kommer till apoteket så står följande på testerna från clearblue både dom ROSA DIGITALA OCH DOM LILA DIGITALA Förvånad och apotekets äl test :( 


    11. Kan läkemedel eller sjukdom påverka resultatet?
    ? Läs alltid tillverkarens anvisningar för läkemedel 
    du tar innan du utför ett test.
    ? Vissa sjukdomar och läkemedel kan påverka 
    testets tillförlitlighet: Om du exempelvis är gravid, 
    nyligen har varit gravid, har uppnått klimakteriet 
    eller har PCOS (polycystiskt ovarialsyndrom) kan 
    resultatet bli missvisande. Andra faktorer som kan 
    påverka resultatet är om du tar fertilitetsfrämjande 
    läkemedel som innehåller LH- eller hCG-hormon. 
    Hör med din barnmorska eller gynekolog.
    ? Klomifen påverkar inte testresultatet, men kan 
    påverka längden på din menstruationscykel, och 
    därmed tidpunkten för när du ska testa. Du kanske 
    måste öppna en ny förpackning och fortsätta testa 
    med den nya hållaren och de nya teststickorna. 

    HUR GÖR NI MED PCO ????
  • Svar på tråden PCO och ägglossningstester ??
  • Pandamamma79

    Hej.

    Äl-tester har aldrig funkat för mig. Bara positivt utslag varje gång/dag...

    Men för vissa fungerar det. Jag tycker att du ska testa och se om det verkar komma resultat du kan lita på.

    Under behandling med ex Pergotime är det större chans att äl test fungerar.

  • I have a kid
    Pandamamma79 skrev 2014-08-18 19:25:35 följande:

    Hej.

    Äl-tester har aldrig funkat för mig. Bara positivt utslag varje gång/dag...

    Men för vissa fungerar det. Jag tycker att du ska testa och se om det verkar komma resultat du kan lita på.

    Under behandling med ex Pergotime är det större chans att äl test fungerar.


    JO  tar pergotime :) Men okej tack :) då ska jag testa :)
  • FruGrävling

    Jag har vad jag kallar "nästan positivt" på stickorna väldigt ofta, nästan jämnt faktiskt. Men om jag dubbelkollar samma urin med Clearblue digital (de med rosa skaft) så är de negativa.

    Vid de tillfällen jag faktiskt har ägglossat har stickorna varit positiva (alltså bara en aning mörkare än vad de är oftast) o clearblue har visat smiley face.

    Så för mig åtminstone kan de vara svårt att se om stickorna är ok men då dubbelkollar jag med en digital o fe har alltid stämt. Men eftersom min cykel är så oregelbunden vill jag inte slösa clearblue, det kan bli väldigt dyrt, så jag provar stickorna först och är jag sen tveksam så testar jag samma urin med cb.

  • I have a kid
    FruGrävling skrev 2014-08-24 18:35:47 följande:

    Jag har vad jag kallar "nästan positivt" på stickorna väldigt ofta, nästan jämnt faktiskt. Men om jag dubbelkollar samma urin med Clearblue digital (de med rosa skaft) så är de negativa.

    Vid de tillfällen jag faktiskt har ägglossat har stickorna varit positiva (alltså bara en aning mörkare än vad de är oftast) o clearblue har visat smiley face.

    Så för mig åtminstone kan de vara svårt att se om stickorna är ok men då dubbelkollar jag med en digital o fe har alltid stämt. Men eftersom min cykel är så oregelbunden vill jag inte slösa clearblue, det kan bli väldigt dyrt, så jag provar stickorna först och är jag sen tveksam så testar jag samma urin med cb.


    Inte fått utslag alls på testerna men dr tror jag haft äl-.-- väntar på svar av blodprov

     Hon är så tjurig tycker jag borde få ovetrelle sprutan när det finns ett ägg i rätt storlek  Hur går det för dig ?
  • FruGrävling

    Dag 20 idag o ännu inga positiva stickor. Men idag har det varit nära o jag har massvis med ägglossningsflytningar så kanske kanske nåt är på G. Ska testa igen i em - kanske positivt då....

  • I have a kid

    Så här såg mina stickor ut från cd 17-26 alltså negativa !!dr ringde igår och blodprovet visade att jag haft ägglossning och släppt 1ägg:) så lita inte på äl tester

  • MrsA

    Vad besviken jag blir, jag har sätt fram emot att börja med äl test och hört att de ska vara så bra. Men förstår på er här inne att de inte är så bra för oss med pco. Usch nu blev ja himla besviken

  • SofiaMH

    För mig fungerade det jättebra men jag hade flyt på vägen. Hade endast haft mens 3 ggr under 2014 och när vi bestämde oss i början på augusti att vi ville skaffa barn hade jag inte haft mens sedan början på juni. Jag började testa ägglossningstest de första veckorna i augusti som alla visade ett svagt streck vilket var samma sak som ingen ägglossning och gav efter ett tag upp med dem. Jag misstänkte att något var fel och fick en tid hos gyn 26/8 och hon konstaterade att jag hade pco och sa att jag skulle boka en tid med min man för att få hjälp med hormontabletter.

    Under ultraljudet mumlade hon för sig själv att ett av alla äggen såg lite större ut än de andra och ev skulle lossna. Jag bokade ingen ny tid som hon föreslog utan hoppades på det där ägget hon hade sett. Köpte clearblue ägglossningstest som inte visade något alls i 3 dagar men 4e dagen visade det på hög fertilitet och nu har jag varit gravid i 3,5 vecka!

    Så för mig har ägglossnungstesten varit pålitliga men hade gyn aldrig sett det där ägget hade jag gett upp att testa, så jag hade ändå tur!

Svar på tråden PCO och ägglossningstester ??