• Nimah

    Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?

    Då det tar emot att skriva om sin oro i trådar där förstagångsgravida diskuterar barnvagn i v 5 tänkte jag se om någon mer vill ventilera här!

    Jag är 32 år och är just nu gravid för sjätte gången. Bf är i slutet på april 2015. Jag har en son som är tre år. Vi har fått ett mf v 7, ett v 6 och två ma v 11. Min sambo bär en kromosomförändring som gör vår risk för mf väldigt hög.

    Hur ser er historia ut och hur går tankarna nu?

  • Svar på tråden Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?
  • Jordgubb90

    Hej! Lider med er! Men grattis till graviditeten, ett steg på vägen iallafall! :) Jag själv har inga barn alls. Har försökt bli gravid i ca 1,5 år. Har blivit gravid 2 gånger i mitt liv och båda har slutat i missfall. En vacker dag räknas jag till förstföderska, men jag kommer ALLTID vara orolig för missfall.

  • Nimah
    Jordgubb90 skrev 2014-08-19 10:34:04 följande:

    Hej! Lider med er! Men grattis till graviditeten, ett steg på vägen iallafall! :) Jag själv har inga barn alls. Har försökt bli gravid i ca 1,5 år. Har blivit gravid 2 gånger i mitt liv och båda har slutat i missfall. En vacker dag räknas jag till förstföderska, men jag kommer ALLTID vara orolig för missfall.


    Tack :) Håller tummarna för att det är din tur snart! Har ni sökt hjälp? Vi står i kö för IVF och borde få behandling till jul ungefär, men hoppas ju såklart att den här bönan stannar så vi slipper det.
  • Nidun

    grattis ! hoppas det går bra för er :) 

    även jag är gravid efter upprepade missfall. Jag är 24 år och har haft 3 missfall på under ett år. Det är rätt tungt måste jag erkänna, men nu är jag gravid igen och har fått trombyl utskriver idag. Har ni någon erfarenhet av det? är lite skeptiskt att det kan göra sån skillnad! men jag hoppas ju självklart det :) 
    på måndag 25/8 har jag tid hos gyn. 
    Kvinnan jag går till har lite svårt med svenskan så jag förstår inte alltid vad hon säger, hon är säkert kompetent men det är bara jag som har svårt att förstå henne ibland! 
    Hon snckade nåt om att när man sett att hjärtat slår så finns det något annat hon kan skriva ut, är det nån som vet vad det kan vara? hon sa vad det va men kommer verkligen inte ihåg. 

  • Nimah
    Nidun skrev 2014-08-20 10:28:50 följande:

    grattis ! hoppas det går bra för er :) 

    även jag är gravid efter upprepade missfall. Jag är 24 år och har haft 3 missfall på under ett år. Det är rätt tungt måste jag erkänna, men nu är jag gravid igen och har fått trombyl utskriver idag. Har ni någon erfarenhet av det? är lite skeptiskt att det kan göra sån skillnad! men jag hoppas ju självklart det :) 
    på måndag 25/8 har jag tid hos gyn. 
    Kvinnan jag går till har lite svårt med svenskan så jag förstår inte alltid vad hon säger, hon är säkert kompetent men det är bara jag som har svårt att förstå henne ibland! 
    Hon snckade nåt om att när man sett att hjärtat slår så finns det något annat hon kan skriva ut, är det nån som vet vad det kan vara? hon sa vad det va men kommer verkligen inte ihåg. 


    Hej! Grattis till graviditeten! I villen vecka har dina tidigare mf varit? Hur långt gången är du nu? Jag har ingen erfarenhet alls av medecinerna tyvärr. Vi har inte fått något sånt eftersom våra troligtvis beror på kromosomfel. Vad bra att du fått tid på gyn redan. Hoppas du förstår vad hon säger den här gången :) Ska du få göra vul då? Håller alla tummar för att din lilla stannar den här gången!
  • Nimah

    Jag pratade med min barnmorska igår och bad om vul vid fullgågna 8 veckor eftersom två graviditeter avstannat i v 7+. Hon skulle skicka remiss för det och så undrade hon om jag inte ville ha ett tidigare också. Jo tack! Så himla bra och förstående!

  • Nidun

    Första mf vet vi inte då min morfar har gått bort pch allt va upp och ner. Vad jag kan komma ihåg så hade jag inte haft mens på iaf 2 månader. Andra mf va tidigt, v 5. Tredje nu i maj va början av v 6. Och nu är jag i v 6 tror jag ( enligt internet 5+2) .

    Ja jag fårstår ju knte så mycket av vad hon säger men hon är väldigt snabb på att gör vul, så det är därför vi ska dit på måndag!

    I maj fick jag vul dagen efter jag hade börjat blöda och hon kunde då inte se ett foster, men som jag förstod så va det ännu så tidigt att det inte va så konstigt. Hoppas att vi kan se något på måndag! Hon sa då att hon skulle leta efter hjärtljud. Är så nervös att hon inte ska hitta något !

    Vaknade inatt av att jag hade fruktansvärt ont i magen så är ner orolig ön innan nu.. Har inte kommit nån blödning, inte ens bruna flytningar, men ändå... :/

  • Nimah
    Nidun skrev 2014-08-22 09:58:15 följande:

    Första mf vet vi inte då min morfar har gått bort pch allt va upp och ner. Vad jag kan komma ihåg så hade jag inte haft mens på iaf 2 månader. Andra mf va tidigt, v 5. Tredje nu i maj va början av v 6. Och nu är jag i v 6 tror jag ( enligt internet 5+2) .

    Ja jag fårstår ju knte så mycket av vad hon säger men hon är väldigt snabb på att gör vul, så det är därför vi ska dit på måndag!

    I maj fick jag vul dagen efter jag hade börjat blöda och hon kunde då inte se ett foster, men som jag förstod så va det ännu så tidigt att det inte va så konstigt. Hoppas att vi kan se något på måndag! Hon sa då att hon skulle leta efter hjärtljud. Är så nervös att hon inte ska hitta något !

    Vaknade inatt av att jag hade fruktansvärt ont i magen så är ner orolig ön innan nu.. Har inte kommit nån blödning, inte ens bruna flytningar, men ändå... :/


    Hoppas ni får se hjärtat på måndag då :) när jag var gravid med sonen hade jag riktiga magkrampwr emellanåt. Särskilt på natten så som du beskriver. Då fick jag gå upp och gå lite. Det är nog livmodern som växer. Är ett bra symptom :)
  • Nidun
    Nimah skrev 2014-08-22 13:04:16 följande:
    Hoppas ni får se hjärtat på måndag då :) när jag var gravid med sonen hade jag riktiga magkrampwr emellanåt. Särskilt på natten så som du beskriver. Då fick jag gå upp och gå lite. Det är nog livmodern som växer. Är ett bra symptom :)
    Jaha, vad skönt art höra att det inte behöver va ett dåligt tecken ! Har bara läst mig till att det kan vara tecken på missfall nämligen .

    Ska försöka gå upp och gå lite om det händer igen :)
  • Nidun
    Nimah skrev 2014-08-21 09:34:36 följande:

    Jag pratade med min barnmorska igår och bad om vul vid fullgågna 8 veckor eftersom två graviditeter avstannat i v 7+. Hon skulle skicka remiss för det och så undrade hon om jag inte ville ha ett tidigare också. Jo tack! Så himla bra och förstående!


    Vilken vecka är du i nu?

    Här i Eskilstuna verkar man kunna få tid för vul på Gyn så fort man ör orolig för missfall ! Jag har ju egentligen inga tecken på missfall den här gången, men fick tid på måndag ändå just för att jag redan haft så många missfall!

    Det som även oroar mig är att jag har ett sånt jobb där jag inte kan jobba som gravid.. Så jah oroar mig för att set knte ska gå hela vägen, och jag oroar mig för att det faktiskt ska gå hela vägen!

    Jag vill inte berätta för någon förns det har gått 12 veckor, men kommer behöva berätta för mon chef innan eftersom jag knte kommer kunna göra mitt jobb riktigt ordentligt ... Men jag hoppas fortfarande att det kommer gå hela vägen!
  • Nidun

    Ja nu har jag precis varit på vul. Hon hittade nåt flimmer/pulserade men va inte 100% på o der va min puls eller fostret, så fick en ny tid 1/9!

Svar på tråden Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?