• Anonym (Hjälplös och rädd mamma)

    Snart hemlös med barn

    Hej. Jag hoppas någon kan hjälpa mig få svar på mina frågor. Det är så att relationen mellan min sambo och mig inte fungerar och han säger att lägenheten är hans och om vi går skilda vägar så är det jag som måste flytta då lägenheten står på hans namn och jag är arbetslös. Jag har ett autistiskt barn som går på förskola här och hon har utvecklats enormt och trivs med barnen och personalen där och genomgår en intensiv träningsprogram för att utvecklas optimalt så om jag skulle flytta tillbaka till tex där mamma bor i en annan stad så skulle hela hennes utveckling hotas t o m i värsta fall gå tillbaka i utvecklingen :( . Vi bor i Sthlm nu och undrar vilken alternativ har jag? Kan soc hjälpa mig med lägenhet? Jag söker jobb och har just nu fått anställning hos en bemanningsföretag som vikarie så jag har ingen fast inkomst och inkomsten varierar beroende på hur mycket jag jobbar. Vad kan jag göra? Blir så ledsen och förkrossad för mitt barns skull som det går så bra för nu :'( snälla hjälp mig om ni har tips på var jag kan vända mig och få hjälp.

  • Svar på tråden Snart hemlös med barn
  • Edina

    Tänker han kasta ut dig OCH barnet innan du hittat nytt boende? Han får väl ha barnet hos sig tills det löser sig för dig helt enkelt. 

  • Anonym (Hjälplös och rädd mamma)

    Ja det tänker han, han säger vi ska ha delad vårdnad fattar inte hur det skulle gå till då han jobbar kvällar. Det är jag som är med barnet hela tiden, hämtar och lämnar på förskolan, tränar henne osv. Att lämna vinet till honom helt och hållet är inte ett alternativt då det skulle missgynna mitt barn.

  • Tow2Mater

    Du pratar om "mitt barn", men du menar alltså egentligen "vårt barn"? (jag trodde forst din sambo inte var pappan).

  • Anonym (kan ej)
    Anonym (Hjälplös och rädd mamma) skrev 2014-08-19 20:21:16 följande:

    Ja det tänker han, han säger vi ska ha delad vårdnad fattar inte hur det skulle gå till då han jobbar kvällar. Det är jag som är med barnet hela tiden, hämtar och lämnar på förskolan, tränar henne osv. Att lämna vinet till honom helt och hållet är inte ett alternativt då det skulle missgynna mitt barn.


    Han kan inte bara kasta ut dig även om det är han som står på lägenheten. Se till att prata med någon på socialenheten
  • Anonym (Hjälplös och rädd mamma)

    Vad kan socialenheten göra? Ska vi tvingas bo ihop fast det inte går och VÅRT barn till slut kanske må dåligt av det då det blir mycket bråk? Dessutom så behöver jag hjälp med försörjningen då jag knappast kan be honom om att försörja oss längre. Kan socialen hjälpa mig med försörjningen fast vi bor ihop? Tills jag har kommit igång med jobbandet och får lön?

  • FIame
    Anonym (Hjälplös och rädd mamma) skrev 2014-08-19 20:27:30 följande:
    Vad kan socialenheten göra? Ska vi tvingas bo ihop fast det inte går och VÅRT barn till slut kanske må dåligt av det då det blir mycket bråk? Dessutom så behöver jag hjälp med försörjningen då jag knappast kan be honom om att försörja oss längre. Kan socialen hjälpa mig med försörjningen fast vi bor ihop? Tills jag har kommit igång med jobbandet och får lön?
    Bråk? Du går alltså i konflikt med någon du är beroende av? Låter inte som en speciellt vis tankeverksamhet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hjälplös och rädd mamma) skrev 2014-08-19 20:27:30 följande:

    Vad kan socialenheten göra? Ska vi tvingas bo ihop fast det inte går och VÅRT barn till slut kanske må dåligt av det då det blir mycket bråk? Dessutom så behöver jag hjälp med försörjningen då jag knappast kan be honom om att försörja oss längre. Kan socialen hjälpa mig med försörjningen fast vi bor ihop? Tills jag har kommit igång med jobbandet och får lön?


    Ni kan ansoka tillsammans, och om ni ligger under normen kan de kanske hjalpa med pengar, om ni inte har sparande, tillgångar, etc.
  • Anonym (Hjälplös och rädd mamma)
    Tow2Mater skrev 2014-08-19 20:34:15 följande:

    Ni kan ansoka tillsammans, och om ni ligger under normen kan de kanske hjalpa med pengar, om ni inte har sparande, tillgångar, etc.


    Nej han tjänar för bra för att vi skapa rätt till försörjningstöd, dessutom varför skulle han ansöka det med mig? Han klarar sig ju utmärkt det är bara jag som är arbetslös. Visst kan jag söka CSN men det tar ju tid att komma in i utbildningar, jag behöver en lösning typ NU.
  • Anonym (Hjälplös och rädd mamma)
    FIame skrev 2014-08-19 20:31:09 följande:

    Bråk? Du går alltså i konflikt med någon du är beroende av? Låter inte som en speciellt vis tankeverksamhet.


    Bara försatt han har det bättre ställt än mig så betyder det inte att man kan bli behandlad hursomhelst av rädsla att förlora den man är beroende av.
Svar på tråden Snart hemlös med barn