• Anonym (TS)

    Hur mycket måste borgensman veta?

    Behöver borgensman för att få en lägenhet.
    Har en släkting som lovat att borga åt mig.
    Men hur mycket måste borgensmannen veta?
    Vad berättar bostadsbolaget åt denne?

    Kommer de liksom ge hen en av mina kreditupplysningar?
    Måste jag berätta om alla mina skulder?

    Är livrädd att denne ska få veta att jag har betalningsanmärkning från senast i år. Dock en liten summa men ändå. Denne tror att jag skött ekonomin prickfritt i typ 2 år och att hen måste borga för en gammal anmärkning.

    Skulle aldrig inte betala när hen borgar åt mig.Svälter hellre så det kommer inte vara nått problem Men hur mycket berättar bostadsbolaget åt borgensmannen?

  • Svar på tråden Hur mycket måste borgensman veta?
  • Ogago
    Anonym (TS) skrev 2014-08-20 02:03:50 följande:

    Behöver borgensman för att få en lägenhet.
    Har en släkting som lovat att borga åt mig.
    Men hur mycket måste borgensmannen veta?
    Vad berättar bostadsbolaget åt denne?

    Kommer de liksom ge hen en av mina kreditupplysningar?
    Måste jag berätta om alla mina skulder?

    Är livrädd att denne ska få veta att jag har betalningsanmärkning från senast i år. Dock en liten summa men ändå. Denne tror att jag skött ekonomin prickfritt i typ 2 år och att hen måste borga för en gammal anmärkning.

    Skulle aldrig inte betala när hen borgar åt mig.Svälter hellre så det kommer inte vara nått problem Men hur mycket berättar bostadsbolaget åt borgensmannen?


    Hade jag varit din borgensman hade jag krävt att få veta allt. Hade jag fått veta att du hemlighållit viktig information hade jag hoppat av. Många borgensmän har fått problem just av den orsaken.
  • Anonym (TS)

    Min borgensman kommer inte kräva.

    Det är därför jag undrar hur det är generellt sett.

  • Ogago
    Anonym (TS) skrev 2014-08-20 08:42:10 följande:

    Min borgensman kommer inte kräva.

    Det är därför jag undrar hur det är generellt sett.


    Generellt är det så att en borgensman kan kräva exakt vad som helst (inom lagen) för att skriva på en borgensförbindelse. Det finns inget inget som helst som tvingar honom att skriva på. Så om han kräver att se på din ekonomi intill sista öret så är det upp till dej att acceptera detta om du vill att han ska skriva på. Vill han veta alla betalningsanmärkningar så är det hans fulla rätt att göra det.

    Att bli en borgenär är ett oerhört stort åtagande, i direkt proportion till beloppet man borgar för. Personen i fråga kan mycket väl bli tvingad att betala hela beloppet närhelst du själv inte har råd att betala. Då räcker det inte att du lovar att leva på knäcke och vatten resten av livet. Många har förlorat hus och hem för att dom skrivit under ett borgensåtagande lite för lättvindigt, utan att veta vad det egentligen betyder.

    Var glad att du har en villig borgenär. Berätta allt vad han vill veta. Sätt honom inte på pottan, inte ens riskera det.
  • Pentagram

    Generellt sett får inte borgensmannen veta något särskilt alls. Hen har naturligtvis samma möjligheter som vem som helst att ta reda på stuff och kan vägra skriva under om hen inte får den info hen önskar men det är ingen som kommer att sammanställa en massa info om din ekonomi och skicka till borgensmannen innan påskrift.

    Det låter dock som att du vill undanhålla relevant information från den som är beredd att ställa upp som borgensman för dig. Det är ett väldigt oschysst sätt att bete sig på, om det spelar roll för dig.

  • Presens

    Hur kommer det sig att du har en betalningsanmärkning för en liten summa från i år då? Vad kommer du att göra annorlunda nu som inte var möjligt när det hände?

Svar på tråden Hur mycket måste borgensman veta?