• Anonym (viktigt)

    Victoria Milan säger något viktigt

    Jag är singel men för något halvår sedan startade jag ett konto på ortohetssidan victoriamilan.se av ren nyfikenhet. Gissa om jag fick chocken!?

    Det finns tusentals upptagna män och kvinnor i vårt land som söker en affär vid sidan om sitt förhållande. Tusentals! Småbarnsföräldrar. Helt vanliga och normala personer som man aldrig skulle tro det om. I ofantliga mängder!
    De säger samma sak. De söker en flykt ifrån vardagen, dom vill ha spänning och passion och att få känna sig levande igen.

    Samtidigt överlastas familjeliv av trådar om otrohet och den som har varit otrogen får utstå massiv mobbing och hårda angrepp. Synen på sex utanför äktenskapet är otroligt negativ helt oavsett om den otrogna har blivit väldigt sviken, misshandlad eller på annat sätt fått sin kärlek skadad av sin partner. Det spelar ingen roll hur komplicerad situationen är. Otrohet är en dödssynd och domen är stenhård.

    Men handen på hjärtat nu allihopa. Säger inte victoriamilan något om människan och om att förväntningarna på oss som människor är på tok för höga. Vi är en komplex varelse som behöver mycket stimulans, psykiskt som fysiskt, och det kasnke helt enkelt inte är möjligt att upprätthålla det med en och samma person i ett helt liv.

    Många av dem jag pratat med där beskriver en frustration. Man kan inte bryta upp förhållandet för man har barn, ekonomi och starka band ihop med sin partner men samtidigt äts man upp inifrån av den evinnerliga vardagen, bristen på spänning, passion och saknades efter någon att svärma runt.

    Jag tror att denna sökan efter förälskelse och sex är en djupt rotad mänsklig egenskap. Den går inte att trolla bort med moralpanik, hot eller skam. Annars hade folk knappast varit otrogna. Men det är dom. Jättemånga!

    Är det inte dags att vi diskuterar vårt förhållande till detta fenomenet otrohet istället för hur dåligt otrohet är. För problemet handlar inte om att folk är svin, utan om att vi har en väldigt bajsnödig syn på sex och lojalitet.

    Jag är som sagt chockad över vad jag har sett. Så många bekanta på sidan som jag aldrig någonsin trodde detta om. Men jag tänker inte köra moralpredikan för jag tror inte att det hjälper någon. Detta är något annat. Något mänskligt. Kan vi inte börja prata om det istället för att kasta skit på de som väljer att vara otrogna? Jag tor nämligen att den diskussionen hade lärt oss så mycket mer.

  • Svar på tråden Victoria Milan säger något viktigt
  • Konservativ

    Victoriamilans framfart säger oss att moralen har luckrats upp. Visst, många människor vill ha spänning eller sex eller göra andra saker. Men vi har en moral för att vägleda oss. Vi är inte djur som agerar på instinkt utan som människor kan vi göra medvetna val. Ingen kan få mig att applådera otrohet och tycka att det är bra. Anser du att otrohet är bra? Är det bra att luras även i andra sammanhang? Bryr du dig om kontrakt du skriver på?

  • Anders 386

    Det är en komplex o jobbig frågeställning. Vi kanske egentligen lever i ett samhälle som gör många olyckliga? Det kanske skulle var bättre om vi började se sex som något som inte tvunget måste hålla sig inom äktenskapets gränser? 
    Man kanske skulle bli lyckligare om man hade ett förhållande där det var ok att man skaffade kk-förhållanden vid sidan om? Sex är spännande och härligt, men det tappar i spänning o utlevnad med en fast partner. Om man hade ett helt öppet förhållande skulle jag tex. testa att ha sex med män, men det liv jag har gör det helt omöjligt.

  • Anonym (Anon)

    VM är en naturlig utveckling av de möjligheter vi har fått med den teknik och kommunikation vi har idag. Och denna möjlighet är lite av Pandoras Box. Dvs när vi väl har öppnat den så finns det ingen möjlighet att gå tillbaka till tiden innan. Förut så flirtade eller var otrogna där möjligheten gavs. På firmafester, på jobbet, kräftskivan osv. Det var inte lika enkelt att få till det och utbudet begränsades till de som fanns i ens närmaste omgivning.

    Trots det har vi alltid klivit över gränsen i alla fall. Men med hela världen vid våra fingertoppar så ökar möjligheterna ofantligt mycket mer. Vi kan även börja ta stegen utan att behöva träffas (vilket var ett krav förut). Lägg sedan till möjligheten till att vara anonym och riskerna minskar. Tills man träffas dvs. När VM slog upp portarna så var det en förlängning av detta där man skippade allt formellt och istället gick rakt på sak. Men om jag får gissa så tror jag den absoluta majoriteten av alla flirtar och otroheter fortfarande sker på det gamla sättet fast med hjälp av den nya tekniken. Folk hittar hel tiden på nya vägar och metoder. De messar dolt via Wordfeud och andra spel med inbyggd chatt, de har kontakt via Skype så det inte syns på räkningen eller i loggarna osv.

    Men du pekar på ett fenomen som kanske har funnits där hela tiden men där tekniken har en skuld i det hela. Och det är att vi idag hela tiden blir påmind om hur jävla lyckliga och framgångsrika alla andra är. Hur mycket de gör, hur fantastiskt de har det och det bara du själv som sitter där och ser livet passera förbi. Så du börjar tävla, eller åtminstone jämföra dig mot dessa andra. Och kanske lägger fokus på fel saker eller tror att det är vad de andra gör som gäller. Tills en dag du upptäcker att du har inte blev lyckligare av att införskaffa eller göra allt det där som de andra har gjort. På köpet har du även tappat bort din partner och ni har blivit kompanjoner istället för man-kvinna. Ridån kommer då en utav dina lyckliga och framgångsrika kompisar på FB plötsligt  berättar hor olycklig hen är och då förstår du att allt bara har handlat om att bygga upp en snygg fasad istället för att våga se sanningen och tackla problemet.

    I vår jakt på lycka, passion, spänning, bekräftelse så ser vi inte skogen för träden är i vägen. Nu pratar jag inte om att man skall vara kvar i ett dåligt förhållande och finna sig i sitt öde. Istället handlar det om att vi måste sluta med att jämföra oss med andra och istället fundera på vad det är som gör mig lycklig. Och man är ju två i ett förhållande så båda måste vara med på banan. Att hoppa från förhållanden till förhållande så for passionen slocknar gör ingen lycklig. För mellan varje topp finns en djup dal. Istället handlar det om vad som finns här och nu som man kan jobba med.

    Till sist så finns det de som kanske mår bättre av att ha ett förhållande på distans eller ett öppet sådant. Men det kräver stor tillit och trygghet eftersom minsta osäkerhet eller avsaknad på spelregler kan ställa till det ordentligt.

  • BengtH

    När otroheten väl upptäckts så är det slut på det roliga. Ungefär som en jobbig bakfylla, då frågar man sig om det var värt det.

  • sextiotalist

    Men om det är som du skriver, varför är man då inte uppriktig mot sin partner, så hon eller han får välja om man vill dela sin partner med andra?

    Men jag tolkar det mer som att en man (eller kvinna) vet om att ens partner inte vill dela sin fru/man/sambo med någon annan och vet att han/hon måste gå bakom ryggen.

    Så min tolkning är att det finns en del som inte vill ha ett öppet förhållande men gärna en älskare eller älskarinna.

    Personligen så vill jag inte dela min partner med någon annan och är inte heller intresserad av att ha någon annan än min partner.
    Skulle han vilja ha en till, så får han välja, bara mig eller lämna

  • Anonym (Anon)

    Det ligger väl i människans natur att förvänta sig rättigheter men inte behöva ge några skyldigheter tillbaka. Om man vill "ha kakan och samtidigt behålla den" så är väl det ett sådant exempel. Samtidigt som det är svårt att genomföra alla "skyldigheter" i verkligheten (separation, det egna valet påverkar andra osv). Men så är livet. Man kan inte göra en omelett utan att knäcka ett par ägg. 

  • kaffe

    Jag har också funderat i samma banor som du ts. Är vi verkligen designade för monogami? Mer än hälften i alla relationer är otrogna fastän jag är säker på att 99;9% är det bakom ryggen på sin partner.

    Varför är man beredd att offra så mycket för så lite? Jag har ingen aning, Kanske för att sexualdriften är mycket större än vad alla vill erkänna?

  • Smecker

    Det Victoria Milan säger är att det finns väldigt många bekväma och fega människor där ute som inte kan och/eller vågar kommunicera.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Hyckleri)

    Jag tror du slog huvudet på spiken om varför vi är just monogama. Det slog dig inte in att alla dessa otrogna personer har en sak gemensamt. Nämligen att de inte vill dela sin partner med någon annan. Hade de velat det så hade de förmodligen föreslagit att de skulle ha ett öppet förhållande eller testa en swingers klubb eller något liknande, men jag kan slå vad om att den stora majoriteten som hänger på VM inte har föreslagit det. De vill alltså ha en trogen partner men själva få ligga med andra. Det är få som går med på att ha ett förhållande där en person är trogen och den andra knullar runt. Därför hade personerna på VM blivit tvungna att tillåta sin partner att också ligga runt om de på VM vill ligga runt, och de vill i regel inte folk på VM (det var så de hamnade på VM). Så sammanfattningsvis de på VM vill ha en trogen partner annars hade de inte hängt på VM.

Svar på tråden Victoria Milan säger något viktigt