• lilla jagh

    Vet inte vad jag ska göra längre

    Hej! Jag är 20 år och har en sambo på också 20 år. Vi har varit tillsammans i 2 1/2 år och känner varandra sen innan i 4 år. Jag
    Älskar honom mycket och bryr mig väldigt mycket om honom. Men grejen är att de börjar spåra på något sätt. Han har varit hemma och haft ont i magen över 3 veckor men han har inte fixat läkarintyg till jobbet och därför vill dom kanske sparka honom. Han har pratat med jobbet innan men sen hörde han aldrig av sig under tiden till jobbet hur han mår osv.. Han utesluter mig från saker och känns nästan som han ljuger om nästan allt. Och när han väl är hemma så gör han ingenting, så som att diska tex. Och ja han mår dåligt men han är ju med kompisar så då borde man kunna ställa sig och diska också..? Vet inte vad jag ska göra i denna situation.. Har kört han till hans jobb och till läkaren och försökt fixa allt men de är ju pinsamt och nästan som "mamma varning" åt honom.. Någon som har tips på hur jag kan göra?

  • Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra längre
  • JennyYouKnow

    Jag skulle ta ett snack med honom. Fråga honom om det är något som inte är rätt till. Han kanske oroar sig för något som gör att han får ont. Sen prata med honom om att han faktiskt kan mista sitt jobb & senare kanske även dig om det går för långt. För det tär på en att hela tiden åka och försöka fixa till saker som du gjort. Att vara en som en mamma som du säger. Då kanske han tänker om om han får höra alla konsekvenser.

  • sportpappa

    Ja, prata med honom. Han måste ta ansvar för sig själv. Det är inte ditt jobb. Eftersom han inte gör något så kan du driva på honom till att ta tag i det, men var inte hans "mamma".

    Det är ok att vara sjuk. Man får till och med pengar när man är sjuk. Dock måste man följa vissa enkla regler. Att bara skita i det är fruktansvärt oansvarigt. Eftersom ni bor ihop så är det inte bara han som får lida för det.
    Det minsta han måste göra är att gå till läkaren, få det undersökt och få ett sjukintyg. De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren sjuklön, men därefter krävs ett läkarintyg och Försäkringskassan betalar sjukpenning.
    Arbetsgivaren kan kräva läkarintyg efter 7 dagar, men måste inte.

    Om han inte trivs på jobbet så får han söka andra arbeten eller studera. Bara han gör något. Att vara "sjuk" och hänga med kompisar finns inte mycket framtid inom.

  • lilla jagh

    Ja precis! Får se hur det går men har pratat med honom att jag inte är någon mamma och han får ta ansvar för sig själv annars funkar inte förhållandet!

  • lilla jagh

    Han har fått läkarintyg för alla 3 veckor han varit sjuk så de är ju bra! Men han försöker höra av dig till sina chefer men dom svarar inte och han har till och med åkt dit men dom är inte där.. Tycker de är väldigt barnsligt av dom också! Dom sa att han skulle åka dit och prata med dom efter han varit hos läkaren och han lämna sjukintygen i deras brevlåda men inte hört något från dom..

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra längre