• Majken 410
    Äldre 20 Aug 08:46
    6851 visningar
    7 svar
    7
    6851

    Bebis fäktar med armarna

    Min dotter på lite mer än 1 månad "fäktas" och sparkar väldigt mycket med armar och ben när hon ligger på rygg och ska sova.


    Vad kan detta bero på?
    Och har någon något tips?


    Har era barn gjort/gör samma sak? 


  • Svar på tråden Bebis fäktar med armarna
  • Äldre 20 Aug 09:03
    #1

    Hon vill kanske inte ligga på rygg och kanske försöka rulla runt?
    Testa att lägga henne på sida och se om hon slutar. 
    Min dotter fäktade alltid i början innan hon kunde vända sig själv för hon hade ont i magen. Nu sover hon alltid på magen när den gör ont.


    Dock är det ju inte så bra att lägga en så liten på mage innan den ens kan vända huvudet åt andra hållet utan problem ifall den inte skulle få luft. 

    Vi lade våran dotter i framstupa sidoläge och hade en liten rullad handduk framför magen och under det benet som låg överst. Ej framför ansiktet! :)

  • Anonym (Hm)
    Äldre 20 Aug 09:04
    #2

    Alla barn är olika, inget du behöver vara orolig för. Hör med bm på Bvc om du är orolig, hon kan nog ge dig ett bättre svar

  • Stårsc­han
    Äldre 20 Aug 09:05
    #3

    Verkar hon missnöjd, eller är det bara så att hon är väldigt pigg och inte är överens med er om att det är läggdags?

  • Majken 410
    Äldre 20 Aug 09:14
    #4

    Jag är inte orolig.


    Vill bara höra om andra har det lika dant. :D

    Vi har faktiskt lagt henne på mage ibland och då slutar hon ju att fäktas - såklart. 
    Svårt att göra det när man ligger så. 
    Men hon stånkar och stönar lite ändå. 
    (vi har andningslarm i sängen också) 


    Det med att hon inte håller med om att det är sovdags känns inte riktigt rätt i detta fall då jag mer har uppfattningen om att hon är övertrött. 
    Men jag kan ha fel. 


    Jag var mest nyfiken på om någon kände/tänkte att JO så gjorde mitt barn och då var det oftast, en rap, en fis, inte trött, jätte trött, obekvämt... Ja ni förstår. :)


  • Anonym (sova på mage)
    Äldre 20 Aug 12:51
    #5
    Majken 410 skrev 2014-08-20 09:14:24 följande:

    Jag är inte orolig.


    Vill bara höra om andra har det lika dant. :D

    Vi har faktiskt lagt henne på mage ibland och då slutar hon ju att fäktas - såklart. 
    Svårt att göra det när man ligger så. 
    Men hon stånkar och stönar lite ändå. 
    (vi har andningslarm i sängen också) 


    Det med att hon inte håller med om att det är sovdags känns inte riktigt rätt i detta fall då jag mer har uppfattningen om att hon är övertrött. 
    Men jag kan ha fel. 


    Jag var mest nyfiken på om någon kände/tänkte att JO så gjorde mitt barn och då var det oftast, en rap, en fis, inte trött, jätte trött, obekvämt... Ja ni förstår. :)


    Mina barn sov på mage och sov gott. Nu säger man att de skall sova på rygg. Ja ja.  Det innebär att det fäktas, i sömnögonblicket rycker de ibland till och väcker sig själva, och själv var jag rädd att vid kräkningar skulle de kväva sig själva. Så jag lade ungarna på mage, de inte bara överlevde. De sov gott.

  • Äldre 20 Aug 14:56
    #6

    Vår gör så så fort hon ligger på rygg. Oftast kommer det en prutt eller en spya efter ett tag och efter lugnar hon sig med sparkandet och boxandet tills det är dags för nästa prutt. Oftast blir hon missnöjd efter en stund, men hon gillar inte att inte vara i famnen om hon är vaken.. Är som att hon blir gasig så fort man lägger ifrån sig henne, konstigt det där ;)

  • Äldre 20 Aug 16:06
    #7

    Mina två har verkligen sprattlat en bra stund innan de ska somna, alltså fäktar med armar och ben rytmiskt, skitsnabbt. Vi tänkte att det var att de kramar ut den sista energin ur kroppen innan de somnar in Glad. Har sett jätteskumt ut, sprattlande småfisar med stirrande blick, inget gråt eller skrik eller att de varit ledsna.

Svar på tråden Bebis fäktar med armarna