• Zerafina

    Hur klarar ni av vardagen med hund?

    Jag har alltid varit väldigt hundkär och funderar lite på att utöka familjen med en hund i framtiden. Familjen=jag och sambo. Han arbetar heltid och jag ska börja studera. Kan väl nämnas att vi inte är superrika men vi går runt och kan unna oss en och annan resa emellanåt, är väl som medelsvenssons ungefär. 

    Saknar pålitlig hundvakt idagsläget och kan inte se att man skulle komma undan med en heller utan man behöver säkert ha två som reserver om den första inte har möjlighet att passa hunden, och ingen i vår familj är ett givet kort. 

    Har räknat lite löst på det hela och landar på en summa på omkring 4000-4500 med en hund i familjen (hunddagis, foder, försäkringar etc). Då har jag inte räknat med extrakostnaden för bensin och ev vetkostnader som också uppkommer emellanåt. 

    Så jag undrar bara, hur sjutton har ni råd med detta? Ett alternativ skulle ju vara att ha hunden med sig på jobbet men det är tyvärr omöjligt i våra branscher eller på skolan. 

    Hur löser ni med hund er vardag? Skulle vara intressant att höra. 

  • Svar på tråden Hur klarar ni av vardagen med hund?
  • Majsan70

    Vi har gått om varandra med olika tider i skola och på jobbet tidigare.Just nu jobbar jag natt och har med hunden på natten för det mesta och sen är u jag alltid hemma på dagarna. Jag hade personligen inte lämnat min hund till hundvakt på dagarna, då hade jag hellre vart utan.

    Åker vi bort har vi alltid nån i familjen som passar. Alla har hund själva så vi hjälps åt. 
    Så dyrt är det inte med hund...häst däremot det är dyrt.

  • Zerafina
    Majsan70 skrev 2014-08-20 17:01:55 följande:

    Vi har gått om varandra med olika tider i skola och på jobbet tidigare.Just nu jobbar jag natt och har med hunden på natten för det mesta och sen är u jag alltid hemma på dagarna. Jag hade personligen inte lämnat min hund till hundvakt på dagarna, då hade jag hellre vart utan.

    Åker vi bort har vi alltid nån i familjen som passar. Alla har hund själva så vi hjälps åt. 
    Så dyrt är det inte med hund...häst däremot det är dyrt.


    Vad har du för arbete om man får fråga? Låter ju praktiskt att du kan ha med hunden till jobbet då. Har det aldrig uppstått problem då ni behövt pussla ihop jobb och hund med tanke på att ni väljer bort hundvakt? 

    Jo, nog vet jag att häst kostar.. var ju hästtjej själv i mina yngre dagar  
  • tobbe01

    Varför folk som arbetar heltid har hund har jag aldrig fattat. Hunddagis verkar ju helt befängt.

  • Zerafina
    tobbe01 skrev 2014-08-20 18:10:30 följande:

    Varför folk som arbetar heltid har hund har jag aldrig fattat. Hunddagis verkar ju helt befängt.


    Varför verkar hunddagis befängt? (Men visst, jag undrar ju detsamma. Hur sjutton har de tid/råd)? 
  • poo90

    Jag jobbar heltid och har kunnat ha med hunden till jobbet, (jobbar på ett äldreboende) men ska nu börja plugga till hösten. Husse är hemma mkt men om det inte alltid fungerar funderar jag på en dogwalker alternativt åka hem på lunchen o gå ut med henne. Ta en långis på morgonen innan skolan. Har dock inte så jättelånga dagar i skolan än så länge så det ska nog fungera. Allt går om man vill och jag tror att hunddagis/dogwalker är ett bra alternativ! Hundarna är glada! Har själv arbetat som dogwalker. Ett av de bästa jobben jag haft!Skrattande

  • tobbe01
    poo90 skrev 2014-08-20 18:44:35 följande:

    Jag jobbar heltid och har kunnat ha med hunden till jobbet, (jobbar på ett äldreboende) men ska nu börja plugga till hösten. Husse är hemma mkt men om det inte alltid fungerar funderar jag på en dogwalker alternativt åka hem på lunchen o gå ut med henne. Ta en långis på morgonen innan skolan. Har dock inte så jättelånga dagar i skolan än så länge så det ska nog fungera. Allt går om man vill och jag tror att hunddagis/dogwalker är ett bra alternativ! Hundarna är glada! Har själv arbetat som dogwalker. Ett av de bästa jobben jag haft!Skrattande


    Och vad tjänar en "dogwalker"?
  • Abbe83

    Jag jobbar 75% dagtid och min sambo är hemma på dagarna för han jobbar kvällar och nätter. Han sover på dagen och gå ut med hunden när han vakna, när han sover så vila hunden. Jag går alltid en långpromenad med hunden innan jag åker till jobbet så han är lugn när husse sover. 
    Vi åker sällan bort men om vi behöver hundvakt så ställer min syster upp. 

    Tycker inte det är så dyrt med hund men i måndags fick vi betala en rejäl summa för hans kastrering för han är kryptorkid. 

  • viskeslopme

    Jag studerar på distans och är hemma med henne. När jag är färdig studerar husse nog, de dagar han då inte kan.blir det en dagmatte.

    Jag tycker inte det är så hemskt dyrt med hund, men då har hundar alltid funnits i mitt liv och varit en kostnad.

    Vi köpte henne för ett år sen.nu och utgifterna hat väll varit:

    Försäkring: 1200

    Mat för alla 12mån: 2800

    Leksaker o bajspåsar:600

    Vaccination: 650

    Akut jourvetrinär: 2100

    Annat: 500

    Hundvakt: 1200

    För oss är hon värd det. Och även om vi är studenter så finns det alltid pengar till hunden, det är så vi prioriterat.

  • JECJ
    Majsan70 skrev 2014-08-20 17:01:55 följande:

    Vi har gått om varandra med olika tider i skola och på jobbet tidigare.Just nu jobbar jag natt och har med hunden på natten för det mesta och sen är u jag alltid hemma på dagarna. Jag hade personligen inte lämnat min hund till hundvakt på dagarna, då hade jag hellre vart utan.

    Åker vi bort har vi alltid nån i familjen som passar. Alla har hund själva så vi hjälps åt. 

    Så dyrt är det inte med hund...häst däremot det är dyrt.


    Hos oss kostar hunden mer än en av hästarna ;) hunden går på 2000 kr i månaden och hästarna kostar oss 1000kr/ stycket/ månad.

    Till ts: Vi har en massa djur och jobbar båda två. Dock så arbetar jag en hel del hemifrån och annars så överlappar vi varandra så det inte blir så många timmar själv för hunden. Vid behov lämnar vi hunden hos svärfar, han har också en hund så vi hjälper varandra.

    Hästarna och övriga djur får vi hjälp med av grannen vid behov. Han har också hästar så vi ställer upp när han behöver hjälp.
  • tobbe01
    Abbe83 skrev 2014-08-20 18:49:39 följande:

    Jag jobbar 75% dagtid och min sambo är hemma på dagarna för han jobbar kvällar och nätter. Han sover på dagen och gå ut med hunden när han vakna, när han sover så vila hunden. Jag går alltid en långpromenad med hunden innan jag åker till jobbet så han är lugn när husse sover. 
    Vi åker sällan bort men om vi behöver hundvakt så ställer min syster upp. 

    Tycker inte det är så dyrt med hund men i måndags fick vi betala en rejäl summa för hans kastrering för han är kryptorkid. 


    Kryptorkid sa Bull
Svar på tråden Hur klarar ni av vardagen med hund?