• Anonym (TS)

    Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?

    Har fått en hyresskuld på nästan 30 000:-
    Pratade med hyresvärden som ville att jag skulle betala 2000:- i månaden vilket jag inte har råd med. Sa det och då sa han att han vill ju försöka lösa det med mig istället för att skicka det vidare. Jag är student så kan inre undvara 2000:- i månaden.
    Sa att han kan skicka det vidare så kan jag göra upp en avbetalningsplan med inkasso. Fick då till svar att han skulle göra det. Då fick jag brev från Prioritet inkasso. ringde dem för att göra avbetalningsplan. Hon frågade vad jag ville betala per månad och då frågade jag vad det lägsta jag kunde betala var. Då skrattade hon åt mig och sa Ja. Du kan betala max i 6 månader så det blir drygt 5000:- i månaden. Det har jag absolut inte råd med. Vad ska jag göra! ?

  • Svar på tråden Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?
  • Ogago
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 10:20:31 följande:

    Har fått en hyresskuld på nästan 30 000:-
    Pratade med hyresvärden som ville att jag skulle betala 2000:- i månaden vilket jag inte har råd med. Sa det och då sa han att han vill ju försöka lösa det med mig istället för att skicka det vidare. Jag är student så kan inre undvara 2000:- i månaden.
    Sa att han kan skicka det vidare så kan jag göra upp en avbetalningsplan med inkasso. Fick då till svar att han skulle göra det. Då fick jag brev från Prioritet inkasso. ringde dem för att göra avbetalningsplan. Hon frågade vad jag ville betala per månad och då frågade jag vad det lägsta jag kunde betala var. Då skrattade hon åt mig och sa Ja. Du kan betala max i 6 månader så det blir drygt 5000:- i månaden. Det har jag absolut inte råd med. Vad ska jag göra! ?


    Prata med din bankkontakt. Han kan säkert ge dej ett lån där du kan betalt igen med lägre belopp än dom andra kräver.
    Vad du än gör - gå inte till några ockrare och be om lån, eller nåt SMS-lån. Då sjunker du än djupare ner i skiten.
    Sälj vad du än har, inklusive dator och bil och TV eller vad du nu har som är säljbart.
    Har du inte råd att vara student så hoppa av och skaffa dej ett jobb. Då löser sej dina problem.
  • Anonym (Xc)

    För det första ska du vara tacksam att du får bo kvar trots skulden. För det andra så försök skaffa ett jobb på sidan av studierna, vilket du skulle gjort redan när du märkte att du inte kunde betala hyran första gången. Se om du snabbt kan sälja grejer. Se om tex dina föräldrar kan låna dig pengarna, se om du kan få ett lån någonstans med en avbetalning på längre tid, funkar inget o du inte kan betala så hamnar skulden hos kronofogden och för ligger den tills den är betald.

  • Anonym (TS)

    Får inget lån då jag har betalningsanmärkning sedan tidigare.

    Jovisst såg jag att det skulle komma men har då aldrig varit något problem med NÅGOT inkassobolag att betala ett par hundralappar i månaden.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Xc) skrev 2014-08-21 10:30:00 följande:

    För det första ska du vara tacksam att du får bo kvar trots skulden. För det andra så försök skaffa ett jobb på sidan av studierna, vilket du skulle gjort redan när du märkte att du inte kunde betala hyran första gången. Se om du snabbt kan sälja grejer. Se om tex dina föräldrar kan låna dig pengarna, se om du kan få ett lån någonstans med en avbetalning på längre tid, funkar inget o du inte kan betala så hamnar skulden hos kronofogden och för ligger den tills den är betald.


    Jag har inget att sälja.

    Söker jobb hela tiden. Men man får bara tjäna ett visst belopp varje termin.

    Mina föräldrar kan inte lån mig pengar.

    Dom är fula dom här hyresvärdarna. Har stått mycket i tidningarna om dem. Såg att han lagt till pengar på skulden som jag redan betalat. Sedan har han skickat ut inbetalningskort i efterhand som han lagt till i skulden... Daterat dem för flera månader tillbaka.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 10:47:13 följande:
    Jag har inget att sälja.

    Söker jobb hela tiden. Men man får bara tjäna ett visst belopp varje termin.

    Mina föräldrar kan inte lån mig pengar.

    Dom är fula dom här hyresvärdarna. Har stått mycket i tidningarna om dem. Såg att han lagt till pengar på skulden som jag redan betalat. Sedan har han skickat ut inbetalningskort i efterhand som han lagt till i skulden... Daterat dem för flera månader tillbaka.
    Tycker din hyrsvärd är väldigt generös, att bara betala av 2000 i månaden på en skuld på 30000 tycker jag är mycket snällt av han.
    Sen att du sedan tidigare har utnyttjat fogdens generösa avbetalningsregler är ju ditt problem.
    Hur kan du INTE ha råd med 2000 i månaden.
    Som någon tidigare sagt, ta ett jobb vid sidan av studierna och sen kanske du ska ta en extra utbildning i det här med ekonomi
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 10:47:13 följande:
    Jag har inget att sälja.

    Söker jobb hela tiden. Men man får bara tjäna ett visst belopp varje termin.

    Mina föräldrar kan inte lån mig pengar.

    Dom är fula dom här hyresvärdarna. Har stått mycket i tidningarna om dem. Såg att han lagt till pengar på skulden som jag redan betalat. Sedan har han skickat ut inbetalningskort i efterhand som han lagt till i skulden... Daterat dem för flera månader tillbaka.
    Gå till din banks ekonomiska rådgivare. Gör det kvickt. Han kan ge dej goda råd hur du ska fortsätta.
    Har du inte råd att studera så ge upp dom tills du fått ordning på din ekonomi. Sök heltidsjobb, vad som helst som ger lön. 30.000 kan du tjäna ihop på några månader om du lever snålt. Men väntar du blir skulden allteftersom större och du får värre problem.
    Inse att du är i ekonomisk kris just nu. Allt annat har lägre prioritet. Skulden går före allt.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2014-08-21 10:49:47 följande:

    Tycker din hyrsvärd är väldigt generös, att bara betala av 2000 i månaden på en skuld på 30000 tycker jag är mycket snällt av han.

    Sen att du sedan tidigare har utnyttjat fogdens generösa avbetalningsregler är ju ditt problem.

    Hur kan du INTE ha råd med 2000 i månaden.

    Som någon tidigare sagt, ta ett jobb vid sidan av studierna och sen kanske du ska ta en extra utbildning i det här med ekonomi


    Jag har inte råd då jag får ut 9500:- i månaden och har en hyra att betala på 6000:- Ska jag då betala 2000:- så har jag 1500:- kvar till andra räkningar och mat...
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:25:37 följande:
    Jag har inte råd då jag får ut 9500:- i månaden och har en hyra att betala på 6000:- Ska jag då betala 2000:- så har jag 1500:- kvar till andra räkningar och mat...
    Hur kommer det sig att du under 5 månader inte har betalat hyran?

    Man får dessutom tjäna precis hur mycket man vill, men inte samtidigt som man har studiemedel. Jobba, och när du närmar dig brytpunkten så meddelar du CSN så att de kan stoppa dina utbetalningar i tid. 
  • Kjell2

    Om det är hos din nuvarande värd du har en skuld bör du nog verkligen försöka betala. Annars riskerar du vräkning och bli bostadslös.

    Är det hos en gammal värd så blir alternativet om du inte kan komma överrens med inkassobolaget och inte betalr det de kräver kronofogden med all vad de innebär.

Svar på tråden Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?