• frumamma

    Rutiner för att överleva.

    Jag är snart 24-års 2barnsmor som också är gift. Maken jobbar väldigt mycket. Vardagar: 06.30-15.30 som anställd och sedan har han även eget företag där han ibland jobbar borta veckovis och ibland helger, kvällar. Etc.

    Jag är hemma med yngsta på 4 månader. Den äldsta (16,5 månad) går 15 timmar på förskolan fördelat på 4 dagar. Vi har en 4:a på 63 kvm. Jag har även ett eget företag (nystartat), studerar 25% distans till usk. Studerar även språk på 15% distans. (Olika skolor)

    Hur ska jag lägga upp städning, disk, matlagning, plugg, jobb, barnen?!

  • Svar på tråden Rutiner för att överleva.
  • Dixie

    måste du göra alla saker just nu? 

    jag hade nog funderat på om jag verkligen behövde plugga två saker och starta upp ett eget företag samtidigt som jag tar hans om två så små barn och men en man som jobbar så mycket!

    känner du att du kan/vill göra allt samtidigt, ja då gäller det nog att planera och skriva schema och hålla hårt på schemat! 

  • frumamma
    Dixie skrev 2014-08-21 22:20:19 följande:

    måste du göra alla saker just nu? 

    jag hade nog funderat på om jag verkligen behövde plugga två saker och starta upp ett eget företag samtidigt som jag tar hans om två så små barn och men en man som jobbar så mycket!

    känner du att du kan/vill göra allt samtidigt, ja då gäller det nog att planera och skriva schema och hålla hårt på schemat! 


    Pluggandet är just för min framtid sedan, så jag kan gå vidare i dels företaget och dels i min utbildning på högskola. Och företaget är ju uppstartat och har redan en del inbokat där. Det är där mitt stora intresse är.

    Städning och disk ligger på mig, tvätten på maken. Jag sköter hämtning och lämning då det är jag som är föräldraledig.
  • mammalovis

    Allt beror väl på om ni har egen tvättmaskin eller inte. Här tvättar vi i gemensam tvättstuga helst bara en dag i veckan. Hade vi haft egen hade jag statat en maskin typ varje kväll eller liknande.

    Maten planerar vi en matsedel för 4-5 dagar framöver nu när jag arbetar på inringning. I perioder har vi månadshandlat basvaror till skafferiet och kylen och småhandlat mjölk och färskvaror vid behov. Nu försöker vi mer veckohandla en gång i veckan och sedan komplettera mjölk och dylikt då jag har börjat jobba. När jag var föräldraledig passade jag på att handla när jag hade lämnat äldsta på förskolan. Maten har lagats på kvällen till hela familjen och ofta har det varit en matlåda över till lunchen. Medveten har vi anpassat maten till när vi behöver ha lunch dagen efter. En period försökte vi köra efter en matsedel gjord på typ 8 veckor utifrån vad vi brukade äta. Onsdagar är nästan alltid fiskdag, sedan en med kött, kyckling, korv, färs o s v.

    Du får väl tänka igenom när du är effektivast och när det fungerar bäst med barnets dygnsrytm att göra olika saker.

  • frumamma
    mammalovis skrev 2014-08-22 14:19:47 följande:

    Allt beror väl på om ni har egen tvättmaskin eller inte. Här tvättar vi i gemensam tvättstuga helst bara en dag i veckan. Hade vi haft egen hade jag statat en maskin typ varje kväll eller liknande.

    Maten planerar vi en matsedel för 4-5 dagar framöver nu när jag arbetar på inringning. I perioder har vi månadshandlat basvaror till skafferiet och kylen och småhandlat mjölk och färskvaror vid behov. Nu försöker vi mer veckohandla en gång i veckan och sedan komplettera mjölk och dylikt då jag har börjat jobba. När jag var föräldraledig passade jag på att handla när jag hade lämnat äldsta på förskolan. Maten har lagats på kvällen till hela familjen och ofta har det varit en matlåda över till lunchen. Medveten har vi anpassat maten till när vi behöver ha lunch dagen efter. En period försökte vi köra efter en matsedel gjord på typ 8 veckor utifrån vad vi brukade äta. Onsdagar är nästan alltid fiskdag, sedan en med kött, kyckling, korv, färs o s v.

    Du får väl tänka igenom när du är effektivast och när det fungerar bäst med barnets dygnsrytm att göra olika saker.


    Ej egen tvättmaskin.

    Maken vill inte ha planerat flera dagar vas för mat vi ska äta. Han tycker det är bättre att äta det man är sugen på just den dagen.
  • mammalovis

    Vem planerar, handlar och lagar maten och hur ofta äter han hemma? Äter du rester till lunch eller lagar du ny mat? Vad äter du de veckor han är bortrest? Hur långt i förväg får du reda på när han ska vara borta?

    Jag kan säga att här hemma är det maten som stressar mig mest då det ska bestämmas mat, förråden ska kollas, det ska handlas och fås hem innan den ens kan lagas och fås på bordet. Här håller det heller inte ekonomiskt att småhandla varje dag efter vad vi vill ha - det tar både för mycket tid och blir för dyrt. Därmed inte sagt att vi kan ändra eller hoppar över mat vi inte vill ha eller hinner med eller som inte behövs då det har blivit för mycket rester. Men har ni både tiden och pengarna att lägga på att planera dag för dag så kör på det ... Sambon här är kräsen och vägrar nästintill värma gårdagens mat, men för min del är det väldigt praktiskt och tidsbesparande.

    Sedan får du ju ta med i beräkningen hur ofta vill/måste du dammsuga, damma, våttorka o s v Hur lång tid tar olika sysslor o s v.

  • Ramborg
    frumamma skrev 2014-08-22 14:53:13 följande:

    Ej egen tvättmaskin.

    Maken vill inte ha planerat flera dagar vas för mat vi ska äta. Han tycker det är bättre att äta det man är sugen på just den dagen.


    Vem sköter handling och matlagning? Den personen har vetorätt när det gäller detta.
    42.
  • frumamma
    mammalovis skrev 2014-08-22 15:11:48 följande:

    Vem planerar, handlar och lagar maten och hur ofta äter han hemma? Äter du rester till lunch eller lagar du ny mat? Vad äter du de veckor han är bortrest? Hur långt i förväg får du reda på när han ska vara borta?

    Jag kan säga att här hemma är det maten som stressar mig mest då det ska bestämmas mat, förråden ska kollas, det ska handlas och fås hem innan den ens kan lagas och fås på bordet. Här håller det heller inte ekonomiskt att småhandla varje dag efter vad vi vill ha - det tar både för mycket tid och blir för dyrt. Därmed inte sagt att vi kan ändra eller hoppar över mat vi inte vill ha eller hinner med eller som inte behövs då det har blivit för mycket rester. Men har ni både tiden och pengarna att lägga på att planera dag för dag så kör på det ... Sambon här är kräsen och vägrar nästintill värma gårdagens mat, men för min del är det väldigt praktiskt och tidsbesparande.

    Sedan får du ju ta med i beräkningen hur ofta vill/måste du dammsuga, damma, våttorka o s v Hur lång tid tar olika sysslor o s v.


    Jag handlar till 95% allt. Utan bil /körkort så tar handlandet oftast med 1-2 barn med.

    De dagar han ej jobbar övertid så är det ju middag måndag till fredag och så lunch + middag helger. Jobbar han helger så kan det bli enbart ett av målen hemma. Jobbar han borta hela veckan så äter jag oftast snabbmat tyvärr, eller sådant han inte gillar. Tex kyckling, fisk..

    Han/ jag får veta att han ska åka och vara borta allt från samma dag till upp emot en månad i förväg. (Olika företag, olika framförhållning) och då är han borta från 1 dygn till 8-9 dygn på raken. Detta med veckovis/helgvis borta är framförallt på sommaren.
  • frumamma
    Ramborg skrev 2014-08-22 15:15:01 följande:
    Vem sköter handling och matlagning? Den personen har vetorätt när det gäller detta.
    42.
    Jag handlar. Han lagar maten. Så ser det oftast ut.
  • Alexi
    frumamma skrev 2014-08-22 14:53:13 följande:
    Ej egen tvättmaskin.

    Maken vill inte ha planerat flera dagar vas för mat vi ska äta. Han tycker det är bättre att äta det man är sugen på just den dagen.
    Men seriöst, är han dum eller? Hur kan han, när han är borta mycket och du försöker rodda allt annat komma med sådana krav. Det är ju helt vansinnigt.

    Vi har två barn och två vanliga jobb men det är vår fyraveckors rullande matplanering som är hela räddningen i vardagspusslet. Att stå och fundera på mat varje dag är ju galet tidskrävande.
Svar på tråden Rutiner för att överleva.