• JessicaDeluxe79

    En person som vill spara pengar är inte per automatik fattig eller WT

    Något som jag reagerat på sedan jag själv började leta och använda mig av gratisgrejor och erbjudanden samt kuponger etc, är att många ser på mig och mina likasinnade som "fattiglappar" eller "loosers" eller "White Trash".

    Jag förstår faktiskt inte varför det är så. Jag lever ett helt vanligt liv med min helt vanliga familj och jag råkar gilla att hitta bra erbjudanden, spara eller tjäna pengar på olika vis och tycker det är skoj att hitta olika gratisgrejor i brevlådan. Varför skulle det vara fel?!
    Jag kan jämföra mig med grannen som säljer barnkläder, för en tia eller en tjuga per plagg. Är inte DET lika "desperat" eller lika mycket "fattiglappsbeteende" i så fall?
    Grannen ägnar sig åt att spara på SITT sätt, jag gör på MITT sätt. I rena pengar tror jag ändå att vi tjänar mer än vad hon gör på sikt. Och då har hon ändå kunnat åka till Teneriffa ett par veckor och ha resa, boende och fickpengar betalt av sina gamla barnkläder.

    Jag åker gärna till grannstaden och handlar riktigt billiga hygienprodukter mm som alltid går åt. Jag sitter gärna och klickar på gratisutdelningar av saker som tamponger, lypsyl, osv. Jag skickar gärna efter produktprover på olika ställen, och jag har inget emot att recensera de saker jag använder eller får hem.

    I min värld är det helt ok att ta bilder av livbojar samtidigt som jag är ute och går med familjen eller hundarna, det är knappast särskilt betungande. När det dessutom kan ge mig minst en hundring per telefon jag fotar med.. ja då känns det helt klart värt det. Hundarna behöver ju sina promenader oavsett. Och vi som familj behöver göra annat än att sitta på våra feta rumpor och spela spel.

    Jag har inget emot att ta en bild på min mattallrik och lägga på instagram, för jag tjänar poäng när jag skriver en viss tagg, och kan på sikt byta in dessa poäng mot väldigt bra grejor. Jag har inget emot att fota mitt kvitto och scanna streckkoder på varor som jag köper om det ger mig pengar tillbaka rakt in på kontot. Det tar någon minut av min tid, det kan det vara värt på sikt.

    Varför är det så legitimt att sälja saker på nätet och spara eller tjäna sina pengar så, men så fort man tar fram en kupong, utnyttjar en SMS-kod eller deltar i utlottningar och recenserar saker osv, då är man att betrakta som "fattig" eller white trash?!
    Borde det inte rimligen visa på att man är lite smart som väljer bort att lägga sina egna pengar på saker som man KAN få billigare eller t o m gratis? Då kan man ju göra roligare saker för dessa pengar... DET tycker JAG är ganska mycket smartare än att stå och betala hundralappar eller t o m tusenlappar extra varje månad för saker som jag kan få helt kostnadsfritt genom kampanjer eller erbjudanden av olika slag.


  • Svar på tråden En person som vill spara pengar är inte per automatik fattig eller WT
  • Chrysabelle

    Du får väl göra som du vill. Du kanske predikar för mycket för dina vänner dock?

  • Anonym (e)

    Antingen har du konstiga kompisar eller så pratar du bara för mycket om det..

    I de flesta fall får man rätt trashiga produkter så det är inte överdrivet imponerande. Jag kan också tänka mig att dina kompisar inte är så glada om din instagram och facebook är fyllda av spam i utbyte av gratisprov heller. Annars tycker jag de faktiskt inte har med saken att göra.

  • Edina

    Du gör ju så klart som du vill och det är inget fel med det. Själv vill jag inte få en massa gratisgrejer hemskickade då det oftast handlar om skräp som jag aldrig skulle betala ett öre för eller ens behöver i vanliga fall.

    Har jag bestämt mig för att köpa en viss grej som kostar en slant så kollar jag såklart upp vart jag kan köpa den billigast.

  • Anonym
    Anonym (e) skrev 2014-08-21 15:43:20 följande:

    Antingen har du konstiga kompisar eller så pratar du bara för mycket om det..

    I de flesta fall får man rätt trashiga produkter så det är inte överdrivet imponerande. Jag kan också tänka mig att dina kompisar inte är så glada om din instagram och facebook är fyllda av spam i utbyte av gratisprov heller. Annars tycker jag de faktiskt inte har med saken att göra.


    Njä detta gäller faktiskt inte främst mina kompisar utan omgivningen i övrigt. Jag ser, hör och läser om folk som tycker det är "trashigt" att spara sina pengar genom att använda kuponger och erbjudanden, och jag är ganska noga med att inte dela med mig av för mycket sånt på min facebook (jag sätter t ex alltid inställningarna på delningsinlägg för tävlingar etc till att bara visas för mig) just för att "skona" min omgivning lite. Jag är bara med i slutna grupper i ämnet och så vidare.
    Jag propagerar inte särskilt, mina vänner blir snarare lite förvånade när de inser att jag gör det jag gör. Men det är ganska tydligt att den allmänna synen är lite sån att "kolla, fattiglappen måste hålla på med kuponger för att kunna lösa ut sig från kassan".
    Enda gångerna jag inte känt föraktfulla blickar i kön är när jag haft varor (alltså mat osv) för flera hundra och kommit ner på noll tack vare kuponger och även fått pengar tillbaka utan att betala något alls. Då blir det åt andra hållet, visk i kön "hur gjorde hon det där?!"
    Men inte en min av intresse inför MIG utan bara med den som står bakom i kön osv. Lite trist kan jag tycka..
  • JessicaDeluxe79
    Anonym skrev 2014-08-21 16:25:38 följande:
    Njä detta gäller faktiskt inte främst mina kompisar utan omgivningen i övrigt. Jag ser, hör och läser om folk som tycker det är "trashigt" att spara sina pengar genom att använda kuponger och erbjudanden, och jag är ganska noga med att inte dela med mig av för mycket sånt på min facebook (jag sätter t ex alltid inställningarna på delningsinlägg för tävlingar etc till att bara visas för mig) just för att "skona" min omgivning lite. Jag är bara med i slutna grupper i ämnet och så vidare.
    Jag propagerar inte särskilt, mina vänner blir snarare lite förvånade när de inser att jag gör det jag gör. Men det är ganska tydligt att den allmänna synen är lite sån att "kolla, fattiglappen måste hålla på med kuponger för att kunna lösa ut sig från kassan".
    Enda gångerna jag inte känt föraktfulla blickar i kön är när jag haft varor (alltså mat osv) för flera hundra och kommit ner på noll tack vare kuponger och även fått pengar tillbaka utan att betala något alls. Då blir det åt andra hållet, visk i kön "hur gjorde hon det där?!"
    Men inte en min av intresse inför MIG utan bara med den som står bakom i kön osv. Lite trist kan jag tycka..
    Ojsan glömde klicka i att det är jag som skrivit detta.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2014-08-21 16:25:38 följande:
    Njä detta gäller faktiskt inte främst mina kompisar utan omgivningen i övrigt. Jag ser, hör och läser om folk som tycker det är "trashigt" att spara sina pengar genom att använda kuponger och erbjudanden, och jag är ganska noga med att inte dela med mig av för mycket sånt på min facebook (jag sätter t ex alltid inställningarna på delningsinlägg för tävlingar etc till att bara visas för mig) just för att "skona" min omgivning lite. Jag är bara med i slutna grupper i ämnet och så vidare.
    Jag propagerar inte särskilt, mina vänner blir snarare lite förvånade när de inser att jag gör det jag gör. Men det är ganska tydligt att den allmänna synen är lite sån att "kolla, fattiglappen måste hålla på med kuponger för att kunna lösa ut sig från kassan".
    Enda gångerna jag inte känt föraktfulla blickar i kön är när jag haft varor (alltså mat osv) för flera hundra och kommit ner på noll tack vare kuponger och även fått pengar tillbaka utan att betala något alls. Då blir det åt andra hållet, visk i kön "hur gjorde hon det där?!"
    Men inte en min av intresse inför MIG utan bara med den som står bakom i kön osv. Lite trist kan jag tycka..
    Fast spelar det någon roll vad en okänd människa tycker?  Oavsett vad man gör finns det alltid nån som har åsikter och tycker att man är knäpp.
  • Tacksamt
    Pengar behövs alltid.
    Jag skaffade katt,det innebär kostnader.
    Dels har jag en självrisk på 1,700kr +15%
    Dels kostar försäkringen 88kr/månad
    Maten kostar 379kr för 2kg
    Kattsand kostar 199kr för 10kg.
    Leksaker osv..
    Igår köpte jag en kattlåda med huv,på djuraffären kostade den 498kr,på ÖB kostade den 199kr,så jaghade rent krasst kunnat sätta in 299kr på sparkontot om jaghade velat i "sparad kostnad"

  • Anonym (Tänk)

    Det kanske beror på att du väljer mat med dålig kvalitet och köper oetiskt kött? Många med god ekonomi lägger sina pengar på kvalitetsmat och väljer närproducerat/kravmärkt m.m. Många vill ge sina barn bra, svenskfödd/odlad mat och om man väljer billiga varor med utländska råvaror så beror det ofta på dålig ekonomi. Samma sak med varor, varför köpa utländska barnarbetarsaker, giftiga plaster och annat skit när det finns svenskt hantverk med god kvalitet om man har råd?

    Dessutom skriver du mycket om hur mycket läsk, godis och snabbmat ni får billigt. Enligt statistiken så lider oftare lågutbildade av ex övervikt än högutbildade. En dålig kosthållning ÄR ofta förknippat med låg utbildning.

    En annan sak är att du verkar ha all tid i världen att köra till grannbyn för att köpa schampoo och nästa by för att köpa något annat och sedan till Statoil för att hämta godis. Detta utan en tanke på miljön eller bensinkostnaderna.

    Om du slutar trycka på din nyfunna livsstil på alla och istället ser VARFÖR somliga aldrig skulle servera budget pytt gjord eller McDonalds och läsk till sina barn så får du nog en annan framtoning ;) Bra varor är en bra utgift :) då bidrar vi till att fler köttdjur får det bra, svenska bönder överlever, barnarbetet minskar och det svenska hantverket dör inte ut :)

  • Tacksamt
    Anonym (Tänk) skrev 2014-08-21 16:56:09 följande:

    Det kanske beror på att du väljer mat med dålig kvalitet och köper oetiskt kött? Många med god ekonomi lägger sina pengar på kvalitetsmat och väljer närproducerat/kravmärkt m.m. Många vill ge sina barn bra, svenskfödd/odlad mat och om man väljer billiga varor med utländska råvaror så beror det ofta på dålig ekonomi. Samma sak med varor, varför köpa utländska barnarbetarsaker, giftiga plaster och annat skit när det finns svenskt hantverk med god kvalitet om man har råd?

    Dessutom skriver du mycket om hur mycket läsk, godis och snabbmat ni får billigt. Enligt statistiken så lider oftare lågutbildade av ex övervikt än högutbildade. En dålig kosthållning ÄR ofta förknippat med låg utbildning.

    En annan sak är att du verkar ha all tid i världen att köra till grannbyn för att köpa schampoo och nästa by för att köpa något annat och sedan till Statoil för att hämta godis. Detta utan en tanke på miljön eller bensinkostnaderna.

    Om du slutar trycka på din nyfunna livsstil på alla och istället ser VARFÖR somliga aldrig skulle servera budget pytt gjord eller McDonalds och läsk till sina barn så får du nog en annan framtoning ;) Bra varor är en bra utgift :) då bidrar vi till att fler köttdjur får det bra, svenska bönder överlever, barnarbetet minskar och det svenska hantverket dör inte ut :)


    Som gamal bonde kan jag säga att du förenklar det väldigt mycket genom att säga att bara vi köper svenska varor,så äverlever de svenska bönderna! Det är tyvärr inte sanningen.
    Idag måste bönderna bygga ut för stora pengar för att få någon lönsamhet i detöverhuvudtaget! Många har inte råd med det ochmåste lägga ner.
    En anna sak är att du måste ha kor som ger X antal liter ,annars kommer inte mjölkbilen och hämtar mjölken. De får stora avdrag på sporer!
    De är ofta beroende utav EU bidrag för att kunna överleva övehuvudtaget!
    Så nej,det är inte så enkelt som attom vi bara köper svenska varor så överlever bönderna!

  • Anonym (Tänk)
    Tacksamt skrev 2014-08-21 17:18:30 följande:

    Som gamal bonde kan jag säga att du förenklar det väldigt mycket genom att säga att bara vi köper svenska varor,så äverlever de svenska bönderna! Det är tyvärr inte sanningen.

    Idag måste bönderna bygga ut för stora pengar för att få någon lönsamhet i detöverhuvudtaget! Många har inte råd med det ochmåste lägga ner.

    En anna sak är att du måste ha kor som ger X antal liter ,annars kommer inte mjölkbilen och hämtar mjölken. De får stora avdrag på sporer!

    De är ofta beroende utav EU bidrag för att kunna överleva övehuvudtaget!

    Så nej,det är inte så enkelt som attom vi bara köper svenska varor så överlever bönderna!


    Jag är självförsörjande och har gårdsförsäljning så jag vet att det kostar en del att föda upp bra kött :) Mina grisar går ute hela året och det köttpriset blir ganska högt. Mina kossor lever också ett bra liv liksom hästarna och hönsen. Dock så kostar det pengar. Jag driver även jakt, skogsbruk och har stora odlingar och betesmarker (så jag tar också del av EU-bidrag. ) Då jag är uppväxt i en familj som forfarande försörjer sig på hantverk så har jag en del insyn där också.

    Självklart förenklar jag det något, det hade blivit en novell annars. Men sanningen är att INGEN svensk bonde överlever om alla börjar köpa utländska varor och skita i kvalitet och djurens väl. Att spara ett par kronor på att köpa kött från grisar som legat fastspända i golvet hela livet är ganska ruttet tänk. Oftast så skiljer det (tyvärr) inte SÅ mycket i pris.
  • Anonym
    Anonym (Tänk) skrev 2014-08-21 17:50:17 följande:
    Jag är självförsörjande och har gårdsförsäljning så jag vet att det kostar en del att föda upp bra kött :) Mina grisar går ute hela året och det köttpriset blir ganska högt. Mina kossor lever också ett bra liv liksom hästarna och hönsen. Dock så kostar det pengar. Jag driver även jakt, skogsbruk och har stora odlingar och betesmarker (så jag tar också del av EU-bidrag. ) Då jag är uppväxt i en familj som forfarande försörjer sig på hantverk så har jag en del insyn där också.

    Självklart förenklar jag det något, det hade blivit en novell annars. Men sanningen är att INGEN svensk bonde överlever om alla börjar köpa utländska varor och skita i kvalitet och djurens väl. Att spara ett par kronor på att köpa kött från grisar som legat fastspända i golvet hela livet är ganska ruttet tänk. Oftast så skiljer det (tyvärr) inte SÅ mycket i pris.
    Du verkar ha en övertro på att alla svenska djur har det bra !
    Har du helt missat att en djurskyddsinspektör (tror jag det var) missskötte skina djur nåt grovt !! (ska se om jag hittar artikeln)!

  • Anonym (Tänk)
    Anonym skrev 2014-08-21 18:54:50 följande:

    Du verkar ha en övertro på att alla svenska djur har det bra !

    Har du helt missat att en djurskyddsinspektör (tror jag det var) missskötte skina djur nåt grovt !! (ska se om jag hittar artikeln)!


    Självklart finns det dom som gör fel och självklart måste man sålla även i det svenska köttet. Men tycker du att det är bättre att skita i svenskt kött och istället välja ex polskt eller danskt kött där du vet att djuren lider?
  • WinterDawn

    Jag betalar hellre för saker jag vill ha, än får massa saker gratis som jag inte vill ha.

    Jag fick en telefonförsäljare på mig en gång som blev helt paff när jag tackade nej till hennes gratiserbjudande... hon kunde inte fatta att jag inte blev helt till mig av glädje för att prylen var gratis.
    Det tycker jag är ett galet tänk... fylla sitt hem med gratisprylar bara för att? Nej tack.

  • Anonym
    Anonym (Tänk) skrev 2014-08-21 16:56:09 följande:

    Det kanske beror på att du väljer mat med dålig kvalitet och köper oetiskt kött? Många med god ekonomi lägger sina pengar på kvalitetsmat och väljer närproducerat/kravmärkt m.m. Många vill ge sina barn bra, svenskfödd/odlad mat och om man väljer billiga varor med utländska råvaror så beror det ofta på dålig ekonomi. Samma sak med varor, varför köpa utländska barnarbetarsaker, giftiga plaster och annat skit när det finns svenskt hantverk med god kvalitet om man har råd?

    Dessutom skriver du mycket om hur mycket läsk, godis och snabbmat ni får billigt. Enligt statistiken så lider oftare lågutbildade av ex övervikt än högutbildade. En dålig kosthållning ÄR ofta förknippat med låg utbildning.

    En annan sak är att du verkar ha all tid i världen att köra till grannbyn för att köpa schampoo och nästa by för att köpa något annat och sedan till Statoil för att hämta godis. Detta utan en tanke på miljön eller bensinkostnaderna.

    Om du slutar trycka på din nyfunna livsstil på alla och istället ser VARFÖR somliga aldrig skulle servera budget pytt gjord eller McDonalds och läsk till sina barn så får du nog en annan framtoning ;) Bra varor är en bra utgift :) då bidrar vi till att fler köttdjur får det bra, svenska bönder överlever, barnarbetet minskar och det svenska hantverket dör inte ut :)


    Jag är helt med dig på vissa punkter, det är tråkigt att det bästa rent ekonomiskt inte är det bästa för miljö eller djur. Jag försöker tänka så att jag får en kompromiss. Exempelvis igår när vi var i Uppsala på grund av att vi ändå skulle göra något annat där, så tog jag en sväng och fotade livbojar och tjänade ett par värdecheckar på detta, som dessutom gjordes till fots och alltså främjade min egen hälsa och inte slet på miljön.
    Jag hade ett gäng sms-checkar som skulle hämtas ut på Pressbyrån, vilket vi inte har här i stan, så jag passade på när vi var där, för att spara både på bensinkostnaden (att åka flera mil extra för att hämta lite gratisgrejor känns inte motiverat för vare sig miljö eller plånbok) och för att utnyttja kupongerna. Dessa kuponger var dock i majoritet inte något ätbart, utan det var tamponger som jag fick helt gratis eftersom jag fått dem via en kampanj.
    Faktum är att jag inte alls föredrar dessa "helt gratis"-grejor som är mat eller dryck, även om jag hämtar ut dem många gånger. Men ska man se till vad jag spar mest på så är det vanliga kuponger som hänger i varenda butik, som man använder när man köper hygienartiklar och städprodukter framför allt.


    Här ser du en del saker som INTE är ät- eller drickbara annat än till hundarna. Allt på bilden har kostat mig totalt dryga 300 kr. Det totala VÄRDET på sakerna ligger på över 2200 kr.
    Mycket är gratisgrejor, som hundmaten och pantarpåsen, gymnastikpåsen och canishprodukterna jag fick som buzzador. Men majoriteten har jag sparat på att använda kuponger. Dovetvål med 12 kr tillbaka vid köp av två st gick att applicera även på handtvålen som kostade en tia i min lilla icaaffär runt hörnet, så deras pris som först var 30 kr/st gick till en tia st, bara det är billigt. Men min kupong gjorde så de i slutänden kom att kosta fyra kr/st vilket kändes HELT ok!
    WC-duck kostade 12 kr på ÖoB och jag hade en kupong som gav 10 kr rabatt vid köp av en, totalsumma 2 kr/st. Inte heller fel. Och så är det med det mesta på bilden.
    Tvättsvampar (båda paketen för en tia), bomullsrondeller (två för en tia), tops (tre paket för 20 kr) mm hittade jag på DollarStore när vi var i Västerås och dit åkte jag för att jag ändå ville dit och grannen likaså, så vi tog en shoppingdag, tillsammans i stället för att åka var o en för sig=vi sparade på miljön också. Jag passade på att köpa en present till en släkting och hämta ut en gratisblomma till mig själv, samt åt billig men helt ok mat på IKEA-family kortet och blev mätt och nöjd.

    Det jag vill få fram är nog att det kan FRAMSTÅ som att snåljåpar som jag själv bara hämtar onyttigheter som är gratis, men faktum är att vi ofta fyndar rejält på helt andra saker också.
    Det tror jag att bilden ovan kan vara bevis på?


  • JessicaDeluxe79
    WinterDawn skrev 2014-08-21 19:03:56 följande:

    Jag betalar hellre för saker jag vill ha, än får massa saker gratis som jag inte vill ha.

    Jag fick en telefonförsäljare på mig en gång som blev helt paff när jag tackade nej till hennes gratiserbjudande... hon kunde inte fatta att jag inte blev helt till mig av glädje för att prylen var gratis.
    Det tycker jag är ett galet tänk... fylla sitt hem med gratisprylar bara för att? Nej tack.


    Fast vad är det som säger att jag inte väljer det jag VILL HA eller BEHÖVER? Detta är också en slags myt runt de som köper saker riktigt billigt alt hämtar hem gratissaker. Varför skulle jag inte kunna säga nej om jag inte vill ha saker? Jag nappar näst intill ALDRIG på erbjudanden med premier till en prenumeration på en tidning t ex,
    Inte heller går jag med i filmklubbar där man får flera filmer som introduktionserbjudande eller liknande. Jag väljer aktivt det jag vill ha, och filmer kan jag streama på nätet, och tidningarna jag vill läsa kan jag ta del av på nätet också, så jag lägger hellre pengar på att ha streamingtjänster som ger mig det jag vill ha eller prenumerera på det jag vill läsa online.
    Jag har inte samlarmani på något vis, men jag kan förstå tanken då många som ägnar sig åt detta ofta går hemma på dagarna och inte har något bättre för sig än att samla på sig saker. Det kanske fyller deras inre tomrum på något vis, jag vet inte. Men här tar vi bara hem saker som vi ändå använder och vill ha, och säger nej till det vi inte vill ha. Exempelvis förstår jag inte vitsen med att spara på lithells korvpaket för att få "korvkorgar" i plast?! Totalt värdelöst enligt mig. Ahlgrens bilar kommer snart dra igång en kampanj där man får tre skålar om man skickar in ett visst antal streckkoder. Jag gillar bilar, men jag kommer INTE köpa extra påsar för att få ihop till skålarna. Får jag ihop till dem så fine, men jag tänker inte anstränga mig, för jag har skålar som funkar bra redan nu.

    Bara ett par exempel på saker jag väljer bort eller i alla fall inte anstränger mig för att få. Som lite motvikt till påståendet att alla som vill spara pengar är hagalna hoarders. Så behöver det absolut inte vara!

Svar på tråden En person som vill spara pengar är inte per automatik fattig eller WT