• Anonym (Velar)

    Skule ni behålla ett barn om...

    ...om ni är i v12 och nyss fått reda på det, men har druckit alkohol och rökt rejält under den här tiden? Då snackar vi minst ett halvt paket cigg om dagen och festat varje helg och en vecka var jag utomlands (ca 2 veckor sen) och söp i princip dygnet runt? Har också tagit benzo då och då (på recept, inte för att bli hög).

    Riskabelt, va?? Har en aborttid imorn men vill eg inte men samtidigt så himla orolig att det ska vara fel på barnet...

  • Svar på tråden Skule ni behålla ett barn om...
  • Anonym (abort tycker jag)

    Såklart det finns en chans att det ska bli nåt fel på barnet, när du druckit och rökt så mkt. Tänk om barnet föd handikappad eller nåt, inget fel med såna personer men kanske inte så kul för barnet att va handikappad hela livet. Jag tycker du ska göra abort. 
    Och om du försöker bli gravid tycker jag inte att du ska röka och festa så mkt

  • Anonym (gs)
    Anonym (abort tycker jag) skrev 2014-08-21 16:53:22 följande:
    Såklart det finns en chans att det ska bli nåt fel på barnet, när du druckit och rökt så mkt. Tänk om barnet föd handikappad eller nåt, inget fel med såna personer men kanske inte så kul för barnet att va handikappad hela livet. Jag tycker du ska göra abort. 
    Och om du försöker bli gravid tycker jag inte att du ska röka och festa så mkt
    Suck. Sluta slå i ts att hennes barn kan bli missbildat bara för att hon rökt o druckit. 
    Jag visste inte att jag var gravid och var på semester. drack varje dag och rökte minst 1 packet om dagen i 3 v. (v4-7). 
    Min unge är helt perfekt. 

    TS; Du ska göra precis som du känner. Prata med din läkare om din oro och dina tankar. Ingen kan råda dig om du ska göra abort eller inte, det är ditt och ingen annans beslut.
  • Anonym (vet inte)

    Jag vet inte vad jag själv hade gjort. Men jag tycker att abort låter som en klok idé. Alkoholskador är inte kul... Samtidigt är det ju inte lätt när man står där och måste ta beslutet.

  • Anonym (abort tycker jag)
    Anonym (gs) skrev 2014-08-21 16:57:06 följande:
    Suck. Sluta slå i ts att hennes barn kan bli missbildat bara för att hon rökt o druckit. 
    Jag visste inte att jag var gravid och var på semester. drack varje dag och rökte minst 1 packet om dagen i 3 v. (v4-7). 
    Min unge är helt perfekt. 

    TS; Du ska göra precis som du känner. Prata med din läkare om din oro och dina tankar. Ingen kan råda dig om du ska göra abort eller inte, det är ditt och ingen annans beslut.
    Jag säger bara vad som kan hända, det kan. Bara för att din unge inte blev det så betyder det inte att alla har samma tur. Men barnet kan få andra skador pga massa alkohol. 
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (gs) skrev 2014-08-21 16:57:06 följande:
    Suck. Sluta slå i ts att hennes barn kan bli missbildat bara för att hon rökt o druckit.  Jag visste inte att jag var gravid och var på semester. drack varje dag och rökte minst 1 packet om dagen i 3 v. (v4-7).  Min unge är helt perfekt.  TS; Du ska göra precis som du känner. Prata med din läkare om din oro och dina tankar. Ingen kan råda dig om du ska göra abort eller inte, det är ditt och ingen annans beslut.

    Självklart kan barnet ha blivit skadat av ts leverne! Det är inte säkert att det blivit det, men risken är verkligen inte försumbar. Alkoholskador är ofta neurologiska. T.ex. kan det ge symptom liknande ADHD, dålig förmåga till logiskt och abstrakt tänkande och problem med kommunikationen med andra människor. Man kan även få fysiska skador som t.ex. hjärtproblem. Hur stora och hurdana skadorna blir beror på när och hur mycket mamman dricker samt på hur känsligt barnet/fostret är.
  • Anonym (Eh)

    Jag tycker du skall behålla barnet, det finns många barn som föds där mamman druckit,rökat, snusat eller gått på tabletter. Jag hade en chef som rökte 1paket cigg om dagen, snusade 3 askar och drack 1/2 flaska rödvin varje dag under sin graviditet. Inget fel på hennes lilla pojk.
    Sedan anser jag att abort inte är något preventivmedel, utan om man inte vill bli på smällen ser man till att skydda sig. Det finns ju något som heter dagen efter piller med.
    Vad du skall tänka på om du gör abort är att, 1. du tar bort ett liv. 2. Det kan bli svårare för dig att bli gravid i framtiden. Har en kompis som gjorde 2 aborter och det tog henne ca 2-3år att bli gravid igen. Så tänk dig för innan du gör abort!

  • Anonym (Cecilia)

    Jag hade aldrig gjort abort under de omständigheterna. Jag skulle fortfarande tycka att jag i så fall dödade ett barn. Men även om jag hade varit "mindre" mot aborter än vad jag är så är det här nog inte ett fall där jag ens hade övervägt abort Glad

  • Anonym (gs)
    Anonym (vet inte) skrev 2014-08-21 17:07:52 följande:

    Självklart kan barnet ha blivit skadat av ts leverne! Det är inte säkert att det blivit det, men risken är verkligen inte försumbar. 
    Anonym (abort tycker jag) skrev 2014-08-21 17:05:14 följande:
    Jag säger bara vad som kan hända, det kan. Bara för att din unge inte blev det så betyder det inte att alla har samma tur. Men barnet kan få andra skador pga massa alkohol. 
    Jag vill att ni belägger era påståenden med reell fakta. 
    Ts har druckit 2 av 7 dagar i 10 v samt rökt ca 10 cigg om dagen=hur stor risk? 


  • Anonym (Velar)

    Tack för alla svar.

    Jag planerade inte detta och har ätit p-piller som vanligt och haft blödningar (om än mkt mindre). Var när jag började må illa och tyckte brösten blivit så stora som jag gjorde ett test. Även magen kändes svullen.

    Vet ju att det finns personer som druckit, rök och till och med tagit droger under mer eller mindre hela graviditeten som ändå fått "normala" barn. Men ändå, risken finns ju och tänk om det händer mig?? Vet inte hur/om jag skulle orka med ett barn med speciella behov. Givetvis skulle jag älska det ändå, men ärligt talat så vill jag ju såklart ha ett friskt barn. Tänk vad jag skulle klandra mig själv!

    Vilka är dom största riskerna? En läkare jag pratade med sa att det är större risk när man är runt v7-11 (eller nåt sånt) för att det händer så mkt då =(

  • Anonym (abort)
    Anonym (gs) skrev 2014-08-21 17:42:59 följande:

    Jag vill att ni belägger era påståenden med reell fakta. 

    Ts har druckit 2 av 7 dagar i 10 v samt rökt ca 10 cigg om dagen=hur stor risk? 


    Hon var ju även utomlands 1 vecka och söp dygnet runt stort sett och tagit benzo.

    Jag skulle ha gjort abort och därefter skaffat skydd för att undvika graviditet.
Svar på tråden Skule ni behålla ett barn om...