• Ida1987

    När började era prematurbarn amma?

    Min son föddes för tre veckor sedan, i vecka 33+6. Jag försöker öva på amning med honom, men han somnar nästan alltid så fort han kommer upp till bröstet. Om han håller sig vaken så är han antingen ointresserad eller så testar han, och då tar han kanske 1-2 sugtag om jag har tur. När är era barn födda och när började de amma? Det är så mycket jobb med sondmatning och den där bröstpumpen, längtar efter att kunna amma!

  • Svar på tråden När började era prematurbarn amma?
  • Mercurialis

    Mina barn är inte lika tidigt födda som ditt barn men båda två var tillväxthämmade vid födseln.

    Första barnet föddes i vecka 36+3 och sonden togs bort när han var omkring 5 dygn och därefter var det amning som gällde.

    Andra barnet föddes i vecka 35+3 och sondmatades hela den första månaden. Det var svårt att få amningen att funka. Mjölk fanns det men tekniken fick vi inte att fungera. När sonden togs bort gick jag över till att ge ersättning i flaska.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Noname00

    Vad vägde era barn när ni föddes?
    Jag är själv prematurbarn så det är alltid intressant att fråga.

  • Daniiielle

    Min dotter är född i vecka 31+2 och det dröjde ända tills hon var 7-8 veckor innan hon klarade av att bara amma men även efter det så hade hon inte så mycket ork så det tog extremt lång tid att amma varje gång eftersom hon slumrade till hela tiden så när hon var tre månader så slutade jag och började med ersättning istället. Det var det bästa beslutet jag tagit.

  • Ida1987

    Tack för era svar. Noname00: Min son vägde 2565 g när han föddes.

    Blir orolig nu för att det aldrig ska funka. :( Ammade min äldsta son tills han var 1 år gammal (han föddes en vecka över tiden). Det är ju så otroligt smidigt med amning, man har alltid maten med sig och inget behöver värmas. Inga flaskor att diska och sterilisera. Man behöver inte ens vara vaken när bebisen äter vilket gör nätterna MYCKET bättre.

  • Mercurialis
    Noname00 skrev 2014-08-21 21:36:18 följande:

    Vad vägde era barn när ni föddes?
    Jag är själv prematurbarn så det är alltid intressant att fråga.


    Mina barn vägde 2,1 kg (v 36+3) och 1,5 kg (v 35+3).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Draken

    Jag skriver för att ge lite hopp och att kämpa med pumpen. Min son föddes vecka 32+0. Han vägde 1728 gram. Vecka 34+0 drogs sonden, han helammade och vi åkte hem. Då hade jag pumpat var tredje timme sedan födseln. Sonen orkade inte så länge och somnade ofta ifrån men det blev bättre och bättre. Jag vill absolut inte ge prestationsångest ifall det nu inte skulle gå (alla barn och situationer är olika) men det är iaf ett bevis på att det kan gå.
    Vill inte heller säga att det var någon dans på rosor. Jag var halvt gråtfärdig ibland när klockan ringde två ggr på natten och pumpen skulle igång.
    Lycka till! Man kan bara göra så gott man kan.

  • yodi

    isabella född v 32 började amma redan vid födsel men det dröjde tills bf innan hon kunde helamma.

    jonathan född v 28 började ammningsträna v 32 och kunde helamma ca 1,5 månader efter bf.

  • yodi
    yodi skrev 2014-09-18 10:20:15 följande:

    isabella född v 32 började amma redan vid födsel men det dröjde tills bf innan hon kunde helamma.

    jonathan född v 28 började ammningsträna v 32 och kunde helamma ca 1,5 månader efter bf.


    för att förtydliga så kunde han börja helammas ca 1,5 månader efter bf.
  • Lillflickan

    Född i v 32, 1625 g och började amma v 34. Helammande när vi lämnade sjukhuset v 36-37. Men han var lite trött så man fick bråka lite med honom så han inte somnade för fort i början. Nu är han 17 månader och somnar fortfarande när han ammar ;)

    Hur har det gått Ida? Det är ju väldigt olika hur fort det går att få igång amningen och många kämpar ju länge även med fullgångna krabater. Hoppas ni fått/får till det för det är ju som du säger så väldigt smidigt. Går det inte så är det ingen katastrof heller. Det ordnar sig.

  • född v 34

    Jag fick höra att det var svårare att lära ett barn född i vecka 33-36 att amma, eftersom det i magen då befinner sig i förberedelsefas inför förlossningen, dvs sover hela tiden, så då gör de samma när de kommer ut. Det kan alltså gå snabbare med ett barn född i vecka 32 än vecka 34...
    Min dotter är född i vecka 34 och det tog tre veckor med sond innan hon orkade äta någorlunda. Hon var helt enkelt för trött innan, gick inte att väcka på något vis. Bara att vänta in barnet och kämpa på med den (förbaskade hemskt jobbiga) pumpen.

  • Emaria

    Vår dotter föddes i v35+2 och vägde 1615g (kraftigt tillväxthämmad) och började amma efter några dagar när jag piggnat till. I början somnade hon ofta och jag bråkade inte så mycket med henne. Sonden togs bort efter en knapp månad men vid det laget ammade hon fullt och vi gav bara lite på sonden sen en tid tillbaka. Hon tar fortfarande väldigt lång tid på sig att äta och kan ibland somna, men hon växer som hon ska så jag försöker inte stressa över det. Mest att man blir ganska låst och tidvis orolig att hon kämpar mer än vad hon får i sig.

  • Pdf

    Tips til er med småttingar som somnar vid bröstet: min lilltjej har också svårt at hålla sig vaken (född i v29, nu i v40 och helammar sen två veckor tillbaka). vi gör så att hon får äta sig mätt på ena bröstet, när hon sen börjar somna tar vi paus för rapning och byte av blöja. Då vaknar hon till (hatar att vara på skötbordet) och orkar ta andra bröstet med.

Svar på tråden När började era prematurbarn amma?