• Soluppgång

    Hur lång bör livmodertappen vara vid olika veckor?

    Hej, som rubriken lyder, hur lång bör livmodertappen vara vid olika veckor? Brukar den minska i längd vid vissa veckor även om allt är som det ska?

    Jag började få milda sammandragningar vecka 20+1 (senare konstaterades GBS i urinen så jag fick en Kåvepeninkur). Första livmodertappmätningen gjordes vecka 21+1, då var livmodertappen 5 cm. Andra mätningen gjordes vecka 22+3, då var den 48 mm, tredje mätningen gjordes vecka 24+2 (idag), då var tappen 43 mm.

    Läkaren sa att allt från 40 mm är bra, en del har 4 cm som startvärde (jag hade dock 5 cm första mätningen). Men att jag ska fortsätta vila då jag fortfarande får sammandragningar, och tapplängden minskat lite.

    Jag undrar, brukar den minska successivt under graviditeten även i normala fall? Och i så fall, ungefär hur snabbt? Någon som vet? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-21 21:58
    (Med vila menar jag ta det lugnt, jag ska jobba 25% hemifrån, och lägga mig ner när livmodern drar ihop sig tills den släpper, för att hålla nere antal sammandragningar per dag, jag får färre sammandragningar per dag när jag tar det lugnt, jag fick många när jag försökte jobba normalt.)

  • Svar på tråden Hur lång bör livmodertappen vara vid olika veckor?
  • livetärvackert

    I vecka 28+5 var min livmodertapp 38 mm o i vecka 31+3 31 mm. I vecka 16 var den 48-50 mm. haft mycket sammandragningar o även gbs i urinen men är idag vecka 37+6 och vill att bebis ska komma men den ligger gott kvar i magen. Inte mätt tappen sen i vecka 32 så vet inte vad den är nu, men uppenbarligen inte tillräckligt kort för att det ska bli bebis än ;)

  • Skumbollen

    Jag mätte min tapp under hela graviditeten och den var allt mellan 3-5 cm. Till mig sa de att den inte fick bli kortare än två cm, då skulle det bli sjukskrivning. Jag minns inget samband mellan veckor och längd, dock minns jag att jag skulle vara helt nykissad annars kunde urinblåsan ställa till mätningen. Jag gick på östra specmvc om det spelar någon roll.

  • isis bianco

    Har också gbs och i första grav började jag öppna mig i vecka 22, men tappen var dock fortfarande lång, runt 4 cm. Tre veckor senare var den 25 mm och då fick jag mer strikt order om vila. Sen ökade den i längd när jag vilade. Åt antibiotika flertalet ggr under graviditeten. Var rädd om dig!!


  • Soluppgång

    Tack.

    Oj vad läskigt att den började öppna sig! Min har varit stängd. Nu är det en månad till nästa tappmätning, det hade känts mer lagom med 2 veckor emellan.

  • Soluppgång

    Hej igen, jag var idag på en föräldra-tematräff med titeln "Förlossning".

    Jag nämnde då att jag har GBS och sammandragningar, och frågade om det anses som det "normala" att livmodertappen fortfarande är 4-5 cm lång vecka 37+0, eller om det även i "normala" fall är vanligt att livmodertappen börjar kortas av successivt under graviditetens gång.

    Hon svarade att det som anses som normalt är att livmodertappen är 4-5 cm lång fram tills det börjar bli dags att föda en fullgången bebis, att den kanske börjar smygkortas ett par få veckor före födsel (att latensfasen börjar smyga sig fram) eller att livmodertappen börjar kortas av precis före födsel, så om jag uppfattade henne rätt är det "normala" att livmodertappen är 4-5 cm lång till kring vecka 37+0.

    (Eftersom det inte är SÅÅ ovanligt med tidiga sammandragningar som gör att tappen blir kortare tidigare, så skrev jag "normala" inom citationstecken. Jag menade att det lät på henne som att det absolut är det önskvärda och mest vanliga, att livmodertappen är 4-5 cm tills bebisen slutat vara prematur.)

  • Soluppgång

    Hej igen,

    Någon som vet om livmodertappen kan irriterad och riskera att påverkas av att man mäter längden med ultraljud?

    Jag tycker det är läskigt att jag inte ska mäta den mellan 21 augusti (vecka 24+2) och 22 september (vecka 28+6), när jag ju har många sammandragningar. Livmodertappen har ju från 30 juli till 21 augusti minskat från 50 mm till 43 mm, så jag undrar ju om den fortsätter minska, när jag har många sammandragningar (inte onda men så jag måste böja mig framåt).

    28 augusti när jag haft massor av sammandragningar hela veckan sa min barnmorska att hon tyckte jag borde ringa förlossningen och fråga om de tyckte jag borde försöka få en läkarkoll tidigare än den inplanerade kollen 22 september, men hon som svarade på förlossningen undrade typ varför jag hade ringt henne.

    Hon sa också "man vill inte kolla livmodertappen så värst ofta för det kan irritera tappen".

    Jag undrar, stämmer det, att man kan reta livmodertappen när man mäter längden med ultraljud? (Samtidigt ser de på ultraljudet om den ser stängd ut.)

    Som sagt, jag tycker det är läskigt med en dryg månad mellan livmodertappskollerna när jag har många sammandragningar.

  • Soluppgång
    Soluppgång skrev 2014-09-06 02:35:46 följande:

    Hej igen,

    Någon som vet om livmodertappen kan irriterad och riskera att påverkas av att man mäter längden med ultraljud?

    Jag tycker det är läskigt att jag inte ska mäta den mellan 21 augusti (vecka 24+2) och 22 september (vecka 28+6), när jag ju har många sammandragningar. Livmodertappen har ju från 30 juli till 21 augusti minskat från 50 mm till 43 mm, så jag undrar ju om den fortsätter minska, när jag har många sammandragningar (inte onda men så jag måste böja mig framåt).

    28 augusti när jag haft massor av sammandragningar hela veckan sa min barnmorska att hon tyckte jag borde ringa förlossningen och fråga om de tyckte jag borde försöka få en läkarkoll tidigare än den inplanerade kollen 22 september, men hon som svarade på förlossningen undrade typ varför jag hade ringt henne.

    Hon sa också "man vill inte kolla livmodertappen så värst ofta för det kan irritera tappen".

    Jag undrar, stämmer det, att man kan reta livmodertappen när man mäter längden med ultraljud? (Samtidigt ser de på ultraljudet om den ser stängd ut.)

    Som sagt, jag tycker det är läskigt med en dryg månad mellan livmodertappskollerna när jag har många sammandragningar.


    Jag har försökt googla på detta, men hittar inte på nätet att ultraljudsmätning av livmodertappen kan reta livmodertappen så man ökar risken att föda för tidigt. Jag har bara läst att manuell koll av livmodertappen med handskbeklädd hand kan reta livmodertappen.

    Någon annan som hört om ultraljudsmätning av livmodertappen kan reta den?

    (Kanske kan ultraljudsmätning av livmodertappen vara dåligt på annat sätt så man inte bör mäta varannan vecka ? men det sa hon ju inget om, hon sa att man vill inte kolla livmodertappen för ofta eftersom kollen kan reta tappen. Men ingen annan har sagt det om ultraljudsmätningen, därav min undran om ultraljudsmätningen.)
  • Flisan79

    Tror nog den bm syftade på när man känner fysiskt på tappen. Görs det vul så kommer ju staven åt och då skulle det ju kunna reta lite.

    Min tapp var 2 cm i v 26 pga sd. Blev helt sjukskriven. Barnet föddes ändå 5 dagar över tiden

Svar på tråden Hur lång bör livmodertappen vara vid olika veckor?