• fallenangelfaith

    RÄDD citalopram

    Hej. Finns det ingen där ute som ätit eller äter citalopram . tänkt att jag ska börja ikväll. Men är så rädd för biverkningarna.sitter med hjärtklappning nu :( är så rädd vågar inte börja!;(

  • Svar på tråden RÄDD citalopram
  • Akua

    Jag har ätit. Du börjar ju antagligen på en låg dos. Ta en tablett du, du kommer säkert inte känna något alls :)

  • Masken84

    Äter det nu 40 mg och jag har inte haft några biverkningar alls! :) det tog ca 6 v innan jag märkte skillnad :)

  • elle9

    Får du biverkningar så går du tillbaka till läkaren och pratar om det. De kommer inte direkt, om de gör det alls. Och det är smartare att ta sin medicin och börja må bättre än att belasta sin kropp med hjärtklappning och ångest/rädsla.

    Och tar man inte tabletterna på morgonen? Det skulle jag göra när jag åt dem. Kolla upp det!

  • fallenangelfaith

    Jag fick börja på kvällen för att sova bort det värsta biverkningar. Men jag ska såklart ta dom på morgonen sen. [:)quote=73849559][quote-nick]elle9 skrev 2014-08-22 13:14:40 följande:[/quote-nick]

    Får du biverkningar så går du tillbaka till läkaren och pratar om det. De kommer inte direkt, om de gör det alls. Och det är smartare att ta sin medicin och börja må bättre än att belasta sin kropp med hjärtklappning och ångest/rädsla.

    Och tar man inte tabletterna på morgonen? Det skulle jag göra när jag åt dem. Kolla upp det!

    [/quote]

  • fallenangelfaith
    Masken84 skrev 2014-08-22 12:57:29 följande:

    Åh vad skönt. Ja jag får ta en idag. Så jag ska verkligen klara mig igenom. :)

    Äter det nu 40 mg och jag har inte haft några biverkningar alls! :) det tog ca 6 v innan jag märkte skillnad :)


  • MSL

    Jag har ätit citalopram länge och är väldigt nöjd med dem. Jag provade 4 andra ssri innan, men de fungerade inte och/eller gav jobbiga biverkningar.

    Med citalopram blev jag och må mkt bättre och jag har inte fått några besvärliga biverkningar. De gör mig lite tröttare, iaf när jag åt mkt (30-40mg), de första 1-2 mån var jag lite torr i munnen och som plus botade de min åksjuka.

    Säger som de andra: ta dem och prata med din läkare om du blir orolig över ev biverkningar. Kom ihåg att det ofta tar några veckor innan man märker någon skillnad och att det är vanligt att man mår lite sämre först och sen blir bättre efter några veckor.

  • fallenangelfaith

    En sak till min läkare sa att ja skulle börja på 20 MG vilket känns mycket. Är det något fara att dela 1 tablett på 4 delar och börja så

  • MSL

    20 mg är fortfarande lite. Om du är orolig kan du kanske ta 10mg första veckan (prata med läkaren om det i så fall) och sen öka till 20mg, men jag tycker att du ska följa läkarens ordination. Det är inngen fara att börja med 20mg, det gjorde jag, och jag har fått uppfattningen om att det är så man brukar göra.

  • fallenangelfaith

    Okej tack för svar. Jag börjar nu ikväll när jag lägger mig är så nervös. Men mamma är i rummet brevid som tur är haha... Tack för ditt svar. :)


    MSL skrev 2014-08-22 21:24:23 följande:

    20 mg är fortfarande lite. Om du är orolig kan du kanske ta 10mg första veckan (prata med läkaren om det i så fall) och sen öka till 20mg, men jag tycker att du ska följa läkarens ordination. Det är inngen fara att börja med 20mg, det gjorde jag, och jag har fått uppfattningen om att det är så man brukar göra.


Svar på tråden RÄDD citalopram