• Anonym (nere)

    Grov hjärnskada efter diabeteskoma

    Har en kompis som haft diabetes sedan hon var liten. Hon är drygt 20 år nu. Vi är ganska bra kompisar men jag vet inte så mycket om just sjukdomen. Vet såklart vad diabetes är men inte vilken sort hon har osv. Hon tar iaf spruta på morgon och på kvällen.

    Pratade med henne en kväll. Hon brukar ta sömntablett på kvällen för att hon sover så dåligt. Pratade i alla fall med henne på kvällen och hon lät som lite konstigt. Trodde att hon tagit en sömntablett innan hon skulle sova.

    Dagen efter fick jag veta att hon var på sjukhuset. En annan kompis hade försökt ringa henne utan svar så hennes mamma åkte dit och fann henne sovande i sängen och fick inte liv i henne. Hon åkte med ambulans till sjukhuset där det konstaterades att hon drabbats av diabeteskoma.

    Hon var i koma i drygt 1,5 månad och man såg på skallröntgen att hon hade hjärnskador som orsakade hennes koma. Hennes mamma startade en anonym facebookgrupp där alla som känner henne kan skriva, lägga upp musik och där mamman uppdaterar om hur det går för henne.

    Hon har vaknat nu. Men kan inte gå, prata eller ens knappt röra på sig.
    Jag är livrädd. Hon betyder så himla mycket för mig men jag orkar inte ens hälsa på henne. Skulle bara bli så ledsen över att se henne. Hon var alltid glad och gjorde mig glad och nu kan hon inte göra nått.

    Har försökt söka på Internet men hittar inte så mycket information om just diabeteskoma.
    Blir hjärnskadorna bestående?
    Kommer hon någonsin bli bra?

    Jag saknar henne så himla mycket men jag kan inte ens åka till henne...
    Hon brukar gråta ibland skrev hennes mamma på facebookgruppen. Det för så ont i mig.

  • Svar på tråden Grov hjärnskada efter diabeteskoma
  • Anonym (:()

    Vad hemskt! Stackars tjej.

    Men jag tycker verkligen du ska försöka samla mod och åka och hälsa på henne. Hon behöver sina kompisar nu, visa att du finns där hur svårt det än är. Det brukar ju sägas att det är i nöden man vet vilka som är ens verkliga vänner, så om du bryr dig så mycket om henne, svik henne inte nu. Jag förstår att det är svårt, men var inte rädd för att du kanske gråter, det gör inget! Hon gråter ju själv, ge henne någon att gråta tillsammans med, så kan ni förhoppningsvis skratta tillsammans igen i framtiden.

  • Anonym (Moa)

    Åk till din kompis. Gråt,  bryt i hop, få ett spel eller vad som helst men visa att du finns kvar. Det är ok. Du behöver inte åka dit och hålla masken och vara klämkäck. Det finns ingen standardmall om hur man ska bete sej, det enda felet man kan göra är att inte komma.

    Åk dit, ge henne en kram, håll hennes hand eller bara var där. Säg att du bryr dej och är lessen att du inte kommit innan, att du  inte vetat hur du skulle hantera det. Din kompis behöver dej, i vilket skick du än kommer. Det är ok om du storgråter hela tiden. Du gör inget fel om du gör det. Det är ok om du beter dej konstigt och säger korkade saker.  Det är däremot inte ok att inte komma.

    Tänk för en sekund om det var du som låg i sjuksängen, vanställd efter en hjärnskada och din kompis inte kom.

  • Typ1

    Vilken %?&((+?@% läkare är det som skriver ut sömntabletter till någon som tar insulin??!!

  • Anonym (Hippocrates)

    Går aldrig att säga något generellt om hjärnskador. Man kan dock säga att de ofta blir bättre, men hon kommer mest troligt aldrig att bli som hon var förr. Men som sagt skiljer det sig väldigt mycket från fall till fall. Man kan väldigt sällan säga att det inte finns någon chans för patienten att bli bra igen. Det finns alltid framgångssagor


    Typ1 skrev 2014-08-22 03:54:02 följande:

    Vilken %?&((+?@% läkare är det som skriver ut sömntabletter till någon som tar insulin??!!


    Undrar jag också. Helt sjukt.

  • Sweet Sofia
    Typ1 skrev 2014-08-22 03:54:02 följande:

    Vilken %?&((+?@% läkare är det som skriver ut sömntabletter till någon som tar insulin??!!


    Många läkare gör det.
  • uska81

    Jag jobbar inom vården och alla våra diabetespatienter har haft sömntabletter! I detta fall tycker jag det var olämpligt. Dock tror jag inte hon vaknat av lågt socker ändå!

  • OhMyOhMy

    ÅK!! Min bästa vän hamnade i koma (utelämnar detaljerna). Jag klarade inte av att ens berätta för henne i telefonen hur mycket hon betydde för mig, trots att hennes anhöriga bad mig att göra det. Sedan dog hon. Nu kan jag aldrig mer säga något till henne. Hon hör inte längre. Hon dog utan att jag sa tack för allt, utan att jag sa jag älskar dig. ÅK!!!!!

  • Anonym (???)

    Makalöst, vi diabetiker ska alltså inte få hjälp för eventuella sömnsvårigheter???? Hur korkad får man bli.....

    Håller tummar och tår för din vän ts!

  • Sweet Sofia
    Anonym (Hippocrates) skrev 2014-08-22 04:54:22 följande:

    Går aldrig att säga något generellt om hjärnskador. Man kan dock säga att de ofta blir bättre, men hon kommer mest troligt aldrig att bli som hon var förr. Men som sagt skiljer det sig väldigt mycket från fall till fall. Man kan väldigt sällan säga att det inte finns någon chans för patienten att bli bra igen. Det finns alltid framgångssagor

    Undrar jag också. Helt sjukt.


    Vad är det som är sjukt? Har man sömnsvårigheter ska kan det vara behov för sömmedicinering oavsett diabetes eller ej.
  • Anonym (nere)

    Hon har aldrig haft problem med sockret. Alltid känt direkt hon fått högt/lågt. Alltid. Hon dricker aldrig alkohol heller just för att de lätt gör så man får lågt socker. Förstår inte hur detta kunde hända.

    Ingen vet hur länge hon legat i koma innan hennes mamma hittade henne.

    Jag vet inte hur jag ska göra. Det känns så jobbigt. Hade velat ha med min en annan kompis men hennes mamma har skrivit en lista på vilka som får besöka. Känner ingen av de andra på listan.

  • Anonym (Moa)
    Anonym (nere) skrev 2014-08-22 23:20:24 följande:

    Hon har aldrig haft problem med sockret. Alltid känt direkt hon fått högt/lågt. Alltid. Hon dricker aldrig alkohol heller just för att de lätt gör så man får lågt socker. Förstår inte hur detta kunde hända.

    Ingen vet hur länge hon legat i koma innan hennes mamma hittade henne.

    Jag vet inte hur jag ska göra. Det känns så jobbigt. Hade velat ha med min en annan kompis men hennes mamma har skrivit en lista på vilka som får besöka. Känner ingen av de andra på listan.


    Det är jobbigt. Men vet du vad, du måste skärpa till dej och åka dit.  Ibland måste man göra jobbiga saker.

    Ledsen om jag är hård, men det finns inga genvägar.
  • Anonym (Hippocrates)

    Man skall vara oerhört försiktig med sömntabletter till insulinnbehandlade diabetiker. Just av anledningar som den beskriven i TS.


    uska81 skrev 2014-08-22 22:30:59 följande:

    Jag jobbar inom vården och alla våra diabetespatienter har haft sömntabletter! I detta fall tycker jag det var olämpligt. Dock tror jag inte hon vaknat av lågt socker ändå!


    Du jobbar kanske på internmedicin eller någon annan avdelning där patienterna inte i lika stor utsträckning får insulinbehandling. Är man så ung är det inte alls otänkbart att så stor hypoglykemi skulle väcka henne.
    Anonym (???) skrev 2014-08-22 22:32:44 följande:

    Makalöst, vi diabetiker ska alltså inte få hjälp för eventuella sömnsvårigheter???? Hur korkad får man bli.....

    Håller tummar och tår för din vän ts!



    Som sagt finns det många läkare som skriver ut till insulinbehandlade diabetiker ändå, trots att de inte borde. Men rekommendationen finns ju till för er skull så att ni inte skall få hjärnskador, inte för att göra livet surt för er 
Svar på tråden Grov hjärnskada efter diabeteskoma