• Samahara

    4 veckors bebis svårt att bajsa

    Hej
    Detta är första gång jag skrivit något här på familjeliv och hoppas ni kan hjälpa mig.
    Jag har snart en 4 veckor gammal tjej som har svårt att bajsa, hon vrider och vänder sig innan samt skriker jätte mycket.
    Sen lite mer än en vecka har vi gett henne magdroppar men vi har inte märkt någon förbättring ännu. Har någon varit med om detta? Och så undrar jag om någon har provar att hjälpa sitt barn men en temp för att bajsa lättare??

  • Svar på tråden 4 veckors bebis svårt att bajsa
  • NLAL

    Hört talas om pysventil? Läs annars om den, finns att köpa på apoteket. Bättre än med temp tycker jag. Vi fick hjälpa vår lillkillenär han var ganska nykläckt.

  • Grus grus

    Min lilla hade en period med detta. Hon spände sig som en fiolsträng. Funderade på hur jag kunde få henne att slappna av. Hon älskade att ligga i badet, så jag satte mig i badkaret med henne. Hon blev helt lugn och tre sekunder senare forsade det ur henne. Sen blev hon arg när jag lyfte upp henne ur badet. Hon ville bada mer! Då var hon två månader gammal.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Samahara

    Tack för era svar

    Då måste jag prova pysventilen, men vet ni om ändtarmen kan ta skada av att man stoppar in den??

    #Maddi jag ammar och ger en flaska ersättning på natten, försöker undvika ersättning så mycket som möjligt men har dåligt men bröstmjölk vid den tiden ????

  • NLAL

    Pysventilen fåranvändas upp till 4 ggr/dygn har jag för mig. Bättre änmed temp skulle jag tro då pysventilen är gjord för detta.

  • Maddi
    Samahara skrev 2014-08-23 02:43:42 följande:

    Tack för era svar

    Då måste jag prova pysventilen, men vet ni om ändtarmen kan ta skada av att man stoppar in den??

    #Maddi jag ammar och ger en flaska ersättning på natten, försöker undvika ersättning så mycket som möjligt men har dåligt men bröstmjölk vid den tiden ????


    Ok dom kan ju bli lite hårdare i magen av ersättning? Nan är skonsammare än Semper. Sen nan ha är ännu bättre för trassliga magar.
  • Majken03

    Jag hällde lite rapsolja i flaskan med ersättning för att underlätta för vår dotter. Tyckte det funkade.

  • Anonym

    Jag kanske ska prova Nan och se om den funkar bättre.

    Alltså jag tycker inte att hon är hård i magen få avföringen är väldigt väldigt lös men på något sätt har hon väldigt svårt att få ut det och gaser.

    Hittade en annan tråd om detta och där var det någon som sa att det kan vara så att bär de är så små att de inte hittar

    den "rätta" muskeln för att bajsa och få ut gaser.

  • Virre1979
    Samahara skrev 2014-08-23 02:43:42 följande:
    Tack för era svar Då måste jag prova pysventilen, men vet ni om ändtarmen kan ta skada av att man stoppar in den?? #Maddi jag ammar och ger en flaska ersättning på natten, försöker undvika ersättning så mycket som möjligt men har dåligt men bröstmjölk vid den tiden ????

    Man ska smörja med lite olja innan man stoppar in den
  • Anonym

    Min 4 månaders dotter har samma bekymmer! Jag helammar henne och vi kör med semperdroppar och härom veckan testade vi pysventil och det fungerade!

Svar på tråden 4 veckors bebis svårt att bajsa