• Abbe83

    Katten har tappat hår på svansen, vad kan det bero på?

    Såg att vår katt Helga har tappat hår på svansen och har sår, svansen är helt kal på vissa ställen. Har tvättat såren och satt på bandage för hon river upp såren hela tiden, igår såg jag att det var i såret. Ska självklart ringa veterinären men undrar vad det kan beror på att en katt tappar pälsen på svansen? Kanske har hon skadat sig på nåt men är orolig att hon är sjuk eller fått nån parasit. Hon är pigg och äter som vanligt. Vi har en till katt och han har inga symtom. 

  • Svar på tråden Katten har tappat hår på svansen, vad kan det bero på?
  • Abbe83
    nemo1 skrev 2014-08-22 13:48:26 följande:

    Har ni bytt foder? Vad ger du för foder?


    Bytte foder för flera månader sen, hon får Applaws foder. Innan fick hon Profine foder men vill ge katterna liksom hunden spannmålsfritt foder. 
  • nemo1

    Kika på innehållet i Applaws för att se om det är något som inte fanns Profine, det låter som foderallergi. Är det en utekatt så kan det vara loppor.

  • Abbe83
    nemo1 skrev 2014-08-22 16:55:51 följande:

    Kika på innehållet i Applaws för att se om det är något som inte fanns Profine, det låter som foderallergi. Är det en utekatt så kan det vara loppor.


    Skulle det vara foderallergi så borde hon väl reagerat tidigare för det var nästan ett halvår sen vi bytte foder. 
    Hon är utekatt men skulle hon ha loppor så skulle det väl smitta våra andra djur?
  • fraxx

    Jag hade en katt som tappade nästan all päls på svansen. Var till veterinären och fick antibiotika, men det hjälpte inte. Hon pep och led och bet i svansen så det blödde. 
    Tvättade hela svansen med bomull doppat i rikligt med alsosprit. Det måste ha svidit, men det gick bara några dagar sen började man se att pälsen växte tillbaka och hon slutade bita i svansen.

  • Abbe83

    Har varit på apoteket och köpt desinfektionsmedel, Jodopax och rengjort såren. Har satt på henne en tratt för hon biter så det blöder. Men åker till veterinären i början av nästa vecka om det inte blir bättre. 

  • Fundersam02

    Katten kanske biter för att det kliar? Det är säkert bra om veterinären får titta på svansen så fort som möjligt. Det kan ju bero på flera saker. Skabb, eksem, invärtes sjukdom som orsakar klåda...

  • FONA

    Det kan bero på att din katt snurrar runt och jagar sin egen svans och biter i den, (eller att andra katter jagar den om biter i svansen). Du kan övervaka katten för att se om den har det beteendet. Du kan meddela i tråden hur det går så att du kan få vidare hjälp.

  • Abbe83
    minafinastebarn skrev 2014-08-23 07:26:10 följande:

    Vänta inte, åk direkt på måndag! Tänk vad kraken lider när det kliar/smärtar helt vansinnigt..


    Ska ringa till veterinären på måndag. 
  • Abbe83

    Nu på morgonen började det rinna var från ett av såren så jag har ringt veterinären och fått tid vid kl 10. Är orolig att det ska vara nåt allvarligt fel på henne men får se vad veterinären säger. Hon äter som vanligt men har märkt att hon inte mår bra, hon har dragit sig undan och gömt sig i källaren hela helgen. 

  • Abbe83

    Nu har vi varit hos veterinären och som tur var så hade hon inga parasiter. Veterinären hittade inget fel på henne förutom flera variga sår på svansen. Svansen rakades och såren rengjordes, jag ska fortsätta rengöra såren varje dag. Hon ska få antibiotika i 10 dagar och ha tratt på sig så hon inte kommer åt såren. Nu får hon bara vara inne och ta det lugnt. 
    Så nu har både hon och hunden tratt, vår hund har tratt för han är nyligen kastrerad.

  • minafinastebarn

    Vad bra att de kollat katten!! Vad tror de att det kan vara? Togs det prover?
    Släpp inte ut katten! Helst inte överhuvudtaget, men framförallt inte under behandlingen.

  • Abbe83
    minafinastebarn skrev 2014-08-25 23:11:10 följande:

    Vad bra att de kollat katten!! Vad tror de att det kan vara? Togs det prover?
    Släpp inte ut katten! Helst inte överhuvudtaget, men framförallt inte under behandlingen.


    Det togs inga prover, de trodde att hon varit i slagsmål eller fastnat i nåt. Vi har en granne några km bort vars katt kommer förbi vårt hus ibland men Helga slåss inte med den. Nu får hon vara inne tills det är helt bra med hennes svans igen. Men sen kommer hon få gå ut men hon brukar vara inne rätt ofta. Skulle inte släppa ut henne om jag bodde i bostadsområde men jag bor i hus på landet som är omringat av skog. 
  • FONA
    Abbe83 skrev 2014-08-25 23:33:27 följande:
    Det togs inga prover, de trodde att hon varit i slagsmål eller fastnat i nåt. Vi har en granne några km bort vars katt kommer förbi vårt hus ibland men Helga slåss inte med den. Nu får hon vara inne tills det är helt bra med hennes svans igen. Men sen kommer hon få gå ut men hon brukar vara inne rätt ofta. Skulle inte släppa ut henne om jag bodde i bostadsområde men jag bor i hus på landet som är omringat av skog. 
    Ja, det var precis som jag skrev!
Svar på tråden Katten har tappat hår på svansen, vad kan det bero på?