• Anonym (jag)

    kalorier och vikt

    Kanske en liten bekräftelse tråd men måste fråga.

    Räknar kalorier. Hel ammar. Löptränar lite. Håller mig till 1700-2000 kalorier om dagen. De dagar jag springer äter jag inte upp de kalorier jag förbrukat..

    Har visserligen en låg vikt och bmi nu men hade velat ner mer för att där finns mer att ta på. Har nu dock gått upp 1kg. Trots att jag hållt mig till kalorierna och sprungit. Varför?

    Äter mycket grönt och protein men även kolhydrater då jag ammar. Därav att jag försöker hålla mig till kalorierna. Men vill ju ej gå upp.

    Stämmer det annars att vikten kan påverkas den tidpunkten på månaden då man ska ha mens? Har dock ej fått tillbaka den ännu men finnar och ont nere i magen har jag haft senaste dagarna..

    Sen samtidig så sägs det att då man ammar behöver kroppen mer energi och kalorier ca. 500 extra. Men då jag äter mycket (speciellt sent på kvällen/natten då hungern kommer då jag ammar mer. (Äter då massa gröt och keso och smörgåsrån. ) så magen är ju klart full på morgonen när jag väger mig? Iallafall så kroppen borde ju inte gå på sparläge och hålla på det jag äter som då i sin tur gör att jag inte går ner i vikt??

    Nån som har lite tankar och kan förklara? Mår inte riktigt bra och hade väl egentligen behövt prata med dietist eller liknande..

  • Svar på tråden kalorier och vikt
  • sextiotalist

    Eftersom du inte har en övervikt, du ammar, så finns det ingen anledning någonstans att banta.
    Vad jag har förstått så avråder man ammande mammor att banta, eftersom man då kan frigöra fettlösliga ämnen som inte alltid är bra för barnet.

    Det tog 9 månader för dig att gå upp vikten som du hade när du fick barnet, räkna minst 9 månader att gå ner igen.
    De fettdepåer du byggt upp under graviditeten finns där av en anledning.
    Alla får inte heller tillbaka sin ursprungsfigur efter en graviditet, kroppen kan ändrats (för min del så fick jag en storlek större på byxorna, utan att lägga på mig något annat)

    Sålänge du inte frossar i mat och annat, utan äter normalt, så finns det ingen anledning att lägga om kosten drastiskt.

  • Anonym (jag)

    Vikten fick jag tillbaka inom 1 vecka efter förlossningen. Gick bara upp 5 kg och sen med hjälp av kalori koll och träning och möjligtvis amning har jag sen gått ner ytterligare 6kg. Så sammanlagt 11kg . Nu är det 5 månader sen. Så ska inte klaga utan mycket sitter nog i huvudet men en viktuppgång vill jag ej ha. Förstod bara inte vad som gjort 1kg upp nu.

  • Påven Johanna

    Men då torde du väl ha någon ätstörning eller psykiskt problem rörande vikt och kropp? Om du har ett lågt BMI och har gått ner mer än den ynka siffra du gick upp under graviditeten och ändå inte är nöjd utan måste analysera en tillfällig viktuppgång på 1 kg, då är det något som är väldigt fel. De flesta håller inte sådan koll att man ens märker en sådan grej. 

    Och "finns mer att ta av"? Nej, ta en långsam promenad till någon kompetent terapeut som kan hjälpa dig att få rätsida på det här. 

  • sextiotalist
    Påven Johanna skrev 2014-08-22 10:30:03 följande:

    Men då torde du väl ha någon ätstörning eller psykiskt problem rörande vikt och kropp? Om du har ett lågt BMI och har gått ner mer än den ynka siffra du gick upp under graviditeten och ändå inte är nöjd utan måste analysera en tillfällig viktuppgång på 1 kg, då är det något som är väldigt fel. De flesta håller inte sådan koll att man ens märker en sådan grej. 

    Och "finns mer att ta av"? Nej, ta en långsam promenad till någon kompetent terapeut som kan hjälpa dig att få rätsida på det här. 


    När jag var i fertil ålder kunne min vikt variera 2-3 kilo under en månad
  • sextiotalist

    Jag tror förresten ett besök hos en dietist kan vara bra för dig, du kanske kan få en remiss till någon som kan hjälpa dig så du får en sund syn på din kropp och kan släppa viktfokuseringen

  • Anonym (jag)

    Jo jag vet allt det där innerst inne men har inte riktigt kommit "dit" ännu. Men samtidigt så måste där finnas många med lågt bmi då många man ser både kända och okända är bra mycket smalare än mig.

    Visst 1kg hit eller dit spelar klart ingen roll men då jag har koll på vikt och mat så tyckte jag det var konstig att jag nu gått upp.

  • Påven Johanna
    Anonym (jag) skrev 2014-08-22 15:10:37 följande:

    Jo jag vet allt det där innerst inne men har inte riktigt kommit "dit" ännu. Men samtidigt så måste där finnas många med lågt bmi då många man ser både kända och okända är bra mycket smalare än mig.

    Visst 1kg hit eller dit spelar klart ingen roll men då jag har koll på vikt och mat så tyckte jag det var konstig att jag nu gått upp.


    Menar du att det inte är så farligt om du dragit på dig anorexia eftersom det finns andra som också har det (även om en del är förstås magra av andra skäl)? Det är potentiellt livshotande tillstånd vi talar om här, om problemen eskalerar och tillåts gå för långt. 

    Skaffa dig hjälp så att du kan ha ett kul liv där inte viktfixering, kontroll och stress över detsamma gör att annat viktigt hamnar i bakgrunden. 
  • Anonym (jag)

    Anorexia har jag inte då ser man ej ut såhär m.m . Och med tanke på att jag äter mina 2000 kalorier ca så får jag i mig det jag behöver. Men visst att jag har lite skev kroppsuppfattning, koll på mat, väger ofta så vet jag att det är fel och det skrev jag i berättelsen från början med..

  • Anonym (q)
    Anonym (jag) skrev 2014-08-22 10:08:26 följande:

    Kanske en liten bekräftelse tråd men måste fråga.

    Räknar kalorier. Hel ammar. Löptränar lite. Håller mig till 1700-2000 kalorier om dagen. De dagar jag springer äter jag inte upp de kalorier jag förbrukat..

    Har visserligen en låg vikt och bmi nu men hade velat ner mer för att där finns mer att ta på. Har nu dock gått upp 1kg. Trots att jag hållt mig till kalorierna och sprungit. Varför?

    Äter mycket grönt och protein men även kolhydrater då jag ammar. Därav att jag försöker hålla mig till kalorierna. Men vill ju ej gå upp.

    Stämmer det annars att vikten kan påverkas den tidpunkten på månaden då man ska ha mens? Har dock ej fått tillbaka den ännu men finnar och ont nere i magen har jag haft senaste dagarna..

    Sen samtidig så sägs det att då man ammar behöver kroppen mer energi och kalorier ca. 500 extra. Men då jag äter mycket (speciellt sent på kvällen/natten då hungern kommer då jag ammar mer. (Äter då massa gröt och keso och smörgåsrån. ) så magen är ju klart full på morgonen när jag väger mig? Iallafall så kroppen borde ju inte gå på sparläge och hålla på det jag äter som då i sin tur gör att jag inte går ner i vikt??

    Nån som har lite tankar och kan förklara? Mår inte riktigt bra och hade väl egentligen behövt prata med dietist eller liknande..


    Du kan omöjligt ha gått upp om du "hållit dig till kalorierna" och dessutom sprungit. Medicinsk sensation. Någonstans har du fuskat, vågen är trasig eller så är det väl så att din mens är på väg och då kan man väl samla på sig vätska och bli lite svullen.......?
  • Påven Johanna
    Anonym (jag) skrev 2014-08-22 15:26:49 följande:

    Anorexia har jag inte då ser man ej ut såhär m.m . Och med tanke på att jag äter mina 2000 kalorier ca så får jag i mig det jag behöver. Men visst att jag har lite skev kroppsuppfattning, koll på mat, väger ofta så vet jag att det är fel och det skrev jag i berättelsen från början med..


    Vad har du för BMI? 
Svar på tråden kalorier och vikt