• Mullet

    Modersmål

    Hej!

    Jag undrar hur ni gör som har barn där modersmålsundervisningen (hemspråk) sker på en annan skola. Vi har blivit informerade att min dotters undervisning kommer ske på en annan skola som visserligen inte ligger så långt ifrån den hon går på nu men en ganska stor väg med mycket trafik måste passeras och hon är bara 7 år. Kommer inte låta henne gå själv. Är det någon annan som varit med om liknande? Hjälpte skolan eller fritids med detta eller är det helt upp till föräldrarna? Undervisningen sker direkt efter skolan, så som det ser ut nu så kommer vi få tacka nej till detta, då varken jag eller min man kan ta ledigt varje/varannan vecka för att följa med.
    Jag frågade hennes fröken men hon visste inte hur skolan/fritids brukar ställa sig eftersom hon är ny.
    Tack.

  • Svar på tråden Modersmål
  • Natulcien

    Jag har själv ingen erfarenhet av modersmålsundervisning, men jag tycker ändå att det där är så himla dåligt! Ofta verkar de lägga modersmålsundervisningen på det där sättet, konstiga tider, udda lokaler eller t.o.m. andra skolor. Som om det ämnet skulle ha lägre status. Kass!
    Hade 7-åringarna fått gå till en annan skola för att ha Matte hade det säkert blivit ramaskri!
    Vet du om det är fler barn som ska läsa modersmål? Kan du inte höra av dig till rektorn?

  • Mullet

    Det är 4 barn i åk 1 och 2 på min dotters skola som ska gå i samma modersmålsklass. Jag har försökt få tag på ansvarig på skolan men inte fått något svar än, så tänkte höra här hur andra har löst det. Jag ska prata med dom andra föräldrarna och se om vi kan göra något slags schema. Men det bästa (för oss) vore ju naturligtvis om det kan lösas på något sätt utan att vi föräldrar ska behöva ta ledigt.

  • Natulcien
    Mullet skrev 2014-08-22 14:40:42 följande:

    Det är 4 barn i åk 1 och 2 på min dotters skola som ska gå i samma modersmålsklass. Jag har försökt få tag på ansvarig på skolan men inte fått något svar än, så tänkte höra här hur andra har löst det. Jag ska prata med dom andra föräldrarna och se om vi kan göra något slags schema. Men det bästa (för oss) vore ju naturligtvis om det kan lösas på något sätt utan att vi föräldrar ska behöva ta ledigt.


    Ja, jag tycker att skolan måste arrangera det om de inte kan erbjuda barnen all undervisning som de har rätt till på en och samma skola.
  • Bunny on speed

    Om det bara sker med elever från x skola kanske det ofta inte blir någon undervisning alls, om grupperna blir för små.


    Natulcien skrev 2014-08-22 14:45:03 följande:

    Ja, jag tycker att skolan måste arrangera det om de inte kan erbjuda barnen all undervisning som de har rätt till på en och samma skola.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Naaw

    Vad är det för språk? Handlar det om någon av minoritetsspråken är skolan skyldig att ordna med taxi alternativt fixa undervisning på skolan.

  • Mullet

    Det är engelska så inget minoritetspråk.

    Jag förstår att kommunen väljer att ha barn från olika skolor i en grupp men frågan är hur har andra löst det? Måste föräldrarna ta ledigt för att följa barnen eller brukar skolan/fritids hjälpa till?

  • Ruby

    Prata med skolverket. Jag har för mig att de sa att kommunen är skyldig att ordna transport, oavsett språk.

Svar på tråden Modersmål