• EmmaMatildaa

    Gravid efter missfall & cytotec.

    Efter ett halv års mer eller mindre försök att bli gravida fick vi äntligen vårt +.
    Lyckan blev dessvärre kort och för två veckor sen fick jag missfall, då vecka 8. 
    en vecka senare hade inte allt kommit ut så jag fick rådet att ta cytotec för att hjälpa resten ut, vilket för mig inte gav någon direkt effekt utan mina blödningar slutade dagen efter jag tog cytotecen och har sedan dess bara varit lite flytning i samband med toalettbesök.


    idag var jag på koll igen och där var mer kvar, men någon skrapning var inte lönt för det som var kvar, men fick en ny dos med cytotec med mig hem att ta..
    Min fråga är, när är det ens på kartan att försöka bli gravid igen?


    min BM sa att efter jag slutat blöda skulle de inte vara några beskymmer medans läkaren idag sa att vi skulle vänta minst 3månader. Någon som har erfarenhet av graviditet efter missfall, och efter missfall & cytotec?


    tacksam för hjälp med mina funderingar

  • Svar på tråden Gravid efter missfall & cytotec.
  • Jag är bara jag

    När man slutat blöda är det helt okey att försöka igen. Det är väl snarare vid mycket sena missfall/förlorat barn man bör vänta längre för det finns mer att läka.

  • Anonym (Kjgdv)

    Jag fick två missfall, ett behandlades med cytotec och ett med skrapning. Läkarna sa båda gångerna att vi kunde försöka igen så fort det slutat blöda och man psykiskt känner sig redo. Däremot är det ju bra att hinna få en mens mellan så att man lättare kan hålla koll på hur långt gången i den nya graviditeten man är.

  • Anonym (Cytotec vid MA)

    Jag fick ett MA i dec som upptäcktes på VUL i vecka 9 ( fostret dog i v. 6) jag behandlades med cytotec men svarade dåligt på den medicinen så till slut blev jag inlagt då utstötningen aldrig kom igång. Efter 10 cytotec började utstötningen och efter ytterligare 4 cytotec var aborten "färdig".

    Då det var en ivfgraviditet så startade vi nästa behandling när nästa mens kommit igång men svarade dåligt på behandlingen den gången, fick avbryta och påbörja ny behandling två menstruationer senare.

    Kort sagt, fanns inga restriktioner på att vänta med att bli gravid av vare sig läkare på gyn eller läkare på ivfkliniken.

    En kompis till mig fick sent MA i vecka 19 ( fostret dog i vecka 12-13) samma sak för henne, inga restriktioner att vänta 3 månader och hon skrapades.

  • urenbrudssynvinkel

    Jag fick ett Ma nu i sommras skulle varit i v19 men fostret hade dött i vecka 12-13 vi fick träffa en förlossningsläkare som sa att kroppen blir inte gravid om man inte är redo bara man har slutat blöda är det bara att försöka igen. Skulle ha skrapats men det satte igång med bara cytoteken.


Svar på tråden Gravid efter missfall & cytotec.