• GashH

    Problem med min f.d

    Hej.

    Lite bakgrund:
    Jag är skild och har en flicka på 3 år med min f.d. Vi bor i olika städer o min dotter är hos sin pappa under helgen 1-2 ggr/månad. Vi har gemensam vårdnad.

    Jag o pappan har ingen kontakt alls, vi skulle behöva ha kontakt angående saker gällande vår dotter men han vägrar (jag vet inte varför). Har skrivit till honom flera ggr men han svarar inte.

    Nu till mitt problem:
    Igår sa hon till mig att hennes pappa sagt att jag inte tycker om henne. Och att jag inte är snäll. Detta krossade mig oerhört.

    Vad ska/bör jag göra?

  • Svar på tråden Problem med min f.d
  • IafiaE
    GashH skrev 2014-08-22 23:38:33 följande:

    Hej.

    Lite bakgrund:
    Jag är skild och har en flicka på 3 år med min f.d. Vi bor i olika städer o min dotter är hos sin pappa under helgen 1-2 ggr/månad. Vi har gemensam vårdnad.

    Jag o pappan har ingen kontakt alls, vi skulle behöva ha kontakt angående saker gällande vår dotter men han vägrar (jag vet inte varför). Har skrivit till honom flera ggr men han svarar inte.

    Nu till mitt problem:
    Igår sa hon till mig att hennes pappa sagt att jag inte tycker om henne. Och att jag inte är snäll. Detta krossade mig oerhört.

    Vad ska/bör jag göra?


    Kontakta familjerätten, kontakt måste ni kunna ha när beslut ang eran dotter måste tas ihop. Vill han inte ha någon kontakt med dig så ansök om ensam vårdnad. Vilket inte borde vara några problem. Rätten tar nedvärderande och falska påhopp ifrån den ena föräldern mycket allvarligt så där satte han sig i en rävsax. Lycka till
  • Brumma
    GashH skrev 2014-09-01 13:53:57 följande:

    kan jag få rätt till ensam vårdnad enbart pga han vägrar ha kotnakt med mig?


    Är det samtal han vägrar eller även mail? Jag har vänner där all kontakt är minimal. Inget onödigt överhuvudtaget utan enbart tex om sjukhusbesök, om kalasinbjudningar inträffar på den andra förälderns vecka osv. ALL kontakt sker genom mail - inga sms, inga telefonsamtal och enda gången föräldrarna träffas är när det är tillställningar på skolan tex. Och då umgås de inte.

    Trots detta fungerar både gemensam vårdnad och växelvis boende fint.

    Man MÅSTE inte ha speciellt mkt kontakt, men lite krävs ju. Tex genom ett mail innan pappan ska ha barnet (alltså ett eller två mail i månaden).

    Så - för att kunna svara på frågan så behövs lite mer info :D
  • Kasperina

    Att pappan säger en sån sak till flickan ska upp i familjerätten direkt. Det är inte ok då det kan skada henne

  • Brumma

    Gällande det dottern säger att pappan sagt så skulle jag fundera över riktigheten i hennes utsago.. En treåring kan förvandla oskyldiga händelser till - tja, vad som helst.

    Min son berättade i den åldern bl.a. Att jag slagit honom... Det kom fram att han menade att jag råkat knuffa honom med rumpan när jag vände mig om.... Han berättade att pappan sagt att han fick smaka pappans blod... Detta efter att de pratat om blodsugande djur (fästingar) och att även människor äter blod ibland - då i form av Rex blodpudding. Han berättade även för alla han träffade att jag nöp honom - detta efter att jag råkat "nypa fast" snoppen i blöjan... Hans pappa gjorde "ett STORT hål i magen" på honom - han fastnade med dragkedjan i skinnet o det blev ett liiiitet märke.

    Kort sagt så kan barn förvränga det mesta...

    HAR pappan sagt så är det självklart inte ok, och det du kan göra är väl att försäkra dottern att det inte är sant. Tyvärr smutskastar många föräldrar varandra inför barnen.....

Svar på tråden Problem med min f.d