• Anonym

    Varför flyr flyktingar från Irak och Syrien till Sverige, istället för ett land i närområdet där det inte är krig?

    Anonym (varför?) skrev 2014-08-23 00:34:43 följande:

    Varför flyr flyktingarna hit istället för ett land som är mycket närmare både geografiskt och kulturellt? Exempel på länder som dom skulle kunna fly till är Iran, Saudiarabien, Kuwait och turkiet!


    Vad skulle du själv välja i den situationen.
  • Anonym
    styggavargen skrev 2014-08-24 21:46:54 följande:
    Sjukvårdens framtida utmaning ligger nog mer i att den Svenska befolkningen åldras och att de yngre kommer att välja andra jobb.. Så det är snarare en framtida underbemanning man ska vara rädd för. Dock kan invandring råda bot på detta problem. Inget konstigare än att Sverige massimporterade personer från jugoslavien och tömde landet på utbildad kompetens.. 60-70 talet..

    Vet inte om du missat. Att man stänger och har fått stänga skolor för att det saknas barn? (vi behöver massor med ungar till.. Mer än vi förmår att klara av själva)

    Ja Sverige har sin kultur och den utvecklas. Du kanske käkar pizza? firar halloween..? gillar du julgranen som förövrigt är ett hitte på från Tyskland! Jultomten är väl kul.. kultur import i stora mått!!

    Du och jag är invandrare i detta land.. Samerna i norr var här först och är Sveriges urinvånare... Eller det blir obekvämt att gå så långt tillbaka i tiden?

    Själv är jag också invandrare..  1640-talet kom vi hit som valloner för att lära folket i Sverige att fixa järnet..  Ja jag är en vallonjävel... och inte nog med det... Det finns germanskt blod inblandat också i mina gener..!! Så jag är fullblodsinvandrare om man ska dra på det!!

    Kultur utveckling är spännande..
    Men ur ett arbetsmarknadsperspektiv måste det väl vara bättre med arbetskraftsinvandring än att ta emot många invandrare och hoppas att de ska ha andra ambitioner än alla andra som redan bor här, dvs välja att arbeta inom just vården... 
  • Anonym
    styggavargen skrev 2014-08-24 23:00:41 följande:
    Jag tänkte utifrån min egna härkomst.. Vallon och att man även har germanskt von pluttten tutten släktskap(vill inte skriva ut vilket).. Men det är svårt att hitta info i Europa för att rätt mycket bombades i bitar under andra världskriget.. Oavsett.. Samerna var här först och resten är invandrare på ett eller annat sätt..
    Lite så tänkte jag.. Som sagt är jag en invandrare av genaration av skitiga valloner och von tutten plutten... i mina gener.. o gift med en spanjorska sen 22år tillbaka.. Så du kan tänka dig vilken jäkla röra det är på mina barn haha.. salig blandning... Drömmer

    Oavsett.. känns det som att jag ska lämna denna tråd.. därför att det går helt åt skogen med att hålla sig till TOPIC och det mesta blivit OFF TOPIC..

    Mitt fel för all OFF topic och ber så mycket om ursäkt för det..!!
    Samerna migrerade också in till skandianvien ifrån Ural bergs området några tusen år sedan, sen så migrerade aldrig samerna ner till södra delen av Skandinavien/Sverige vilket gör Svealand och respektive Götaland till 100% legit svenskt/germanskt territorium. 
  • Anonym
    Anonym (varför?) skrev 2014-08-25 00:44:49 följande:

    www.expressen.se/nyheter/brandbomb-mot-kulturhus-i-rinkeby/

    Då var det dags igen, våra kära kulturberikare berikar oss mer.

    Det kommer bli en mångdubbling av sånt här när fler flyktingar kommer.


    Med din logik, får jag och andra länka när t.ex.VEM SOM.HELST gör något och påpeka att det var för att "det är.typiskt såna där". Får jag använda samma nedsättande.ton som dig och förklara brott med att det är p.g.a. att de inte inte har en eftergymnasial utbildning exempelvis. För ja, jag kan ju tycka att de som inte hat det är parasiter som lever på oss välutbildade och som inte.kommer tillföra samhället något? Nu vet jag att det inte är så, men det är väl en okej anledning till att få tänka som dig?

    Jag vill också få skylla problem på någon jag inte känner, det verkar.... avslappnande!
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-25 06:33:34 följande:

    Jag har haft många invandrade läkare. Min ortodontist är invandrare (för att skrämma rasister så kan jag säga att hans namn antingen är Muhammed eller Abdullah, jag vill inte säga vilket av dem för att varken outa honom eller mig). Du kanske har missat att det är många utländska läkare som jobbar i svensk vård?


    Ja, vi har invandrare i de flesta yrken. Behövs det fler läkare så borde sådana prioriteras när vi tar emot fler invandrare.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-25 06:29:19 följande:
    Källa på att det är därför.
    Om man inte har några utgifter för folk som invandrat/inte är medborgare (Är du inte medborgare så har du inte rätt till några bidrag/förmåner i t.ex. Kuwait och Förenade Arab Emiraten. Det vet jag för att jag känner folk som bor där) så är det väl bara plus/minus-logik. Inga krig har de heller. Att det är JUST därför som dessa länder har god ekonomi vill jag inte påstå, men att det bl.a. är därför är bara ren logik.
Svar på tråden Varför flyr flyktingar från Irak och Syrien till Sverige, istället för ett land i närområdet där det inte är krig?