• känsligo1

    Konflikter

    Kan den ena föräldern göra en adressändring på barnet utan den andre förälderns underskrift och komma undan med det! Som i mitt fall så fick jag reda på detta genom skattemyndigheten! Måste väl kunna ändra tillbaka detta för så kan det ju inte få gå till
    Snälla berätta!

  • Svar på tråden Konflikter
  • mammalovis

    Om jag förstått det hela rätt måste boendeföräldern få den andre förälderns underskrift för att barnet ska kunna flytta eller byta adress. Däremot kan umgängesföräldern flytta hur h*n vill.

    Så allt beror ju på vem barnen är skrivna hos och om den ena föräldern har några nätter mer i månaden. Sedan kan ju föräldern givetvis köra den olagliga vägen och förfalska den andres namnteckning eller ljuga om var barnet bor mest.

    Sedan finns det väl en ytterligare möjlighet där man inte får den andres underskrift, men Skattemyndigheten fattar ett beslut som de tror är till barnens fördel, utifrån den information de har.

    Så tag reda på hur det har gått till om barnen tidigare varit skrivna hos dig, annars kan nog inte föräldern lämna kommunen utan beslut enligt föregående stycke. Har den andre föräldern förfalskat din namnteckning så är det en urkundsförfalskning och ett ganska grovt brott ...

    Hade jag varit i din sits hade jag ringt Skattemyndigheten och krävt att få se ansökan! eller motsvarande underlag.

  • känsligo1

    Hej! Tack för ditt svar! Jag är boendeföräldern men vi har varannanvecka! Men barnet har alltid bott hos mig men för ett tag tillbaka varannan vecka! Men nu har vi lika mycket! Men tycker det är konstigt att jag inte fått reda på detta innan det är gjort o undrar då om det inte behövdes en namnunderskrift från början?

  • sholof

    Ja, det är väldigt konstigt då bägge föräldrarna måste godkänna en flytt.
    Om inte bägge två har skrivit under som skickar skatteverket ut en förfrågan till den andra föräldern innan de fattar några beslut.

    Man kan inte flytta på barnen bara efter info från en förälder.

    Det kanske är så att den andre har förfalskat din namnteckning? Ring och kolla med skatteverket.


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
Svar på tråden Konflikter