• Kejkej91

    Sörjer katten?

    Min sambo lämnade mig ganska hastigt här om dagen, gjorde slut alltså. Ingen förvarning eller så. Han var här jämt med mig och min katt och när han packade så la sig katten i hans väska och vägrade flytta sig. 
    Efter att han gick så har katten sprungit till ytterdörren flera gånger och jamat högt när han hört någon av grannarna. Han äter mycket sämre. Samma kväll som killen stack blev han knäpp och hoppade på mitt ben och ryggade mot mig och blev som "besatt" typ.. 
    Igår låg han bara och sov, hela dagen bara sov han, åt pytte lite, fick ingen reaktion alls mer än när han hörde någon i trapphuset. 

    Sörjer min katt? Vad ska jag göra? Det är hjärtskärande att ha blivit lämnad och jag hoppas också hela tiden på att han ska komma tillbaka men att se katten så här gör det extra jobbigt. Kommer det gå över?

  • Svar på tråden Sörjer katten?
  • Rakad Apa

    Nej. Katter sörjer inte människor.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Diamant

    Ja, en i kattens flock är ju borta! Har sett det förut. 
    Ge honom MASSOR med uppmärksamhet, gos och lek så att han inte känner sig så ensam. 
    Om han inte börjar må bättre inom några dagar så testa Feliway, det är ett kemiskt framställt feromon som imiterar hormonerna en mammakatt ger ut när hon har kattungar, får katten att känna sig tryggare. Det finns på de flesta apotek och hos veterinärer, både i sprayflaska och som stickkontakt som avger en viss mängd feromoner hela tiden.


    Och det kanske är så att han behöver en kattkompis? Då är inte människorna lika viktiga i jämförelse utan han har någon han kan ty sig till. 

    Min katt jamar som tusan i hallen i en halvtimme efter att jag åkt (till jobbet..), trots att sambon är hemma. En familjemedlem fattas liksom, vem skulle inte bli ledsen!

    Hoppas det löser sig med ditt ex också, eller att du hittar kärleken på annat håll. En lycklig matte/husse är lika viktigt som en lycklig kisse :) 

  • Kejkej91
    Diamant skrev 2014-08-23 17:48:54 följande:

    Ja, en i kattens flock är ju borta! Har sett det förut. 
    Ge honom MASSOR med uppmärksamhet, gos och lek så att han inte känner sig så ensam. 
    Om han inte börjar må bättre inom några dagar så testa Feliway, det är ett kemiskt framställt feromon som imiterar hormonerna en mammakatt ger ut när hon har kattungar, får katten att känna sig tryggare. Det finns på de flesta apotek och hos veterinärer, både i sprayflaska och som stickkontakt som avger en viss mängd feromoner hela tiden.


    Och det kanske är så att han behöver en kattkompis? Då är inte människorna lika viktiga i jämförelse utan han har någon han kan ty sig till. 

    Min katt jamar som tusan i hallen i en halvtimme efter att jag åkt (till jobbet..), trots att sambon är hemma. En familjemedlem fattas liksom, vem skulle inte bli ledsen!

    Hoppas det löser sig med ditt ex också, eller att du hittar kärleken på annat håll. En lycklig matte/husse är lika viktigt som en lycklig kisse :) 


    Tack så mkt för tipsen :) jag har gjort det idag, fast jag inte orkar röra mig ur sängen pga brustet hjärta har jag iaf sett till att katten skall må bra, idag lekte vi lite och han åt mycket bättre. 

    ja jag hoppas också att det löser sig med exet. kvällarna är så ensamma nu, tur man har missen som förstår, eller vad man ska säga ;) 
  • Diamant

    Detta är OT, hoppas TS tycker att det är okej, ville gärna besvara ditt inlägg! :)


    Jag har läst psykologi och väldigt mycket om det här Anknytnings-testet. Det gäller barn och för att se vilken typ av anknytning ett barn har till sin mamma. (Tryggt barn eller inte osv..) 
    Sjukt intressant test och kul att de försökte med djur, men det är precis som det sägs i artikeln: "Det är svårt att dra några slutsatser kring katters känsloliv med det här testet. Det enda forskarna bevisar är att katter är katter och hundar är hundar". 

    Det hade behövts ett test anpassat till en katt (eller hund för den delen) för att kunna genomföra detta med ett trovärdigt resultat. 
    Självklart tänker inte katter likadant som människor, de är ju katter! 

    Men ja, katter sörjer. Har sett det flera gånger både i mitt eget liv (jobbat på katthem och träffat hundratals katter med olika typer av problematik, har sett katter som tröstäter för att de är ensamma alt. slutar äta efter att deras ägare dött osv) men sett det även hos vänners katter och på nätet. Det finns bl a en film på youtube där en katts kompis blir påkörd av en bil och katten börjar "trampa" på den påkörda katten över buken och hjärtat. Det ser nästan ut som att katten gör HLR  men oavsett så vägrade katten lämna sin kattkompis.
    Katter känner också anknytning till andra varelser, de visar det på ett annat sätt bara. MIN katt springer direkt till dörren och jamar när jag kommer hem och springer runt benen och drar sig och vill bli upplockad så hon får dunka sitt huvud mot mitt (det är så katter hälsar). Och som jag skrev i förra inlägget så blir hon ledsen när jag åker hemifrån (trots att sambon är hemma). 

    Och hur många gånger har man inte hört att en gammal katt dör strax efter antingen sin husse/matte avlider eller kattkompisen, eller slutar äta och blir sjuk och dör? Katter sörjer definitivt! 

    Förlåt för kapningen TS, intressant diskussion bara! 

Svar på tråden Sörjer katten?