• Anonym (Ludwig)

    Hur förhålla sig till denna människa?

    Personen är som en val i en fågelbur. Helt felplacerad på så många sätt. Det personen själv inte inser är att HON är den som ibland måste bjuda till.
    Man bjuder in till samtal, till middagar, till högtider och hälsar på. Personen själv kommer mer än ofta minst 30 minuter efter utsatt tid. Tackar aldrig för något och förväntar sig full service. Äter med god aptit men aldrig nämner hon att maten var god, vinet var gott eller något som de flesta ändå drar upp.
    Hon är den som är tyst när alla andra samtalar. Och givetvis ger man upp i sina försök att få en åsikt, kommentar eller vad som i samtalet. Då man alltid möts av ett "Vadå?" eller bara tystnad.
    Inget ska pratas om. Känslor?! Nej dom ska man inte prata om, det bästa är att gräva ner dom i en låda och djupt in i skogen. Det är väl onödigt att dra upp sånt? Blir ju bara bråk/jobbigt då. Nej, vi pratar inte om det. Tystnad.

    Hon är oerhört nonchalant mot alla. Folk i allmänhet är tydligen korkade och tänker helt fel gällande det mesta. Men hon har alltid rätt. Och oj om hon skulle bli "satt på plats" då förvrängs det, skjuts sarkastiska kommentarer och fnyser lite samtidigt som en iskall blick ges. Sedan är personen hennes hatobjekt nummer 1 resten av livet. Finns nog många på första platsen numera.

    Hon har inga vänner. Endast lite få bekanta som hon fått på köpet pga sin make.
    Hon har en kroppshållning som man ryggar tillbaks när man ser. Händerna i sidorna och snett lutad bakåt, magen väller frami den allt för korta tröjan. Förstår inte alls varför inte barnbarnen flockas runt henne. Vadå, ska JAG behöva sätta mig ner för att få kontakt med 1 åringen. Varför det? Pfft.

    Personen lyckas dock ibland att uppföra sig. Visar gärna utåt att hon är den mest omtänksamma mormor/farmor/mamma/fru/syster som finns. Men nej, det är ett spel. Ett spel för att verka fullt normal. När sanningen är att hon kunde inte bry sig mindre.
    Och det vore väl okej, om det inte vore för sakens skull att hon mer än gärna tycker så ofantligt synd om sig själv hela tiden. Och gör allt för att skuldbelägga andra för att inte alla andra uppvaktar henne, ringer henne, eller köper den rätta presenten till henne. Dyrt ska det va. Gärna kvittot också så man kan byta.
    Att hon själv ger bort ett hopplock av vad hon har hemma alt fyndar på loppis spelar liksom ingen roll.
    Hon själv ska ha det bästa.

    Förhållningssätt till denna underbara människa önskas. Jag kan för mitt liv inte förstå mig på henne. Vad är det för fel på människan?! :-O

  • Svar på tråden Hur förhålla sig till denna människa?
  • Anonym (hobbypsykologen)

    Låter som en fullblodad narcissist i mina öron. Ruggigt.

  • Anonym (Ludwig)
    Anonym (hobbypsykologen) skrev 2014-08-25 19:13:50 följande:

    Låter som en fullblodad narcissist i mina öron. Ruggigt.


    Och hur förhåller man sig då?
  • Anonym (hobbypsykologen)
    Anonym (Ludwig) skrev 2014-08-25 19:17:33 följande:

    Och hur förhåller man sig då?


    Ja du, håller sig så långt bort det går. Men det är inte alltid en valmöjlighet. Sitter i liknande sits så följer den här tråden nu ;)
  • Tecum
    Anonym (Ludwig) skrev 2014-08-25 19:17:33 följande:
    Och hur förhåller man sig då?
    Varför umgås du med henne öht? Är det en nära släkting typ svärmor är det bara att negligera henne på festerna.
    Men jag förstår inte, först skriver du att hon alltid sitter tyst. Men sedan har hon "alltid rätt" och kommer med sarkastiska kommentarer och beklagar sig över andra. Får inte ihop det. Personer som alltid sitter tysta är det inga problem med.
  • Inte jag

    Om hon kommer 30 min efter så säg till henne att det börjar en halvtimme tidigare så kommer hon när alla andra kommer

  • Anonym (hobbypsykologen)
    Inte jag skrev 2014-08-25 19:32:48 följande:

    Om hon kommer 30 min efter så säg till henne att det börjar en halvtimme tidigare så kommer hon när alla andra kommer


    hehe...
  • Inte jag
    Anonym (hobbypsykologen) skrev 2014-08-25 19:40:21 följande:
    hehe...
    Så gjorde min mamma någon gång till ett par vi känner eftersom de alltid kom 30 min efter utsatt tid. =)
  • Anonym (Ludwig)
    Tecum skrev 2014-08-25 19:26:37 följande:
    Varför umgås du med henne öht? Är det en nära släkting typ svärmor är det bara att negligera henne på festerna.
    Men jag förstår inte, först skriver du att hon alltid sitter tyst. Men sedan har hon "alltid rätt" och kommer med sarkastiska kommentarer och beklagar sig över andra. Får inte ihop det. Personer som alltid sitter tysta är det inga problem med.
    Nej inte är det svärmor inte. Då hade jag kunnat undvika att umgås. Ja, i sociala sammanhang med mer än 4 personer är hon tyst och nonchalerande, på sin höjd kan hon fnysa lite så folk undrar om dom sa något högst olämpligt trots att det dom sagt är fullt normala saker. Som t ex att det var soligt på öland när dom var där över helgen. Då kan hon rulla med ögonen och fnysa. I övrigt är hon ganska så pissig när hon pratar. "Grannarna ska visst sälja huset, ja det lär dom inte få mycket för, dom är så konstiga och dom har inte bytt tak sedan 79" Medans dom själva bor i värsta rucklet i stan och grannens hus faktiskt är riktigt fint. Och det vet hon ju, egentligen.
    Hon kan säga att gräset är blått. Svarar man då att nej, gräset är grönt så är man en besserwisser och ska bestämma allt. Ungefär så.
  • Anonym (Ludwig)
    Inte jag skrev 2014-08-25 19:32:48 följande:

    Om hon kommer 30 min efter så säg till henne att det börjar en halvtimme tidigare så kommer hon när alla andra kommer


    Ja det har jag funderat över. Men hon brukar ha koll när det gäller större sammanhållningar då hon alltid haft kontakt med någon. Och hujeda mig vilket liv det skulle bli om man lurade henne.

    En gång sa vi 17:00. Vid 17:05 hade alla utom damen i fråga med sin make anlänt. Så då började vi helt enkelt äta.
    Sedan var det en jäkla surpuppa i över 6 månader då hon inte förstod hur vi kunde vara så socialthandikappade att vi började innan alla var där när det var en bjudning.
    Att flera personer påtalat att det inte var första gången spelade ingen större roll. Det var så synd om henne som skämdes så när alla satt till bords när hon kom.
  • Inte jag
    Anonym (Ludwig) skrev 2014-08-25 20:36:41 följande:
    Ja det har jag funderat över. Men hon brukar ha koll när det gäller större sammanhållningar då hon alltid haft kontakt med någon. Och hujeda mig vilket liv det skulle bli om man lurade henne.

    En gång sa vi 17:00. Vid 17:05 hade alla utom damen i fråga med sin make anlänt. Så då började vi helt enkelt äta.
    Sedan var det en jäkla surpuppa i över 6 månader då hon inte förstod hur vi kunde vara så socialthandikappade att vi började innan alla var där när det var en bjudning.
    Att flera personer påtalat att det inte var första gången spelade ingen större roll. Det var så synd om henne som skämdes så när alla satt till bords när hon kom.
    Då får ni säga till alla andra att det är si och så och om hon frågar andra så får dom säga att det stämmer. Men jag vet hur det känns att ha en sådan person med att göra
Svar på tråden Hur förhålla sig till denna människa?