• Anonym (Okej?)

    Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!

    Så här ligger det till:

    Jag och barnets pappa bodde tillsammans hemma hos pappan, i Värmland, tills dess att barnet var ungefär ett år. När barnet var omkring året så separerade pappan och jag. Jag och vårt gemensamma barn flyttade till min gamla hemstad, Göteborg. Detta var för ungefär tre år sedan.

    Nu är det så att jag har träffat en ny man - en annan värmlänning. ;) Vi har dejtat i ungefär 1,5 år och varit seriösa i ungefär ett halvår. Han bor ungefär en kvart ifrån mitt barns pappa, - något som jag tycker är superbra, då jag och pojkvännen har pratat om att flytta ihop (och att jag och barnet då flyttar in hos pojkvännen).

    MEN, nu är det så att pappan VÄGRAR att skriva under papper på att barnet får flytta, byta kommun och förskola.
    Kan han verkligen vägra detta när det handlar om att vi flyttar NÄRMRE pappan? Detta innebär ju att umgänget mellan barnet och pappan kommer att bli SÅ mycket bättre. De kommer att kunna ses varannan vecka istället för, som nu, varannan helg (knappt ens det).

    Frågan är alltså om jag kan flytta trots att jag inte har pappans underskrift, när det handlar om att jag faktiskt flyttar NÄRMRE pappan och således främjar umgänget?

  • Svar på tråden Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!
  • Anonym (Okej?)

    76 personer har läst och ingen har något svar!?

  • SatanLendMeADollar

    Tänk om man inte vill svara då? Måste man då eller?

  • Bumman79

    Det borde ju vara oki att flytta dit pappan bor. Men kan tyvärr inte de reglera men prata med familjerätten el liknande.

  • Awesome

    Om pappan inte skriver under så kommer en utredning att göras vart barnet har sin huvudsakliga dygnsvila. Eftersom ni bor så långt ifrån varandra och han träffar barnet så pass lite som umgängesförälder så kommer du att få rätt att flytta utan hans medgivande.  

  • elyse

    Hör av dig till myndigheten som ska ha in pappans godkännande och fråga om det ska kunna vara såhär. 

  • Anonym (Okej?)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-25 21:53:51 följande:

    Tänk om man inte vill svara då? Måste man då eller?


    Blev du medlem nu, för att kunna skriva ett totalt meningslöst inlägg?
    Skaffa dig ett liv, människa.
  • Anonym (Konstigt)

    Vad ger han för anledning till att han vägrar?

    Låter konstigt.

    Jag kan inte reglerna, men skulle ringa folkbokföringen, familjerätten eller vilken instans som helst och fråga hur man bör göra.

  • Anonym (Okej?)
    Bumman79 skrev 2014-08-25 21:57:07 följande:

    Det borde ju vara oki att flytta dit pappan bor. Men kan tyvärr inte de reglera men prata med familjerätten el liknande.


    elyse skrev 2014-08-25 22:01:29 följande:

    Hör av dig till myndigheten som ska ha in pappans godkännande och fråga om det ska kunna vara såhär. 


    Ska kontakta de olika instanserna imorn.
    Tänkte bara om någon visste hur det ligger till.

  • Anonym (Okej?)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-08-25 22:02:29 följande:

    Vad ger han för anledning till att han vägrar?

    Låter konstigt.

    Jag kan inte reglerna, men skulle ringa folkbokföringen, familjerätten eller vilken instans som helst och fråga hur man bör göra.


    Han tycker inte om att jag träffat en annan. Han vill väl inte se mig lycklig ihop med en annan man, som bor endast ett stenkast ifrån honom själv.
    Någon annan anledning finns inte.
  • Illusion

    1. Ring familjerätten. Rådgör.
    2. Ring skatteverket.

    Du kommer med största sannolikhet att få barnet folkbokfört hos dig. Var ska annars barnet vara skrivet? Stå kvar i din gamla adress där barnet inte bo? Hos pappan utan ditt godkännande?

    3. Blir det krångligt. Stäm honom i tingsrätten om boendefrågan. Du kommer förmodligen vinna om du inte har motarbetat barnets umgänge med pappan, vilket det inte låter som i TS. 

    Lycka till och var stark. Det är skitjobbigt att ha med sådana här typer, som lägger sina egna issues i siktet före barnets perspektiv. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!