• Tosselito

    Foderhund bet vår hund

    Vi var fodervärd åt en amstaff/ambull och vi har själva en chihuahua. Tre veckor in i provmånaden så bet amstaffen vår chihuahua allvarligt så de blev en saftig vet kostnad, när vi frågade ägarna ifall de kunde betala hälften så sa flickan nej, för att de inte har råd den månaden. Okejj de är väl en okejj anledning, men efteråt fick vi veta att de åkte på semester samt skulle hyra ett renoveringobjekt.

    Finns de något som jag kan göra så jag kan få dem att ta lite ansvar av de som hände? Vi lämnade såklart tillbaka foderhunden för våran egen hunds säkerhet.

  • Svar på tråden Foderhund bet vår hund
  • Vinter ide

    Oj tråkigt när det blir så. Vet inte riktigt i det läget men kolla upp med veterinärena eller jodbruks nämden eller vad det nu heter skk kan också ha nått på sin hemsida.

  • SatanLendMeADollar

    Ni hade ansvar för hunden när den bet. Det är inte ägarens fel.

  • Tosselito

    Nu säger jah inte att de är någons fel som du så gärna uttrycker dig, utan ansvarsdelen handlar de om.

  • SatanLendMeADollar
    Tosselito skrev 2014-08-26 21:10:16 följande:

    Nu säger jah inte att de är någons fel som du så gärna uttrycker dig, utan ansvarsdelen handlar de om.


    Eftersom det är ditt fel är det givetvis ditt ansvar.....
  • SatanLendMeADollar
    Tosselito skrev 2014-08-26 21:17:08 följande:

    Herregud vilket moget svar..


    Okej. Så hur tror du det är?

    Om du lånar ut din hund, och den blir överkörd, vem tar ansvar för det? Jo givetvis den som har ansvaret för hunden.

    Du lånar en hund som biter din hund, du har ansvar för båda hundarna när det sker. Klart du ska står för det.

    Det är inte omoget bara för att du vill ha ett annat svar.
  • Tosselito

    Men tycker bara att de borde vara delat ansvar nät de händer oprovocerat. Bara utav nyfikenhet, vet du av erfarenhet eller läst på? Vill veta vart man kan få tag på sån info.

  • SatanLendMeADollar
    Tosselito skrev 2014-08-26 21:27:16 följande:

    Men tycker bara att de borde vara delat ansvar nät de händer oprovocerat. Bara utav nyfikenhet, vet du av erfarenhet eller läst på? Vill veta vart man kan få tag på sån info.


    lawline.se/answers/2747

    "I 6 § 2 st. stadgas att samma ansvar som hundägare har också personer som har mottagit en hund till underhåll eller nyttjande."

    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1943459-om-tillsyn-over_sfs-1943-459/

    6§ 2st:


    "Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande."


     


     


    Med andra ord, du har ägaransvaret när hunden är hos dig.

  • viseversa

    Varför tar man in en ny hund när man har en sån liten "ömtålig" hund hemma utan att vara 100% säker på att hunden man tar in är "säker"? Ni får nog stå för kostnaderna. Ni hade ju ansvar för hunden.

  • Dexter dot com

    Den som ansvarar för hunden har strikt ansvar dvs du. Du missade foderhundens signaler om att något var på gång dvs hade inte kontroll och/eller kunskap att läsa av hunden men det är fortfarande du som brustit i ansvar.

    Att ens komma på tanken att kräva ägaren till hunden på pengar är väldigt fräckt enligt mig!

  • Gizmo
    Dexter dot com skrev 2014-08-26 22:12:07 följande:
    Den som ansvarar för hunden har strikt ansvar dvs du. Du missade foderhundens signaler om att något var på gång dvs hade inte kontroll och/eller kunskap att läsa av hunden men det är fortfarande du som brustit i ansvar.

    Att ens komma på tanken att kräva ägaren till hunden på pengar är väldigt fräckt enligt mig!
  • Tosselito

    När vi känner vår hund och ägarna säger att deras är fantastisk med andra hundar så tror man faktiskt på ägaren. Stänger denna tråd nu pga känner mig påhoppad. Det ät hur jah känner så inga kommentarer om de, Tack!

  • viseversa

    Ts jag förstår att du är upprörd. Men huvudsaken är ju att er hund klarade sig ellerhur. Se detta som en läxa och ta INTE in hundar ni inte känner i fortsättningen. En sån liten hund kan inte försvara sig vid ett ev bråk med en större hund...

  • Fanny b
    Tosselito skrev 2014-08-27 20:15:31 följande:

    När vi känner vår hund och ägarna säger att deras är fantastisk med andra hundar så tror man faktiskt på ägaren. Stänger denna tråd nu pga känner mig påhoppad. Det ät hur jah känner så inga kommentarer om de, Tack!


    Hundar kan gå bra ihop med andra hundar och ändå bita/nafsa andra hundar. När man har stora hundar ihop med små så kan också en situation där en lilla
    hunden provocerar den stora, varpå den stora hunden försvarar sig genom att nafsa, vilket leder till att den lilla hunden blir skadad.
  • Tosselito

    Skulle inte säga nafsa när han tog tag över bröstkorgen och gjorde så sagt amstaff skakningar. Läxen är lärd tro mig och vår är inte så ömtålig som andra chihuahuaor då de även finns undantag i den rasen. Joo när en grej som pågått som en rutin nästan i flera veckor så blir man ganska överraskad nät detta händer. Vi fick honom att släppa taget efter mycket om och men och våran överlevde vilket var ett mirakel enl veterinären.

  • lllmmmm

    Kan svara på frågan .
    Har du hunden på foder är det ditt ansvar att se till att det inte händer.
    Och räkningen är din.
    På en foderhund är jag som uppfödare skyldig  till att betala vet räkningar som har med valpning att göra som tex ögonlysning , knätest , höftröntgen mm.
    Och ev kejsarsnitt ultraljus eller annan vet vård som har med valpningen att göra.
    All annan sjukdom eller bit skador på andra hundar /barn/katt mm är dina vet räkningar/ sjukhusräkningar.

  • viseversa
    Tosselito skrev 2014-08-28 12:38:31 följande:

    Skulle inte säga nafsa när han tog tag över bröstkorgen och gjorde så sagt amstaff skakningar. Läxen är lärd tro mig och vår är inte så ömtålig som andra chihuahuaor då de även finns undantag i den rasen. Joo när en grej som pågått som en rutin nästan i flera veckor så blir man ganska överraskad nät detta händer. Vi fick honom att släppa taget efter mycket om och men och våran överlevde vilket var ett mirakel enl veterinären.


    Ömtålig eller inte. En chihuahua är fortfarande en väldigt liten ras och har fortfarande ingen chans OM en större hund skulle få för sig att bita ihjäl den. Inse att din lilla mini hund inte får en jämn fight mot en större hund oavsett hur kaxig du tycker din hund är.
  • Fanny b
    Tosselito skrev 2014-08-28 12:38:31 följande:

    Skulle inte säga nafsa när han tog tag över bröstkorgen och gjorde så sagt amstaff skakningar. Läxen är lärd tro mig och vår är inte så ömtålig som andra chihuahuaor då de även finns undantag i den rasen. Joo när en grej som pågått som en rutin nästan i flera veckor så blir man ganska överraskad nät detta händer. Vi fick honom att släppa taget efter mycket om och men och våran överlevde vilket var ett mirakel enl veterinären.


    Jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att som hundägare till flera hundar bli överaskad i sådana här fall, ens hundar kan gå bra ihop och så händer något som gör att de börjar slåss. Om man som hundägare inte råkar vara där innan det smäller missar man också de signaler som hundarna visar innan de börjar slåss. Dessa signaler kan vara svåra att se även om man ser hundarna direkt innan de börjar slåss.

    Av denna anledning så tycker jag inte ens uppfödaren till ens foderhund har något ansvar att betala för de skador foderhunden åsamkar sin egna hund, för jag ser det som om att man som hundägare har ansvar för detta, då man själv valt att skaffa flera hundar.

    Sedan är det också så att en hund kan normalt komma överens med alla hundar den möter framtill den möter en hund den inte gillar.
Svar på tråden Foderhund bet vår hund