• viljan90

    Fertilitetshjälp

    Hej!

    Då jag känner att jag inte kan prata med någon i min närhet om detta hoppas jag få lite hjäp o stöd här istället..

    Jag o mannen har alltså försökt få barn nu i ca 1.5 år.. med inget resultat..
    Mannen får prestationsångest varje månad runt äl.. så vi har försökt göra heminsemination, men känns som det inte är lika stor chans till att lyckas.. Vissa månader går det jättebra på naturligt vis, men andra får vi ta hjälp utav spruta..

    Ska åka en rätt lång bit till Lund för att träffa en doktor där. Pål Wölner tror jag han hette.. Tydligen ska han vara jätteduktig.

    Är det någon annan här på familjeliv som lyckats bli gravid genom insemination?
    Och är det någpn som vet om man kan få hjälp med insemtination här i Sverige hos doktor eller hur fungerar det?

    Tack på förhand..
    Och hoppas alla där ute som också försöker bli gravida lyckas inom snar framtid.. Snart är det vår tur!!!<3

  • Svar på tråden Fertilitetshjälp
  • Pimpinellan

    Vilken hjälp ni får beror på vad de hittar för fel. Det kan bli insemination,visst,men lika gärna nåt annat som Pergo eller IVF direkt. Insemination är väldigt låga chanser att lyckas så det görs bara när chansen att lyckas spontant är nästan noll. Lycka till!

  • humblebee

    Ett sätt att få god kunskap om när de fruktsamma dagarna infaller varje månad är att ni tillsammans lär er kartlägga din menscykel. På det viset kanske din man känner sig mindre stressad över sin prestation. Det kan också vara bra att prata igenom era planer med varandra, kanske finns något som stressar din partner?

    Ett litet tips är att det är bäst att börja ha samlag/inseminera 3-4 dagar innan äl, beroende på när du har som rikligast med fruktsamt sekret dock inte oftare än varannan kväll eftersom spermierna då inte hinner mogna klart och blir färre vid täta utlösningar. Detta är lite beroende av hur din partners sperma ser ut, om den innehåller rikligt eller få spermier tex.
    Lycka till!
    För frågor om kartläggning av menscykeln se, www.dinrytm.se

Svar på tråden Fertilitetshjälp