• Anonym (penga­r)
    Äldre 27 Aug 08:51
    20475 visningar
    226 svar
    226
    20475

    Vi ska inte betala en krona mer!

    Ja, så sa min man ang att mamman till hans barn återigen vill ha mer pengar än underhållet. Denna gång va det en aktivitet som hon ville att 4-åringen skulle börja på som kostar 1200 kr per termin.

    Jag föreslog att vi betalar en viss summa utöver underhållet mot att hon aldrig mer kommer med frågor/krav om mer pengar, eftersom det är ganska ofta (denna månad 3 ggr) och han tycker det är fruktansvärt jobbigt då hon när han säger nej blir arg och skriver elakheter, och då sa han så: Vi ska inte betala en krona mer!

    Det handlar inte om att vi inte har råd, det handlar om princip. Har ni några fler förslag på hur vi kan göra för att få henne att sluta komma med pengakrav? (Han har sagt upprepade ggr att det inte är någon idé, han kommer att säga nej oavsett vad, det fungerar inte.)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 09:08
    Här kan den som vill läsa om varför pappan är avig till att ge mamman pengar.

    Mamman frågar (kräver) pengar ganska ofta, denna månad tre ggr som ex.
    När pappan säger nej blir hon arg och skriver elakheter eller skriker elakheter i tfn.

    Via samtal i famrätten har de kommit fram till att barnets kostnader per månad än så länge är 2 200 kr vilket alltså täcks av barnbidrag och underhåll. Ev övriga kostnader ska mamman stå för.

    Dock har vi sagt (och även gjort) att vi betalar vinterytterkläder och skor samt regnkläder och gummistövlar. Även lite dyrare saker som tex cykel är vi antingen med och delar på eller betalar helt.

    Droppen som kom bägaren att rinna över var när hon en gång för mycket angav en högre summa än vad kläderna/skorna kostar. Hon har gjort så rätt ofta (vad vi kan kolla) men det har 'bara' varit upp till 300 kr, men denna gång angav hon att overallen kostade 1300 kr när hon i själva verket köpte en begagnad från en vän för 200 kr.

    Pappan har då krävt att vi antingen köper kläderna och skickar dit, eller så köper hon och visar kvittot så får hon pengarna. Hon är rasande förbannad över detta såklart men hon får skylla sig själv i det kan jag tycka.

    Nu har det alltså blivit en principsak för pappan, vi bidrar inte med något alls mer än det som vi valt själva.

  • Svar på tråden Vi ska inte betala en krona mer!
  • Anonym (rätt eller fel)
    Äldre 27 Aug 08:55
    #1

    N kan koppla in advokat som styr upp det hela så slipper ni tjafs sen.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 08:58
    #2

    En 4-åring behöver inte en aktivitet som kostar 1200 kronor. Det enda undantaget är simskola, typ plask och lek, där kan man, om man har råd, vara med och betala.
    Men i underhållet ska det finnas plats för normala aktiviteter för åldern.

  • Anonym (penga­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 09:00
    #3

    Vad ska en advokat göra för nytta?

    Ja, vi anser ju också att 1200 kr är för dyrt, särskilt som vi inte kan se att summan verkligen stämmer.

    Ska uppdatera inlägget med orsaker till varför pappan är avig.

  • Anonym (styr upp)
    Äldre 27 Aug 09:00
    #4

    Det måste vara väldigt besvärligt att ha konflikter om pengar flera gånger i månaden!

    Det låter som ni behöver styra upp ekonomin bättre.Göra tydligare överenskommelser med mamman om vem som betalar vad. Ex en aktivitet som kostar 1200 kr per termin tycker jag i normalfallet att det är fullt rimligt att föräldrarna delar på kostnaden för. Men det beror ju helt på hur er ekonomiska uppgörelse ser ut i övrigt.

    Kanske din man och exet skulle ta ett möte på familjerätten och få deras hjälp att speca ner vem som betalar vad framöver? För att de ska slippa konflikterna om pengar, eller åtminstone glesa ut dem.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 09:02
    #5
    Anonym (pengar) skrev 2014-08-27 09:00:33 följande:

    Vad ska en advokat göra för nytta?

    Ja, vi anser ju också att 1200 kr är för dyrt, särskilt som vi inte kan se att summan verkligen stämmer.

    Ska uppdatera inlägget med orsaker till varför pappan är avig.


    En hel del, kan t.ex driva igenom detta med ekonomin i tingsrätten, så det blir ett beslut hur högt underhållet ska vara och om det är något annat utöver detta ni ska dela på. När mamman börja tjafsa, så hänvisar din sambo till tingsrättens beslut.
  • Anonym (rätt eller fel)
    Äldre 27 Aug 09:05
    #6

    Familjerättsadvokat ser till att allas inkomster blir fördelade på rätt sätt och mamman får det hon behöver till barnet och oftast är det mer än 1273:-
    En väninna med två barn fick 3500:-/barn i månaden samt 5000:- extra två gånger om året till kläder från sitt ex efter mycket tjafs från bägge håll.

  • Anonym (styr upp)
    Äldre 27 Aug 09:05
    #7
    sextiotalist skrev 2014-08-27 08:58:18 följande:

    En 4-åring behöver inte en aktivitet som kostar 1200 kronor. Det enda undantaget är simskola, typ plask och lek, där kan man, om man har råd, vara med och betala.
    Men i underhållet ska det finnas plats för normala aktiviteter för åldern.


    Behöver och behöver... nej en 4-åring behöver väl inga aktiviteter alls egentligen men det handlar ju om vad man vill och vad barnet vill och vad båda parterna har råd med.

    De flesta aktiviteter här ligger på 1000-1500 kr per termin skulle jag säga. Visst kan man hitta billigare men 1200 kr är ingen orimlig terminsavgift för barnaktiviteter i stockholmsområdet där jag bor (vet ej var TS mans barn bor).

    TS får väl utveckla situationen om vi ska bedöma om just denna summa är rimlig :) kan ju bero på vad mamman får idag och hur barnets boende ser ut men generellt tycker jag att om de har konflikter om pengar 3 ggr/mån så tyder det på att frågan behöver styras upp och tydligare överenskommelser göras om vem som betalar vad.

    Det kan ju också vara så att mamman tycker sig ha rätt till en högre levnadsstandard än hon har råd med och tycker att det är pappans skyldighet att betala för det, vad vet jag??
  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 09:10
    #8
    Anonym (styr upp) skrev 2014-08-27 09:05:56 följande:
    Behöver och behöver... nej en 4-åring behöver väl inga aktiviteter alls egentligen men det handlar ju om vad man vill och vad barnet vill och vad båda parterna har råd med.

    De flesta aktiviteter här ligger på 1000-1500 kr per termin skulle jag säga. Visst kan man hitta billigare men 1200 kr är ingen orimlig terminsavgift för barnaktiviteter i stockholmsområdet där jag bor (vet ej var TS mans barn bor).

    TS får väl utveckla situationen om vi ska bedöma om just denna summa är rimlig :) kan ju bero på vad mamman får idag och hur barnets boende ser ut men generellt tycker jag att om de har konflikter om pengar 3 ggr/mån så tyder det på att frågan behöver styras upp och tydligare överenskommelser göras om vem som betalar vad.

    Det kan ju också vara så att mamman tycker sig ha rätt till en högre levnadsstandard än hon har råd med och tycker att det är pappans skyldighet att betala för det, vad vet jag??
    Jag är av den åsikten att så små barn ska inte ha styrda aktiviteter, simning är det enda undantaget (men inte ens det behövs vara en bunden aktivitet om föräldrarna kan lära barnet själv, men det är inte alla föräldrar som kan, vi kunde det inte)
    Jag tycker det är hutlöst dyrt att ta så mycket pengar för en aktivitet för en fyra-åring
  • Anonym (penga­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 09:12
    #9
    Anonym (styr upp) skrev 2014-08-27 09:00:46 följande:

    Det måste vara väldigt besvärligt att ha konflikter om pengar flera gånger i månaden!

    Det låter som ni behöver styra upp ekonomin bättre.Göra tydligare överenskommelser med mamman om vem som betalar vad. Ex en aktivitet som kostar 1200 kr per termin tycker jag i normalfallet att det är fullt rimligt att föräldrarna delar på kostnaden för. Men det beror ju helt på hur er ekonomiska uppgörelse ser ut i övrigt.

    Kanske din man och exet skulle ta ett möte på familjerätten och få deras hjälp att speca ner vem som betalar vad framöver? För att de ska slippa konflikterna om pengar, eller åtminstone glesa ut dem.


    Hej

    Har uppdaterat inlägget nu, det finns uppstyrt vad pappan ska betala (vilket är 1273 kr per månad i dagsläget) och så har vi själva valt, och tydligt kommunicerat, vad vi betalar extra.

    Det har eskalerat nu det senaste året, antagligen för att mamman nu inte jobbar. Ganska självvalt, hon fick sparken från sin 50% tjänst i ett yrke där det är brist på kompetent personal.
  • Anonym (penga­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 09:13
    #10
    sextiotalist skrev 2014-08-27 09:02:48 följande:
    En hel del, kan t.ex driva igenom detta med ekonomin i tingsrätten, så det blir ett beslut hur högt underhållet ska vara och om det är något annat utöver detta ni ska dela på. När mamman börja tjafsa, så hänvisar din sambo till tingsrättens beslut.
    Aha, ja det tänkte jag inte på Kanske är det vad som ska till trots att de redan har ett slags avtal (som jag skrev om i uppdateringen). Hon är väldigt svår på så vis när man hänvisar till något skrivet/bestämt, då blir hon sur och förbannad vilket går ut över min man.
Svar på tråden Vi ska inte betala en krona mer!