• Anonym (Meh)
    Äldre 27 Aug 09:07
    42574 visningar
    546 svar
    546
    42574

    Nej vi vill faktiskt inte ha det i vår kyl

    Min pappa ska komma och spendera en natt hos oss i helgen innan han dagen efter ska ta flyget, lika så natten när han kommer hem en vecka senare innan han åker till sig.
    Vi är veganer och har således inget från djurriket hemma, något pappa alltid haft svårt att acceptera.
    Igår ringde han och frågade om vi "fixar mjölk och lite vettigt pålägg till frukosten", då sa jag att vi har fullgoda alternativ till mjölk och vi har goda pålägg som han får ta av, men vi vill inte ha skinka och dyl hemma hos oss.
    Då blev han jättesur och sa att jag ska sluta vara så löjlig och att han tar med själv då. Sa igen nej, vi vill inte ha det hemma hos oss, då svarade han nåt i stil med "jag har ätit samma frukost i 40 år, jag tar med mig mitt eget. Har ni knäckebröd?".
    Han vägrar acceptera våra regler så både jag och sambon överväger att säga att han inte kan sova hos oss då. 
    Är det någon annan som har jobbiga människor som vägrar acceptera era regler? Ska vi säga åt honom att han får sova nån annanstans eller hur gör man? Vi tänker som sagt inte acceptera hans krav, vårt hus, våra regler.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 09:08
    Glömde det sista, han sa att han köper med och så kan det ju stå kvar till han kommer veckan efter så tar han med sig det hem då.

  • Svar på tråden Nej vi vill faktiskt inte ha det i vår kyl
  • Äldre 27 Aug 09:12
    #1
    Anonym (Meh) skrev 2014-08-27 09:07:21 följande:

    Min pappa ska komma och spendera en natt hos oss i helgen innan han dagen efter ska ta flyget, lika så natten när han kommer hem en vecka senare innan han åker till sig.
    Vi är veganer och har således inget från djurriket hemma, något pappa alltid haft svårt att acceptera.
    Igår ringde han och frågade om vi "fixar mjölk och lite vettigt pålägg till frukosten", då sa jag att vi har fullgoda alternativ till mjölk och vi har goda pålägg som han får ta av, men vi vill inte ha skinka och dyl hemma hos oss.
    Då blev han jättesur och sa att jag ska sluta vara så löjlig och att han tar med själv då. Sa igen nej, vi vill inte ha det hemma hos oss, då svarade han nåt i stil med "jag har ätit samma frukost i 40 år, jag tar med mig mitt eget. Har ni knäckebröd?".
    Han vägrar acceptera våra regler så både jag och sambon överväger att säga att han inte kan sova hos oss då. 
    Är det någon annan som har jobbiga människor som vägrar acceptera era regler? Ska vi säga åt honom att han får sova nån annanstans eller hur gör man? Vi tänker som sagt inte acceptera hans krav, vårt hus, våra regler.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 09:08
    Glömde det sista, han sa att han köper med och så kan det ju stå kvar till han kommer veckan efter så tar han med sig det hem då.


    Hur är det om ni hälsar på honom? Får ni ta med er egen mat eller måste ni äta av hans?
  • Äldre 27 Aug 09:15
    #2
    Liten ekorre skrev 2014-08-27 09:12:35 följande:
    Hur är det om ni hälsar på honom? Får ni ta med er egen mat eller måste ni äta av hans?
    De hälsar förmodligen inte på.
  • Anonym (B)
    Äldre 27 Aug 09:16
    #3

    Då får han väl sova på hotell.

    Fråga får man men det är oförskämt att tjata och sura om pålägg.

    Han dör inte av att inte äta skinka 2 gånger i sitt liv.

    Han kan också köpa en skinksmörgås på väg till flyget.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 09:17
    #4

    Jagtycker det är sorgligt att era principer är viktigare än att vara ett bra värdpar. Jag hade nog avstått att hälsa på några som resonerade på det sättet.

    Jag känner veganer och de har inga problem med att köpa hem icke-vegansk kost ifall de får gäster som äter annat. När min förra chef, vegan, hade jul hemma så fanns det både köttbullar och julskinka på julbodet

    Men fundamentalister finns överallt.

  • Anonym (Meh) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 09:20
    #5

    Vi köper med eget de få gånger vi är där, men det är inte jämförbart. Han har ju inget ställningstagande mot det vi äter.
    Han har själv bjudit in sig och så tjatar han om att få kost han sen många år tillbaka vet att vi inte vill ha i vårt hem. Nej, jag tycker inte att det gör oss till dåliga värdar, det är han som är en oförskämd gäst som surar för att han inte får det som han vill ha det.

  • Anonym (hårt)
    Äldre 27 Aug 09:20
    #6

    Tycker ni är lite väl hårda faktiskt, han är ju er pappa ändå? Det är ju inte så att han vill att ni ska äta hans mat, han vill förvara den i ert kylskåp. Plasta in den ordentligt då om ni tycker det känns äckligt att det flyger omkring animaliska partiklar bland er veganmat.

    Kom igen, lite kan man väl bjussa på?

  • Anonym (Ni överdr­iver!)
    Äldre 27 Aug 09:22
    #7

    Jag hade nog tyckt att det var viktigare att min pappa faktiskt kom på besök än vad han äter.
    Om han ska respektera att ni inte äter vissa saker, så måste ju  ni också respektera att han gör det.


    På allvar, på vilket sätt skadar det er att det står ett mjölkpaket och ett paket skinka i er kyl ett par dagar ??


    Är det inte värt det för att få ha sin far på besök???

    att ens komma på tanken att säga att han får bo nån annanstanns är ju helt absurt, är inte din far värd mer?

  • Anonym (Meh) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 09:23
    #8
    Anonym (hårt) skrev 2014-08-27 09:20:33 följande:

    Tycker ni är lite väl hårda faktiskt, han är ju er pappa ändå? Det är ju inte så att han vill att ni ska äta hans mat, han vill förvara den i ert kylskåp. Plasta in den ordentligt då om ni tycker det känns äckligt att det flyger omkring animaliska partiklar bland er veganmat.

    Kom igen, lite kan man väl bjussa på?


    Vi "bjussar" på den mat vi har hemma. Finns massor som står honom fritt att äta av. 
  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 09:23
    #9
    Anonym (Meh) skrev 2014-08-27 09:20:24 följande:

    Vi köper med eget de få gånger vi är där, men det är inte jämförbart. Han har ju inget ställningstagande mot det vi äter.
    Han har själv bjudit in sig och så tjatar han om att få kost han sen många år tillbaka vet att vi inte vill ha i vårt hem. Nej, jag tycker inte att det gör oss till dåliga värdar, det är han som är en oförskämd gäst som surar för att han inte får det som han vill ha det.


    Och jag tycker ni är oförskämda som har regler av detta slag. Det är skillnad om det är ett alkoholmissbruk och man inte har alkohol hemma av den orsaken
    Men är man så rigid att man inte ens kan tillåta en gäst få ha sin skinka på morgonen, då är man fundamentalist
  • Äldre 27 Aug 09:23
    #10

    Låter ni bli att handla i affärer som säljer animaliska produkter med?

Svar på tråden Nej vi vill faktiskt inte ha det i vår kyl