• Taylor

    Jag har dödat min hund

    I går lät jag min 14 ½ år gamla hund somna in och det känns som mitt hjärta ska gå sönder. Jag vaknade i natt och ångrade mig och det känns som att jag har mördat honom. 

    Han var blind, hade dålig hörsel och ont i lederna. Han hade även ett blåsljud på hjärtat och när vi i går fick reda på att han hade lungödem valde vi att låta honom få somna in. 

    Saken är den att det finns behandling att få för lungödem och hade vi bara tagit med honom till ett djursjukhus hade han kanske blivit bra igen. Veterinären hade detta som alternativ och jag tycker att vi borde ha funderat mer på det, men både min man och resten av min familj ville att han skulle få vila och jag gick med det. Jag ångrar mig så och har bett om förlåtelse under hela natten, men hur kan han någonsin förlåta mig? Jag borde ha skyddat honom och gett honom all hjälp som gick att få. 

    Tårarna vill inte sluta rinna och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Han var ju min älskling.

  • Svar på tråden Jag har dödat min hund
  • mr me

    Blind, dålig hörsel, ont i lederna, blåsljud på hjärtat och lungödem?

    Det var nog hög tid för honom att äntligen få slippa lidandet tror jag...

  • The Fugly

    Vet du vad, med alla de problemen och den åldern tycker jag det var ett humant och omtänksamt beslut. Även om ödemet hade behandlats så hade ju allt annat funnits kvar och de påverkar livskvaliteten i hög grad. Ibland är detta svåra beslut det enda beslut vi kan fatta om vi vill skydda våra djur.

  • Mascaraklumpar

    Ush, jag beklagar sorgen.

    Jag tror att det är vanligt med skuldkänslor, oavsett vilket beslut man tar. Lungödemen kan man behandla, som du säger, men jag gissar på att den bakomliggande orsaken (antagligen ett gammalt och sviktande hjärta) inte skulle ha kunnat behandlas och att problemet snart skulle återkommit. Förr eller senare skulle han ha dött i alla fall, och hade du valt att låta honom få behandling den här gången så hade du sannolikt känt skuld över att du låtit honom vara sjuk och lida längre än nödvändigt. Hur man än gör blir det liksom fel.

    Jag beklagar ännu en gång, att förlora sitt husdjur är fruktansvärt.

  • lisenlisen

    Nej nej nej! Tänk INTE så! Du gjorde det bästa för hunden. Det är en sann djurvän. Ska en stackars 14-årig hund behöva genomlida massa behandlingar när han är blind, döv och har hjärtfel. 

    Jag förstår hur du känner och beklagar verkligen. Har avlivat min hund och flera katter. Alltid lika hemskt även om hunden är det som tagit hårdast...

    Tänk på alla minnen istället och på att du gjorde det bästa för honom. 

  • Taylor

    Min familj tänker lika som ni gör, men just nu har jag så svårt att se det. Jag hoppas att han förstod att jag älskade honom och hur mycket han betydde för mig. Vi växte upp tillsammans han och jag, och han fanns alltid vid min sida genom både lycka och sorg. Jag hade inte kunnat få en finare vän.

    Tack för er omtanke.

  • lisenlisen
    Taylor skrev 2014-08-27 14:00:07 följande:

    Min familj tänker lika som ni gör, men just nu har jag så svårt att se det. Jag hoppas att han förstod att jag älskade honom och hur mycket han betydde för mig. Vi växte upp tillsammans han och jag, och han fanns alltid vid min sida genom både lycka och sorg. Jag hade inte kunnat få en finare vän.

    Tack för er omtanke.


    Det var samma med mig och min hund. Fick henne när jag var 8 och hon var min bästa vän så det var fruktansvärt att avliva henne. Hon fick epilepsi som inte gick att bota så hon fick bara fler och fler anfall. 

    Tänk på det som var bra istället. Jag vet att det är jobbigt? 
Svar på tråden Jag har dödat min hund