• Paradisa

    Hur löser ni julfirandet?

    Jag vet att julen är långt bort, men den har börjat bli rätt så aktuell för vår del då svärmor inflikar rätt så ofta att det ska bli kul att fira vår sons första jul ihop... Grejen är att vi vet faktiskt inte hur vi ska göra med julen, vi har inte alls kunnat besluta vem vi ska fira med.


    Mina föräldrar är skilda så vi har alltid kört vartannat år hos pappa och nästa hos mamma, nu har vi ju också sambons familj att ta hänsyn till. Vi har funderat på att fira var tredje år, men då blir det "fel" eftersom att släkten fortsätter köra vartannat år och således missar jag dem om vi börjar köra vart tredje. Vi har också haft tankarna på att fira förmiddag - fika hos t.ex. sambons familj och sedan Kalle - kvällsmat hos min familj, men vi vet inte ifall det blir så smidigt. Åh, julen som alltid varit en glädje hos mig känns så komplicerad nu...


    Det spelar ju också roll att svärföräldrarna oftast är bortresta över jul i normala fall, men i år har de lagt pengarna på annat och är således hemma. Annars har de rest bort över jul så länge min sambo kan minnas. Svärmor är rätt så bestämd på att vi ska komma över till dem och fira jul, hon lyssnar inte på annat. Min pappa säger åt mig att jag gör som jag vill (det är "hans" jul iår) och min mamma säger samma sak.


    Vill få lite tips på hur vi kan göra, hur gör ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 10:23
    Har självklart inget emot tanken på att fira julen med mina svärföräldrar :) Vi vill bara hitta den lösning som blir smidigast för oss så att vi kan fira jul med alla någon gång :)
  • Svar på tråden Hur löser ni julfirandet?
  • Honungsblomman

    Fira hemma hos er och bjud in alla på knytis?

  • Paradisa

    Det hade varit en jätte bra idé om vi inte varit så trångbodda, vi får tyvärr inte plats med alla på samma gång :( Tack ändå, ska hålla det här i minnet så att vi löser det på det här viset när vi flyttar till större :)

  • nuharjagbytt

    Vi har löst det genom att allt inte behöver hända på julafton. Sonen har alltid varit med pappans familj på julafton och min på juldagen. Men det behöver ju inte vara så statiskt det funkade bra för oss. Och då har vi inte haft två "julaftnar" utan bara en lite julklappsutdelning med mormor och morfar.

  • Stårschan

    Hur långt bort bor alla släktingarna? För julfridens skull, börja inte göra julafton till en stressig bildag. Mitt råd är i stället att ta julafton på ett ställe, och sedan besöka övriga någon av dagarna efter jul.

  • Alexi

    Skulle ni kunna vara hos en av dina föräldrar och bjuda in svärföräldrarna dit? Och även din andra förälder?

  • sextiotalist

    Men nu kan det inte bli som det var förr, du kan itne räkna med att se hela din familj på julafton varje år, även de kommer ha nya familjer.
    Sedan vi alla barn har blivit vuxna så tror jag har firat med mina syskon tre gånger, sedan min bror bli sambo så har vi inte firat jul alls ihop.
    Av praktiska skäl, svårare än så är det inte.
    Mamma får åka till något av oss barn.

  • Anonym

    Vi har tänkt om sedan vi fått barn. Ibland firar vi själva hemma (särskilt när vi haft ett riktigt litet barn). Lugnast för alla. Och så har vi träffat olika delar av familjen andra dagar. Sedan har vi firat hos min syster ibland, min pappa ibland, mina svärföräldrar ibland, min sambos bror ibland. Mer med sambons familj just på julafton då de bor relativt nära och vi har (eller kanske haft) tre små barn. Vi kör inte runt som galningar och tänker praktiskt och bra för barnen huvudsakligen. Nu är de äldsta större så blir mer hos min familj nu. Delar upp firandet. Träffar alla men inte just på julafton .

  • sextiotalist

    Det var nog ytterligare  steg in i vuxenvärlden (ett av de sista för min del) att inse att man inte kommer fira jul med föräldrar och syskon resten av sitt liv.
    För så är det, i och med att man blir vuxen och får ett eget liv, så kan man nog räkna med att ens barndomstradtioner inte är kvar.

  • Paradisa

    Avståndsmässigt är det inte allt för långt, är väl en timme mellan mina och hans föräldrar så att bila är inte jätte farligt. Vi vill absolut inte ha något bilkaos på julafton så förslaget att ta julen hos en och en mellandag hos någon annan känns som det mest rimliga förslaget :)


     


    Självklart är jag medveten om att detta inte kan pågå för all framtid, att saker och ting kommer förändras, men vi är de första barnen som blivit "vuxna" (=sambo och barn) så vi visste inte riktigt hur vi skulle gå till väga med julen. Just därför ville vi kolla hur andra löst det för att se om någon annan firar jul på ett sätt som passar oss.

  • Anonym

    Det värsta man kan göra är nog att ha något slags fast plan kring hur man ska runt högtidsmässigt under året.

  • Majsan70

    Min pappa är död, och makens föräldrar är döda, men resten av oss firar tillsammans. Min familj, min brors familj, vår mamma och brorsans svärföräldrar firar alla tillsammans. Jag skulle aldrig börja åka runt på julen. 
    Mina stor barn har varit hos sin pappa vartannat år, men i år vet jag inte om de väljer honom då han skitit i det blå skåpet. 

  • Anonym (C)

    Mina föräldrar är också skilda, medans sambons fortfarande är gifta. Sen vi fick barnen så har vi valt att vi är hos min mammas familj på förmiddagen, åker sedan till sambons familj så vi hinner dit till Kalle Anka och är där hela kvällen. De firar med hela hans släkt så det är roligt att vara där på kvällen och umgås med alla. Till min pappa åker vi någon em/kväll antingen strax innan eller efter jul. Har fungerat bra i 4 år nu :)

  • Anonym (m)

    Vi har öppet hus för familj och vänner och vi har en väldigt fri jul, inte så traditionstyngd,var och en gör som den vill.
    Och det vet alla om som väljer att fira med oss.

  • Penida

    Tycker dina föräldrar och svärmor om varandra? Tycker dina föräldrar om varandra så pass mycket att de kan umgås i samma rum och verka väluppfostrade? I så fall kanske ni ska bjuda hem hela gänget till er? Be dem ta med sig mat, fixa något själv.
    Vi har alltid firat med mina föräldrar och syskon, syskonbarn. Min svärmor är världens härligaste men bor i Holland och än så länge har ingen av oss rest hit eller dit för att fira jul. Det var dock tal om det ett år, att svärmor skulle komma hit men hon blev sjuk. Om hon hade kommit hade hon varit ytterligare en gäst hos mina föräldrar och senare hos ossGlad Nyår har vi dock firat ofta med svärmor men sällan med mina föräldrar. På något sätt kan ni kanske fira allihopa? Eller fira en högtid med den ena och något annat med den andra? Eller dela upp firandet, det finns ju rätt många dagar kring jul.


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Hur löser ni julfirandet?