• Anonym (Undrande)

    Barn boende varannan vecka,Dubbel förskoleavgift?

    Satt och betalade in månadens räkningar när jag ändå inte kunde sova och reagerade på att bonusens förskoleavgift låg på närmare 900 kr.
    Kollade bakåt i historiken och upptäckte att avgiften för juni och juli var lika hög.
    Tidigare har avgiften legat på cirka 450 kr. Barnet bor varannan vecka och föräldrarna får separata räkningar med halva summan var.
    Efter att ha sökt på kommunens hemsida visade sig att 900 kr är maxtaxan.
    Vi utnyttjar knappt barnomsorgen men mamman har stort behov av det så det har aldrig varit tal om att inte betala hälften ändå,men att betala hela känns lite väl.
    Så min fråga är: Ska man betala dubbla maxtaxor för att barnet bor varannan vecka eller har något bara blivit fel? Ska ringa mamman senare och höra om hon också fått räkning på maxtaxa senaste månaderna.

  • Svar på tråden Barn boende varannan vecka,Dubbel förskoleavgift?
  • Anonym (undrar)

    Jag undrar detta jag med. Bonus ska börja bo här vv snart och vi kommer behöva nyttja förskoleplatsen de två veckorna i månaden som barnet är här. Mamman kommer också behöva de andra två veckorna. Just nu har mamman hela vårdnaden och betalar hela avgiften för tillfället. Nu har jag och sambon (pappan) fått papper där vi ska räkna ut bådas inkomst och sen börja betala. Jag fattar inte riktigt. Trodde redan det fanns en summa att betala som vi bara skulle dela på. Förstod inte riktigt heller varför vi fick de här papprena just nu när mamman fortfarande har hela vårdnaden och fortfarande betalar hela avgiften och vi än så länge har barnet fre-ons. Dvs, vi nyttjar platsen som mamman betalar för 3 dagar varannan vecka, alltså 6 dagar i månaden.

    Vi ska självklart vara med och betala halva avgiften sen när vv-boendet börjar och det blir delad vårdnad. Jag undrar mest bara hur de kommer räkna ut det eftersom de vill veta våra inkomster. Kommer de räkna ihop mammans, min och mins sambos inkomster och dela på det? Nej... jag fattar verkligen inte....

  • Anonym (Undrande)

    Ingen som har erfarenhet? Mamman har fått faktura på det vanliga beloppet och det har inte gått att komma fram till rätt person på kommunen trots massor samtal.

  • ernstina

    Hos oss är avgiften högre under sommarmånaderna eftersom de timmar som är gratis från fyraårsåldern inte gäller under sommarlovet. Jag betalar maxtaxa för båda mina på fritids under sommarlovet, trots att de är lediga då fritids är stängt.

    Om ni ska ha vv fortsättningsvis så kan ni begära delad faktura. Tänk dock på att ni som sammanboende kommer att räknas ihop vid uträkningen, så kan er halva bli lite dyrare än mammans om hon fortfarande är ensamstående.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • ernstina

    Förlåt, jag såg att ni redan hade vv, det var ett annat inlägg som skulle ändra. My bad.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (Undrande)
    ernstina skrev 2014-08-28 12:23:07 följande:

    Hos oss är avgiften högre under sommarmånaderna eftersom de timmar som är gratis från fyraårsåldern inte gäller under sommarlovet. Jag betalar maxtaxa för båda mina på fritids under sommarlovet, trots att de är lediga då fritids är stängt.

    Om ni ska ha vv fortsättningsvis så kan ni begära delad faktura. Tänk dock på att ni som sammanboende kommer att räknas ihop vid uträkningen, så kan er halva bli lite dyrare än mammans om hon fortfarande är ensamstående.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
    Vi har delad faktura och har haft länge,att vår inkomster räknas ihop är inget konstigt precis som att mamman och hennes mans inkomster räknas ihop. Tycker bara att det är konstigt att vi får faktura på hela maxtaxan medan mamman får sin vanliga summa.
  • Tjofaderittan hambo

    Det beror ju på vad ni tjänar.

    Har inkomsten kommit in till kommunen? Annars får man maxtaxan automatiskt. Ibland kostar det också mer under sommaren som någon skrev.

    Kanske mamman bara lämnat in sin egen inkomst och inte tagit med sin sambos?

  • Anonym (Undrande)
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-08-28 12:44:15 följande:

    Det beror ju på vad ni tjänar.

    Har inkomsten kommit in till kommunen? Annars får man maxtaxan automatiskt. Ibland kostar det också mer under sommaren som någon skrev.

    Kanske mamman bara lämnat in sin egen inkomst och inte tagit med sin sambos?


    Alla inkomster är inskickade och uppgår till gränsen för maxtaxa. Men oavsett om vi skulle tjäna mer eller mindre så är väl just maxtaxa just Max vad barnomsorgen ska kosta per månad? Om vi då betalar maxtaxan och mamman betalar hälften av vad maxtaxan uppgår till så borde det väl bli mer än vad det ska kosta?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-28 13:12:27 följande:
    Alla inkomster är inskickade och uppgår till gränsen för maxtaxa. Men oavsett om vi skulle tjäna mer eller mindre så är väl just maxtaxa just Max vad barnomsorgen ska kosta per månad? Om vi då betalar maxtaxan och mamman betalar hälften av vad maxtaxan uppgår till så borde det väl bli mer än vad det ska kosta?
    Ring kommunen och fråga. Det låter som att de har gjort fel.
  • Anonym (undrar)

    Jag pratade med mamman om hur det fungerar. Hon säger att man betalar för dagisplatsen och hon betalar för att ha sitt barn på förskolan, sen spelar det ingen roll hur mycket hon har barnet där. Vi ska betala dagisplats för samma barn, även om vi bara kommer nyttja 6 dagar/månad. Jag fattar ingenting...? Ska det vara så alltså? kan hon inte ha fattat fel???

  • Brumma

    De gör fel...

    Kontakta dem imorgon och fråga vad som hänt..

    Enligt skolnämnden (utdraget är från Örebro's riktlinjer men de torde vara samma över hela landet) så grundas varje vårdnadshavares avgift på respektive behov samt hushållets inkomst och får EJ överstiga kostnaden för en hel avgift sammanlagt.

    "Gemensam va?rdnad och va?xelvis boende

    Fo?r va?rdnadshavare som bor pa? skilda ha?ll i samma kommun och har gemensam va?rdnad och barnet bor va?xelvis hos sina va?rdnadshavare kan avgiften grundas pa? den sammanlagda inkomsten i respektive va?rdnadshavares husha?ll. Ba?da va?rdnadshavarna a?r da? platsinnehavare. Det kan inneba?ra tva? avgifter som avser samma barn. En fo?rutsa?ttning a?r att ba?da va?rdnadshavarna har behov av barnomsorg. De sammanlagda avgifterna fa?r inte o?verstiga avgiften fo?r en plats, det vill sa?ga taket i maxtaxan."

    Vill du ha hjälp att leta upp just din kommuns regler så hjälper jag dig gärna - om du vill tala om vilken kommun du bor i såklart :)

Svar på tråden Barn boende varannan vecka,Dubbel förskoleavgift?