• Gladpappa

    Hjälp! Bebis som inte kan vara själv

    Hej! Det här ämnet ser jag har diskuterats ett flertal gånger men jag hittar inget svar som riktigt passar in i vår familjs situation.

    Jag och min sambo har en 5 veckor gammal pojke som vissa dagar inte klarar av att vara själv ens en sekund.
    Jag jobbar just nu och min sambo är mammaledig.
    Problemet är att hon dem senaste dagarna inte kunnat lämna honom själv alls för att han vaknar upp och skriker så fort hon lägger ned honom.
    Det verkar inte vara problem med blöja, kläder, hunger eller liknande utan att han helt enkelt vill ha närhet.

    Vi båda vill inte låta honom skrika men vi vet inte vad vi ska göra, min sambo tar sig inte ens tid att äta på hela dagen förrän jag kommer hem efter 11 timmar, Vår BM säger att vi ska låta honom skrika så att man iaf hinner äta men min sambo vågar ändå inte göra ens det.

    Vad är det egentligen som gäller, är det okej att låta honom skrika i 5-10 min så hon hinner äta åtminstone?

    Tacksam för svar!
    / en orolig pappa

  • Svar på tråden Hjälp! Bebis som inte kan vara själv
  • Anonym

    Ett av mina barn var på det viset med, men det är fantastiskt vad mycket man kan lära sig göra med ett barn på armen och bara en hand fri! ;) Men skaffa en bärsjal! Klart hon måste äta och det är ju inte så roligt att äta när barnet skriker heller!

  • sina

    Låta en femveckors skrika i 5-10 minuter?! Jomenvisst...

    Om det nu är så att du menar allvar, så nej, givetvis inte.

    Skaffa en bra sjal, ladda upp med mat som går att äta kall eller bara går att värma lite snabbt i kastrull eller mikro, se till att det finns snacks och dricka hemma som är enkelt att bara plocka fram, och ge bebisen den närhet som han behöver.

  • Kasperina

    Sjal är toppen för de barn som accepterar sjal. Det har inte mina gjort
    Min räddning hette Halvfabrikat + mikro
    Man kan även dricka yoghurt/filmjölk i glas med en hand
    Glöm allt vad städning och sånt heter, det får du fixa när du kommer hem. Det blir bättre snart!

  • Malima

    Fast.... Att låta en 5-veckors skrika 5-10 minuter är ingen fara!Bättre det än att mamman mår dåligt( även om så inte är fallet nu, så kan det bli!), det är jätteviktigt att äta för att orka, för att ha mjölk och för att inte utveckla förlossningsdepression!

    Jag själv har en 6-veckors som emellanåt får ligga själv, och ja, gråta, för att storebror behöver hjälp oxå. Övrig tid får han närhet!!

    30minuter för att ta hand om sig själv är inte mkt om man tänket att dygnet består av ytterligare 1410 minuter.

    Annars tycker jag att ni har fått bra tips -bärsele/sjal, mat som är lätt att äta osv!

    Å som någon skrev- det blir bättre!

  • Anonym (n)

    barnet är 5 veckor!  skriker gör ju små barn. Ni får väl ta in lite hjälp från nån annan om ni inte sorkar själva?

  • suziz

    Fast att hon inte äter kan ju knappast bara bero på att hon måste ha en 5 veckors bebis i famnen... Se till så att det finns lättillgänglig mat som det bara är att värma i mikron. Inga problem att värma en matlåda och sedan äta med ett barn i famnen, det är så det fungerar med bebisar.

  • linn74

    Vi hade jämt matlådor i frysen när dottern var bebis o gjorde även extra så jag kunde äta rester dagen efter.Sen vissa var det lugnare o vissa dgr satt jag med henne i famn o åt mikrad mat. gick super. Nu med barn nummer två gör vi ung likadant.Har oxå en bärsjal som är bästa köpet,enligt mig, diska o tvätta funkar även om han är lite missnöjd, då sätter jag honom i sjalen o han blir lugn o jag kan greja. Samma med maten, han låg ibland på golvet ibland satt i knät. Nu är han lite större o sitter ibland en kort stund i sin stol, annars golvet eller i mitt knä Matlådor o spara mat till dagen efter är mitt råd, som många andra.Sen är det lättare vissa perioder o svårare andra. Går upp o ner med småttingar....Jag skulle inte vilja att min bebis låg o skrek 5 minuter.

    /L

  • Litet My

    Jag hade inte låtit bebisen skrika. Var ensam med min första som gillade vagnen, så kunde han sova i den och man hann "vagna" innan han vaknade till ordentligt. Hade den med överallt, vid datorn, i köket, vid soffan. Många bebisar föredrar att sova i vagn som rör sig istället för själva. Ladda med matlådor som bara är att Tina och micra och skär upp sallad/grönsaker och förbered när ni är 2. Sele och sjal fungerar för många med då man har händerna fria. Och som sagt det går över men återkommer i perioder att inte kunna/vilja vara ensam 8 månader är en annan liknande milstolpe. Många bebisar gillar också att man bäddar trångt (som i livmodern) och gärna med något som luktar "mamma".

  • Cakes

    Hej,

    Vår son är nu tio veckor och vi har haft det exakt som ni. Stundtals undrade jag hur jag någonsin skulle överleva att vara själv med honom.

    Vi hade turen att min man hade semester efter att han föddes så vi kunde hjälpas åt en längre tid.

    Mina tips är bärsele (de kan sitta där korta stunder redan från födseln, öva lite varje dag bara) så kan man äta med bebisen i den. Tänk på att hålla bebisens huvud bara. Nästa tips, köp en Babysitter med bra gung så ni lätt kan gunga med foten när man äter, funkar en stund.

    Ammar hon? I så fall, liggamma och prova att resa sig försiktigt när bebisen somnat. Och om amningen funkat, prova med napp redan nu... Tog ett tag men nu funkar nappen som tröst.

    Det var först efter sex-sju veckor som vi ibland lyckades lägga ner honom och han inte vaknade direkt och grät. Vid den tiden började vi också öva honom på att komma till ro själv, det vill säga lägga ner när han var mätt och nybytt. Inte så att han nödvändigtvis behöver bara trött, utan bara för att öva på att bara själv.

    Angående maten hade jag mycket risifrutti och sånt hemma, så fick jag i mig "riktgt" mat när min man kom hem.

    Nu är han som sagt tio veckor och den en och en halv vecka tillbaka lan vi till och med lägga honom i babynestet i spjälsängen och så somnar han där själv första delen av natten (resten i vår säng). För en vecka sedan började vi även ge lite ersättning på kvällen, sen dess sover han längre pass.

    Angående skrikande. Tror inte det är någon fara samtidigt så är det lättare sagt än gjort.. Det gör ju ont i hela hjärtat när de skriker.

    Hoppas det löser sig snart! Det blir bättre och ni är absolut inte ensamma!

Svar på tråden Hjälp! Bebis som inte kan vara själv