• hockeygirl

    utomlandssemester

    tänkte se vad som gäller för att åka utomlands med min son . jag och sonens pappa bor inte ihop utan jag har sonen på heltid förutom varannan helg .
    och nu skulle jag vilja åka utomlands under höstlovet och hur jag än försöker planera så lyckas jag inte att planera en resa i rätt prisklass så att inte exets helg blir drabbad.
    hur gör jag får jag åka utomlands måste jag har något godkännande och i sådana fall vad behöver detta godkännande innehålla ?

  • Svar på tråden utomlandssemester
  • Birgitta02
    hockeygirl skrev 2014-08-29 11:46:27 följande:

    hade gärna gjort detta men tyvärr lyssnar han inte på mig för fem öre :(


    Men varför vill han sabba för barnet? VILL han inte att ni ska komma iväg? Jag hade åkt i alla fall. Och sen hade han fått välja om han velat ha barnet nästkommande helg, eller helgen därpå, som då skulle vara hans vanliga helg. För min del är det inte umgängessabotage att åka bort på semester med ett barn. ALLT kan ju inte följas bara för att en förälder är en idiot.

    Slå en signal till familjerätten och hör hur de tänker. Hade jag gjort.
  • Tonårsmamman1
    hockeygirl skrev 2014-08-29 15:14:08 följande:

    tyvärr så vill han sabba för mig och det genom att inte låta sonen följa med


    Så jäkla tråkigt, att göra så mot sitt barn.
  • lillaponnyn

    Men vilken stroppe till man

    vissa människor har tydligen inget hjärta

  • hockeygirl

    tyvärr är det mycket han gör för att sabba men det var inte det jag önskade svar på utan mera om man behöver ett skriftligt intyg från honom eller liknande så man gör rätt här vill inte att det ska bli fel

  • Aniiee

    Om barnet har ett pass behöver du inte ens berätta för pannan att ni åker iväg, rent tekniskt/juridiskt. Behöver barnet pass så måste ni båda fixa det tillsammans.


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Kjell2
    hockeygirl skrev 2014-09-01 12:25:24 följande:

    Barnet har pass och vi har inget bestämt umgänges schema alls


    Då finns det inget som formellt hindrar att ni åker. Pappan kan bli sur och stökig och kanske startar en process. Kan du leva med det?

    Vill du skydda din rygg lite skriv och tala om vad du tänker göra samt erbjud honom andra dagar i byte.
  • Aumeå

    Jag går igenom en vårdnadstvist.

    Umgänget är precis som för er,det är ej fastställt.
    Du kan ta med ditt barn utomlands så länge det inte finns någon risk att du stannar där med ditt barn, då måste du ha tillstånd från pappan.men en semester är det bara åka på.
    Efter som att ni inte fastställt umgänget kan du styra lite som du vill utan att vara rädd att något händer.
    För mig är det så att ex styr som hon vill, vi har advokater inkopplade och min advokat bekräftar att hon kan göra så utan någon större konsekvens, men efter vi varit till rätten så måste hon rätta sig efter domen,(den är 29 oktober)
    Kommer skriva mer om den efter den varit.
    Förstår efter att skrivit här på familjeliv att många har sina egna åsikter och erfarenheter,men för min det kan ex göra som hon vill just nu,utan några konsekvenser,kanske ser sämre ut för henne i rätten,men hon verkar inte orolig,något har hennes advokat berättat för henne som gör henne säker,jag litar på min advokat som bekräftar att hon kan göra så utan något efter spel.
    Lagen ser ändå lika dan ut från Malmö till Kiruna.
    Meddela ditt ex att du åker och barnet vill oxå åka så är det bara att åka.

Svar på tråden utomlandssemester