• Niisan

    IVF hösten 2014 Carl von Linné kliniken

    Nu är allt på gång!
    På lördag 30/8 har jag sprayat med Synalera i 15 dagar och ska då på kvällen börja spruta med Gonal-f.

    På fredagen den 5/9 efter 7 sprutdagar ska jag ta blodprov och på ultraljudskoll av äggblåsorna.
    V.37 är det beräknat äggplock på Carl von Linné kliniken :D

    Fler som vill följas åt?
    Någon mer som ska eller har gått hos dom?

  • Svar på tråden IVF hösten 2014 Carl von Linné kliniken
  • Niisan

    Som sagt så odlar dom normalt sett inte vidare till dag 5. Men det kanske var så att det inte var toppkvalite på dessa två och att de därför odlades vidare ut ifall att de skulle fortsätta att dela sig ändå. Dom fryser endast ner toppembryon sa dom när jag var där.

    Håller tummarna iaf för er! :)

  • Tgj

    Läkare lät lite skeptisk och sa att dom skulle odlas vidare för att "få bekänna färg"

    Skönt för er att ha i frysen! Det hade ju känts lugnare då..

    När har du test dag? Min är om en vecka!

  • Niisan

    Aha. Okej :/

    Hur många ägg fick dom ut?

    Den 10/12 har jag testdag men jag gjorde FET i naturlig cykel så jag förväntar mig mensen den 5/12 (har 13 dagar lutealfas).

  • Anonym (Hemlig)

    Jag är ju också på CvL och fick ett femdagars. Plockades på tisdagen och sattes in på söndagen, det borde bli femdagars. 
    Till mig sa de att får vi fler än X-befruktade så vill vi odla till dag fem, och det sa de när de precis plockat ut alla. Sen ringde de och sa att det blev femdagars odling.
    Jag fick dessutom två vilket de inte heller brukar men de hade en förklaring. Själv tänker jag inte tänka och fundera och nojja mig så mycket över sånt, även om det är svårt att inte låta bli att spekulera. 

  • Anonym (Hemlig)

    Men jag fick inga till frysen, utan de tog de två bästa och satte in och slängde resten. 

  • Niisan

    Okej. Men hur många hade du som blev befruktade då dom beslutade sig för att odla vidare? Ringde dom dagen efter äggplocket?

    Jag tror på blastocyster så det hade jag velat göra ;)

    Var det er första IVF eller har ni gjort någon tidigare?

  • Anonym (Hemlig)
    Niisan skrev 2014-11-29 20:34:31 följande:

    Okej. Men hur många hade du som blev befruktade då dom beslutade sig för att odla vidare? Ringde dom dagen efter äggplocket?

    Jag tror på blastocyster så det hade jag velat göra ;)

    Var det er första IVF eller har ni gjort någon tidigare?


    Fjärde ivfet och alla olika. Första var färskt och sk icsi 2dagars, andra var fryst icsi 2dagars, tredje var färskt vanlig ivf 2dagars, och det sista var nu, färsk blastocyst. 

    De plockade tror jag 14st från mig och 11 blev befruktade, jag kommer inte ihåg var deras gräns var för 2dagar resp 5dagar. Men det informerade de om vid plocket. Sen bokade vi en tid två dagar senare men de sa att de skulle höra av sig med en riktig plan dagen efter då de visste säkert hur många som "klarat sig". 
    Jag har funderat mycket på varför de satte in två och slängde resten och jag tror att de andra embryona inte utvecklades som de skulle. Jag tror att de två jag fick var lika bra fast på lite olika sätt, det var så jag tolkade det som iaf. Jag är helt okej med tvillingar så jag klagade inte.

    Nu går jag och väntar på testdagen och är förvirrad över alla tecken som är positiva och negativa och säkert inbillade också
  • Anonym (Gravid på CvL)

    Hej på er,

    Ser att ni spekulerar lite kring CvL och deras rutiner. Jag är gravid efter 5 ET och 2 FET där, så har lite erfarenhet jag kan dela med mig av.;)

    CvL är väldigt konservativa och går gärna på väldigt etablerade metoder, tex bara återföra ett embryo om de är fina (dock fryser de alltid fina extra embryon, inga bra slängs) 2dagarsodling, inga specialbehandlingar osv. De odlar också bara vidare till blasto om man har minst 5 embryon eftersom många faller bort på de extra dagarna, som KANSKE hade klarar sig i livmodern.

    MEN, man kan prata sig till andra metoder, andra hormoner osv. Vi fick tex tillbaka dubbla perfekta blastisar de sista två gångerna, och den sista gången "preppade" jag med en Bisolvon på morgonen för ET (metod som är på försöksstadiet). Vi skulle också göra priming (rispa slemhinnan) på försök om vi behövt en omgång till. Vi experimenterade också med mängd hormoner varje gång, förstås.

    Så, det jag ville säga med detta är att ni är kunder, ta upp alternativ om ni vill, de är absolut inte omöjliga!:)

    Ps Vi är i v37 nu och kommer åka tillbaka till CvL om ett år. :) Ds

  • Tgj
    Anonym (Gravid på CvL) skrev 2014-12-13 22:48:23 följande:

    Hej på er,

    Ser att ni spekulerar lite kring CvL och deras rutiner. Jag är gravid efter 5 ET och 2 FET där, så har lite erfarenhet jag kan dela med mig av.;)

    CvL är väldigt konservativa och går gärna på väldigt etablerade metoder, tex bara återföra ett embryo om de är fina (dock fryser de alltid fina extra embryon, inga bra slängs) 2dagarsodling, inga specialbehandlingar osv. De odlar också bara vidare till blasto om man har minst 5 embryon eftersom många faller bort på de extra dagarna, som KANSKE hade klarar sig i livmodern.

    MEN, man kan prata sig till andra metoder, andra hormoner osv. Vi fick tex tillbaka dubbla perfekta blastisar de sista två gångerna, och den sista gången "preppade" jag med en Bisolvon på morgonen för ET (metod som är på försöksstadiet). Vi skulle också göra priming (rispa slemhinnan) på försök om vi behövt en omgång till. Vi experimenterade också med mängd hormoner varje gång, förstås.

    Så, det jag ville säga med detta är att ni är kunder, ta upp alternativ om ni vill, de är absolut inte omöjliga!:)

    Ps Vi är i v37 nu och kommer åka tillbaka till CvL om ett år. :) Ds


    Mina TVÅ embryon odlades vidare till blasto... Fast dom klarade sig inte...
  • Anonym (Gravid på CvL)
    Tgj skrev 2014-12-13 23:03:06 följande:

    Mina TVÅ embryon odlades vidare till blasto... Fast dom klarade sig inte...


    Ja, sorry, ser att dina var tveksamma tidigare, då kan de ju också göra så såklart. För oss odlade de vidare en tveksam till dag 3 då vi fick tillbaka den, men den var ingen fullpoängare då heller.
  • Hanna87a

    Nu va det länge sedan jag var in här!!

    Kan bara komma med lite extra pepp till er som är under själva ivf proceduren, mitt första ivf försök lyckades. Är i v.12 nu så det är ju långt ifrån "klart".. Men den värsta tiden är ändå förbi!! Håller mina tummar för er alla!!

  • Anonym (Väntar)

    hej allihopa,

    hur lång tid tog det för er att bli kallade på träff hs Cvl?

    Vi har gått i Gävle och de har skickat in alla våra papper osv till uppsala men de har ju haft julstängt nu så jag går o väntar på en kallelse.

    Vad gör man första gången man åker dit? Är det nån infoträff bara? eller tar de olika prover oxå? Vi har lämnat blodprov för några veckor sen, till gävle, och de skulle skicka in resultaten dit.

    Vi har även varit på utredningen i Gävle, gjort spolning o alla tester och allting visade att det inte är nåt fel på oss så nu blir det väl IVF eller inseminering.

    Har ni gjort inseminering? Vad krävs för att få göra det? Jag känner väl att det vore enklast men de kanske avråder oss från det efter att vi går igen prognosen eller nåt.

  • Hanna87a

    Hejsan!!

    Hela förproceduren inför ivf (ev nässpray, alla sprutor,Vul) görs här i gävle...

    Första gången jag var på Cvl var när dom skulle plocke ut mina ägg...

  • Anonym (Väntar)

    Jaha ok, vi fick bara höra att vi skulle dit, då vet jag inte riktigt vad vi ska dit och göra, kanske prata metod?

  • Hanna87a

    Jaa, kanske det.. Men det låter ändå konstigt.. Vi gjorde alla tester o sånt här. Sen skickade gävle allt till Cvl och då bestämde deras läkare vilken metod vi skulle använda... Men jag vet inte om erat fall kanske är annorlunda på nåt vis..

  • Anonym (Hemlig)

    Jag loggar in så sällan. 

    Mina två blastisar tog sig så det ser ut som det blir tvillingar i början på augusti. Är i v11 om jag räknat rätt. 22dec var jag i v8 och gjorde UL då syntes två små blinkande hjärtan. 
    Jag har inte fått se dem sen dess för jag ska på inskrivning om en vecka och på ett ul veckan efter det, så om två veckor får jag se dem igen. Jag hoppas att båda lever och mår bra. Fast jag vågar inte riktigt tro på det än. 
    Jag lever och mår inte bra, mår otroligt illa och kräks varje kväll. Men jag hoppas det är värt det. 

  • Lulak1

    Hej

    Ingen har skrivit här på länge. Vi börjar med synurella den 31.07 .
    Någon annan som ska göra ivf nu på CvL ?

  • Anonym (Väntar)

    Hej! Vi ska börja att prova insemination först. Om det inte funkar kör vi nog på IVF. På cvl.

Svar på tråden IVF hösten 2014 Carl von Linné kliniken