• Anonym (maa)

    Kan sand på golvet orsaka problem?

    Haha jag vill vara anonym för att inte stämpla mig som en idiot.

    Sambon vill skaffa en leguan men tycker alla terrarier är för små för ett så stort djur, så nu funderar på om vi kan göra om ett av rummen till den, sätta upp typ galler vid dörren (eller om glasdörr fungerar bättre?) och ha sand på golvet (annat också givetvis), men nu undrar jag om det kan typ orsaka mögel eller andra skador? Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan sand på golvet orsaka problem?
  • Chester Copperpot

    Så länge sanden är torr så borde det ju inte vara nåt problem. Men får jag fråga, hur bor ni? Hyresrätt, bostadsrätt, eget hus? Det kommer ju att ge slitage på underlaget, och jag skulle inte rekommendera det om det inte är ert eget hus. Det kan bli ganska dyra renoveringskostnader om det är en hyreslägenhet.

  • Anonym (maa)
    Chester Copperpot skrev 2014-08-29 13:43:40 följande:

    Så länge sanden är torr så borde det ju inte vara nåt problem. Men får jag fråga, hur bor ni? Hyresrätt, bostadsrätt, eget hus? Det kommer ju att ge slitage på underlaget, och jag skulle inte rekommendera det om det inte är ert eget hus. Det kan bli ganska dyra renoveringskostnader om det är en hyreslägenhet.


    Eget hus Det lite av ett renoveringsprojekt, så kanske ska fixa plast eller stengolv då? Det borde väl fungera?
  • Anonym (.)

    Det låter som en ganska dålig idé faktiskt. Det kommer definitivt skada golvet om sanden är direkt på golvet. Om det är en hyresrätt tvivlar jag på att hyresvärden går med på det.
    Ödlan lär väl göra sina behov lite här och var på golvet om ni inte har den i terrarium?

    Kan ni inte bygga ett nytt större terrarium själva? Det finns garanterat tips om hur man gör på nätet!

  • Anonym (J)

    Det går inte att ha en leguan i ett vanligt rum, de ställer krav på värme och luftfuktighet. Inte för att vara elak, men ni bör nog läsa på betydligt bättre innan ni skaffar djur...

  • Anonym (maa)
    Anonym (.) skrev 2014-08-29 13:46:26 följande:

    Det låter som en ganska dålig idé faktiskt. Det kommer definitivt skada golvet om sanden är direkt på golvet. Om det är en hyresrätt tvivlar jag på att hyresvärden går med på det.
    Ödlan lär väl göra sina behov lite här och var på golvet om ni inte har den i terrarium?

    Kan ni inte bygga ett nytt större terrarium själva? Det finns garanterat tips om hur man gör på nätet!


    Tanken är ju att göra rummet som ett terrarium, den kommer inte få vistas i övriga huset
  • Anonym (maa)
    Anonym (J) skrev 2014-08-29 13:46:55 följande:

    Det går inte att ha en leguan i ett vanligt rum, de ställer krav på värme och luftfuktighet. Inte för att vara elak, men ni bör nog läsa på betydligt bättre innan ni skaffar djur...


    Och det går att ordna. Vi håller ju på att läsa på? Vi ska inte köpa den i morgon precis, utan först ska vi ju se till att det öht fungerar.
  • Chester Copperpot

    Alltså, det borde inte vara nåt problem. Förr i tiden använde man sand och grus som isolering mellan bjälklagen. Men sanden måste vara torr, annars kommer fukten att gå genom golvet. Och som sagt, det kommer att orsaka stort slitage i rummet....

  • Anonym (maa)
    Chester Copperpot skrev 2014-08-29 13:49:38 följande:

    Alltså, det borde inte vara nåt problem. Förr i tiden använde man sand och grus som isolering mellan bjälklagen. Men sanden måste vara torr, annars kommer fukten att gå genom golvet. Och som sagt, det kommer att orsaka stort slitage i rummet....


    Men om vi fixar plastgolv borde det väl gå då? Kanske går att sätta in ett stort fönster i väggen så utåt blir det som ett terrarium.
  • Anonym
    Anonym (maa) skrev 2014-08-29 13:51:01 följande:
    Men om vi fixar plastgolv borde det väl gå då? Kanske går att sätta in ett stort fönster i väggen så utåt blir det som ett terrarium.
    Ja, jag har ingen aning? Men som sagt, det borde inte vara nåt problem...


  • Anonym (J)

    Hur ska du lösa det med fukten då? En leguan kräver rätt hög luftfuktighet , upp till 90%, och det kommer ge mögelskador i ett vanligt rum i kombination med den höga tempen (uppåt 30 grader).

  • Anonym (maa)
    Anonym (J) skrev 2014-08-29 13:53:22 följande:

    Hur ska du lösa det med fukten då? En leguan kräver rätt hög luftfuktighet , upp till 90%, och det kommer ge mögelskador i ett vanligt rum i kombination med den höga tempen (uppåt 30 grader).


    Mellan 23-35 grader ska det tydligen vara, en "solpunkt" för dagtid och svalare under natten.
    Men luftfuktighet, det blir det ju inte i ett vanligt terrarium heller? Inte de vi har sett iaf. 
  • Anonym (J)
    Anonym (maa) skrev 2014-08-29 13:54:55 följande:
    Mellan 23-35 grader ska det tydligen vara, en "solpunkt" för dagtid och svalare under natten.
    Men luftfuktighet, det blir det ju inte i ett vanligt terrarium heller? Inte de vi har sett iaf. 
    Luftfuktighet finns ju hela tiden. Leguaner kräver högre än vad som finns i ett vanligt rum.
  • Anonym (maa)
    Anonym (J) skrev 2014-08-29 13:57:22 följande:
    Luftfuktighet finns ju hela tiden. Leguaner kräver högre än vad som finns i ett vanligt rum.
    Men hur blir det så hög fuktighet i ett terrarium?
  • Anonym (J)
    Anonym (maa) skrev 2014-08-29 14:07:47 följande:
    Men hur blir det så hög fuktighet i ett terrarium?
    En stor balja att bada i, spraya terrariet med vatten varje dag, köpa en speciell luftfuktare, skippa sand som underlag eftersom det inte binder fukt så bra...
Svar på tråden Kan sand på golvet orsaka problem?