• Anonym (suck)

    Bilister verkar alltid tro sig ha företräde vid övergångsställen!

    Jag är förundrad över angående att bilister verkar alltid tro sig ha företräde vid övergångsställen genom att köra i oförändrad hastighet förbi där.

    Någon som håller med mig?

  • Svar på tråden Bilister verkar alltid tro sig ha företräde vid övergångsställen!
  • Anonym (...)

    Nej, faktiskt inte. Däremot tycker jag att bilister borde HA företräde. Otroligt mycket enklare och miljövänligare för mig som gångtrafikant att stanna, än för en bilist.

  • Anonym (suck)
    Anonym (...) skrev 2014-08-29 14:06:01 följande:

    Nej, faktiskt inte. Däremot tycker jag att bilister borde HA företräde. Otroligt mycket enklare och miljövänligare för mig som gångtrafikant att stanna, än för en bilist.


    Du anser alltså att alla fordon ska ha företräde jämte mot fotgängare vid övergångsställen?
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2014-08-29 14:06:01 följande:

    Nej, faktiskt inte. Däremot tycker jag att bilister borde HA företräde. Otroligt mycket enklare och miljövänligare för mig som gångtrafikant att stanna, än för en bilist.


    Håller med. Speciellt vintertid när det är halt är det hemskt när folk slänger sej ut fram för bilar på övergångsställen.
  • Anonym (.)
    Anonym (...) skrev 2014-08-29 14:06:01 följande:

    Nej, faktiskt inte. Däremot tycker jag att bilister borde HA företräde. Otroligt mycket enklare och miljövänligare för mig som gångtrafikant att stanna, än för en bilist.


    Fast då kan man ju bli stående hur länge som helst vid ett övergångsställe. Varför ska t.ex. gångtrafikanten (som kom till övergångsstället långt innan bilisten) behöva stå i snöstorm och regn länge, för att den varma och bekväma bilisten ska åka först?
  • Inte jag

    Jag tycker det är tvärtom. Många fotgängare som bara kastar sig ut. Tänk va hemskt det är när det är snö och halka och bilen inte hinner stanna..

  • Jesssssica

    Tycker det är samma lika åt båda håll. Bilister som anser sig ha företräde och bara kör och gående som slänger sig rakt ut utan att titta sig för. Jag har haft körkort i två veckor och svurit åt detta säkert 15 gånger. Både cyklister och fotgängare som springer rakt ut utan att titta sig för.

  • Anonym (suck)
    Inte jag skrev 2014-08-29 14:11:52 följande:

    Jag tycker det är tvärtom. Många fotgängare som bara kastar sig ut. Tänk va hemskt det är när det är snö och halka och bilen inte hinner stanna..


    Jag kan visserligen hålla med om att det finns många fotgängare som bara kastar sig rätt ut över övergångsstället men hur ska man göra med de fotgängare som inte gör det?
  • sextiotalist

    Jag tycker det inte är lättare att ta sig över via ett övergångställe nu än det var innan zebralagen kom
    Det som hänt med zebralagen är att fotgängarna är mer nonchalanta och att man tagit bort en massa övergångsställen.
    Förut fanns det fler övergångsställe

  • Anonym (fascinerande)

    Jag är fascinerad över att fotgängare bara slänger sig ut vid övergångsställen. Då är jag själv ofta fotgängare eller cyklist i trafiken. En krasch mellan min bil och en fotgängare är ingen svår match för min bil och det tycker jag fotgängare borde ha i åtanke när de bara går rätt ut för att de har "rätt att göra så".

    Men annars tycker jag att bilen ska lämna företräde för gående, ser inget fel i det men det måste samtidigt bli ett samspel i trafiken, även med gångtrafikanterna.

    Jag kan t.ex. tycka det är väldigt onödigt att trycka på knappen vid rödljuset när inga bilar är i sikte, sedan gå för röd gubbe för att jag sedan ska behöva stå för rött och vänta på någon som gick över gatan för två minuter sedan.

  • Inte jag
    Anonym (suck) skrev 2014-08-29 14:14:15 följande:
    Jag kan visserligen hålla med om att det finns många fotgängare som bara kastar sig rätt ut över övergångsstället men hur ska man göra med de fotgängare som inte gör det?
    Då har bilister ett ansvar oxå. De ska då släppa förbi fotgängarna. Jag släpper alltid förbi fotgängare
Svar på tråden Bilister verkar alltid tro sig ha företräde vid övergångsställen!