• Anonym (vilket är bäst?)

    Att ha skild respektive gemensam ekonomi

    Vad menas egentligen med att ha gemensam ekonomi?
    Respektive ha skild ekonomi?

    Vilket av dessa är att föredra i ett samboförhållande?

  • Svar på tråden Att ha skild respektive gemensam ekonomi
  • Anonym (*)

    Man kan ha det på olika sätt.
    Antingen gemensam på så sätt att allt sätts in på samma konto och båda har tillgång till alla pengar. 
    Eller så kan man sätta in en del på ett gemensamt men ändå ha tex ett eget sparande eller egna nöjespengar,
    Har man separat så är mina pengar mina och dina är dina. Antingen så delar man på kostnaderna 50/50 eller % efter inkomst. 

    Vad som är bäst beror på vilka förutsättningar man har. 
    Vi har tex separat nu medan jag är arbetslös utan ersättning, vilket är rätt kasst för mig som får exakt 0 kr att röra mig med. 
    Separat är däremot väldigt bra om man har ut ungefär lika mycket eller om den ena slösar mkt medan den andra är sparsam eller liknande. 

  • Anonym (vilket är bäst?)
    Anonym (*) skrev 2014-08-29 14:17:08 följande:

    Man kan ha det på olika sätt.
    Antingen gemensam på så sätt att allt sätts in på samma konto och båda har tillgång till alla pengar. 
    Eller så kan man sätta in en del på ett gemensamt men ändå ha tex ett eget sparande eller egna nöjespengar,
    Har man separat så är mina pengar mina och dina är dina. Antingen så delar man på kostnaderna 50/50 eller % efter inkomst. 

    Vad som är bäst beror på vilka förutsättningar man har. 
    Vi har tex separat nu medan jag är arbetslös utan ersättning, vilket är rätt kasst för mig som får exakt 0 kr att röra mig med. 
    Separat är däremot väldigt bra om man har ut ungefär lika mycket eller om den ena slösar mkt medan den andra är sparsam eller liknande. 


    Vilket föredrar du själv att ha i och med dina ekonomiska förutsättningar?
  • Mascaraklumpar

    De flesta verkar med gemensam ekonomi mena att man lägger alla pengar i en pott, betalar gemensamma kostnader och sedan delar man upp det som blir över. Jag skulle nog snarare kalla detta för något mellanting mellan separat och gemensam ekonomi, eftersom man fortfarande i slutändan delar upp pengarna. Gemensam ekonomi för mig är att lägga alla pengar i en pott och inte dela upp dem över huvud taget.

    Med separat ekonomi (delad är inget bra ord, eftersom det ju kan betyda både gemensam och separat) brukar man oftast mena att man inte lägger pengarna  i en gemensam pott alls, utan delar kostnaderna 50/50 eller procentuellt efter hur mycket man tjänar.

    Vad som är att föredra beror naturligtvis på om man är den som tjänar mest eller den som tjänar minst.

  • Anonym (Anna)

    Gemensam ekonomi för mig är när man har alla pengar tillsammans. Sedan hur man gör rent praktiskt, spelar ingen roll.

    Enskild ekonomi är när var och en står för sina kostnader, och de gemensamma delas lika.

    Sedan finns det säkert massor av människor som har något mitt emellan, delar det procentuellt, ställer upp för varandra vid sjukdom och arbetslöshet osv.

    Var och en gör som de vill, bara båda är överens.

  • Anonym (*)
    Anonym (vilket är bäst?) skrev 2014-08-29 14:20:18 följande:
    Vilket föredrar du själv att ha i och med dina ekonomiska förutsättningar?
    För mig personligen hade det ju varit bäst med gemensam, så klart. Men är det väldigt ojämnt, som i mitt fall, då är det ju upp till personen som tjänar mest att bestämma. 
    (vill inte den personen ha gemensam men kräver 50/50 fördelning så tycker jag däremot att den som tjänar minst sätter villkoren i hur dyrt boende osv man har)
  • Anonym (vilket är bäst?)
    Anonym (*) skrev 2014-08-29 14:24:24 följande:
    För mig personligen hade det ju varit bäst med gemensam, så klart. Men är det väldigt ojämnt, som i mitt fall, då är det ju upp till personen som tjänar mest att bestämma. 
    (vill inte den personen ha gemensam men kräver 50/50 fördelning så tycker jag däremot att den som tjänar minst sätter villkoren i hur dyrt boende osv man har)
    Så du varken arbetar eller har någon egen inkomst?
  • Gladskit

    Jag och min man har gemensam ekonomi men med skilda konton om man nu ska märka på ord. Jag tycker det är att gå lite väl långt att ha gemensamma visakort mm. Utan vi har varsitt lönekonto med varsitt visakort kopplat, men vi gör ingen skillnad på mina och dina pengar. Vi har också ett gemensamt sparkonto.

    Vanligtvis går det till så här:
    -lönen kommer in
    -alla räkningar betalas, vad som dras från vems konto är oviktigt, vissa autogiron och e-fakturor är på honom, andra på mig
    -när alla räkningar är betalda för jag över allt som blir kvar minus ca 4000kr per person till vårt buffertsparande

    Det som var och en har kvar ska räcka till mat, bensin, uteluncher, nöjen mm. Bankdosorna ligger hemma så att båda rent tekniskt skulle vi kunna logga in och kolla vad den andra gör för inköp men så håller vi inte på. Större inköp, typ om han vill köpa ett fiskespö för 2000kr stämmer vi av med varandra.

    För oss funkar det klockrent men dels har vi tjänat ungefär lika mycket och dels har ingen av oss några dyra hobbies som kostar pengar. Plus att vi har samma tänk kring ekonomi och sparande och vi prioriterar rätt lika. Vi har nog aldrig bråkat om pengar.

    Finns det däremot barn sen tidigare och man blir ihop med någon så kanske man måste skapa en modell där de kostnaderna faktiskt hamnar på den som är förälder, det kanske inte den nya sambon vill stå för. Eller om den ena håller på med en dyr sport eller liknande.

    Men annars kan jag inte se varför man måste ha helt separat ekonomi, man lever ju ihop! Ena månaden kanske jag är sjuk och drar in mindre pengar, om ett halvår är det den andra personen som tjänar mindre.

  • Anonym (*)
    Anonym (vilket är bäst?) skrev 2014-08-29 14:29:31 följande:
    Så du varken arbetar eller har någon egen inkomst?
    Jag börjar studera i sept, men just nu får jag ingenting nej. 
  • Anonym (lisa)

    Vi har separat ekonomi. Vi delar hyra,el, bredband, hemförsäkring, tv-licens osv. Jag betalar mer mat för jag tjänar lite mer. Resten av våra löner gör vi vad vi vill med.

    Vi har varsitt barn, inga gemensamma och ska inga ha heller.

    Funkar utmärkt tycker jag

  • Oscarsmamma84

    Vi har gemensam. Våra löner kommer in på samma konto o vi har gemensamt sparkonto. Vi har ett gemensamt barn o jag tycker det är smidigast så här o vi bråkar aldrig om pengar.

  • Anonym (s)

    Vilket man föredrar är lite av en smaksak. Men jag skulle rekommendera att ni åtminstone har varsitt bankkonto i eget namn, som inte den andra kan komma åt. I alla fall till en början. Jag och min sambo har i stort sett separat ekonomi, men ett gemensamt konto där var och en sätter in en bestämd summa varje månad som ska gå till mat och gemensamma räkningar. Vi tycker att det blir enklare så än att hålla på och räkna varje månad hur mycket var och en betalat och vad man är skyldig den andra.

Svar på tråden Att ha skild respektive gemensam ekonomi