• Anonym (smulan)

    Hur får man en anorektiker tvångsomhändertagen?

    Min bästa vän har haft anorexia i ca 1 år nu och hon har haft en vikt som hon har legat stabilt på i flera månader men nu helt plötsligt har hon blivit sämre. Hon har en psykolog kontakt på psykiatrin och går dit varje vecka och får ibland även göra undersökningar. Nu är det så att min vän är 21 år gammal dvs myndig, så hennes föräldrar har inte direkt något att säga till om. Hon har gått ner 6 kg på 2 veckor och har nu ett bmi som ligger mellan 15 och 15,5. Hon är riktigt risig och klarar inte av att äta mer än max 200 kalorier om dagen, näringsdryckerna hon fått tar hon inte heller och så dricker hon väldigt dåligt. Hon ligger mest bara i sängen och sover och är djupt deprimerad och känner ingen mening med livet längre. Jag vet inte vad jag ska göra, hon är så dålig att jag är rädd för att hon snart ska dö. Hon säger själv att hon känner sig konstig och matt och att det känns som att hennes hjärta snart ska stanna. Sen har hon börjat med någon grej att hon måste dricka hett kaffe för att bränna sig på tungan och i halsen för att hon inte ska kunna äta om hon blir hungrig, det känns helt vansinnigt!?


    Hon vägrar följa med till sjukhuset och det är en hel vecka kvar till nästa psykolog samtal. Ska jag ringa till psyk och berätta hur det ligger till? Eller ska jag vänta till nästa vecka och hoppas på att hon fortfarande är vid liv? Jag vill såklart ringa men jag är rädd för att de inte kommer att ta in henne. Jag har hört att man måste ha ett bmi 11 för att bli tvångsomhändertagen - är inte alls påläst så jag har ingen aning egentligen. Är ett bmi 15 för mycket för ett tvångsomhändertagande? Snälla hjälp mig. 

  • Svar på tråden Hur får man en anorektiker tvångsomhändertagen?
  • Anonym (anorexi)

    BMI spelar ingen roll för ett tvångsomhändertagande, det är hur dåligt man mår och om man är en fara för sig själv som gäller. Tycker absolut att du ska kontakta vården NU!

  • Anonym (E)

    Krävs det inte läkarutlåtande för att få en person tvångsomhändertagen?

  • stockholmare

    Om hon är vuxen kan du inte göra någonting förrän hon blir så sjuk så att hon hamnar på akuten. Då kommer en läkare avgöra om hon är självmordsbenägen. Själv skrevs jag ut från akuten med ett bmi på 10,4 då jag vägrade ta emot vård. 2 veckor efter hamnade jag på sjukan igen och blev tvångsomhändertagen då jag ansågs vara en fara för mig själv. Tyvärr.

  • Anonym (anorexi)
    Anonym (E) skrev 2014-08-29 14:53:43 följande:

    Krävs det inte läkarutlåtande för att få en person tvångsomhändertagen?


    Ja men man kan ringa och berätta hur det är så kommer det en läkare på besök. Har själv gjort så gällande en annan person och även blivit utsatt för det själv. TS vän verkar vara i mycket dåligt skick.
  • Anonym (E)
    Anonym (anorexi) skrev 2014-08-29 15:02:10 följande:
    Ja men man kan ringa och berätta hur det är så kommer det en läkare på besök. Har själv gjort så gällande en annan person och även blivit utsatt för det själv. TS vän verkar vara i mycket dåligt skick.
    Jag läste på lite angående att få en person tvångsomhändertagen och det är inte så lätt som man kan tro.

    Det räcker inte med att personen har en viss diagnos utan det är en del kriterier som måste uppfyllas och beslutet fattas av behörig läkare.


  • Anonym (Ring nu)

    Å ring nu din vän förstår inte sitt eget bästa hon verkar vara i väldigt dåligt skick!

  • Anonym (E)
    Anonym (Ring nu) skrev 2014-08-29 15:05:36 följande:

    Å ring nu din vän förstår inte sitt eget bästa hon verkar vara i väldigt dåligt skick!


  • Anonym (kram)

    Ring berätta allt för 1177 och att hon inte vill leva berätta om hur hon gör för att inte kunna äta när hon är hungrig.

    Styrke kramar
    Följer och hoppas din vän får hjälp

  • Anonym (anorexi)
    Anonym (E) skrev 2014-08-29 15:05:11 följande:
    Jag läste på lite angående att få en person tvångsomhändertagen och det är inte så lätt som man kan tro.

    Det räcker inte med att personen har en viss diagnos utan det är en del kriterier som måste uppfyllas och beslutet fattas av behörig läkare.
    Nej, det är inte lätt. Diagnosen spelar ingen roll, det är hur dålig personen är som räknas. Och den bedömningen gör läkaren, hon/han brukar komma samma dag. TS vän äter inte och dricker inte ens ordentligt, känner av hjärtat osv. Anorexi är en livshotande sjukdom.
  • Anonym (Ring nu)

    Hur har det gått ts? Anorexia är ju en sjukdom som leder till döden om inte hon inte få hjälp

Svar på tråden Hur får man en anorektiker tvångsomhändertagen?