• Elbea

    Träningstokig - och gravid?! Här kan vi snacka träning under hela graviditeten, utbyta tips och råd och peppa varandra!

    Hej hörni!

    Har letat men inte hittat en aktiv träningstråd för gravidisar...

    Jag gjorde en rejäl livsstilsförändring efter andra barnet och är nu sedan tre år en normalviktig och väldigt träningsglad småbarnsmamma. Nu är jag gravid igen med tredje barnet och hoppas givetvis att jag kan fortsätta med träning, i en eller annan form, under graviditeten.

    Kan vi inte samlas här? Berätta om vår träning, tipsa om övningar. Fråga om råd när vi inte riktigt vet vad som gäller i de olika trimestrarna och peppa varandra när det känns motigt. Oavsett vilken nivå du tränar på, eller om du helt enkelt skulle vilja komma igång med lite motion nu när du är gravid - häng på!!

  • Svar på tråden Träningstokig - och gravid?! Här kan vi snacka träning under hela graviditeten, utbyta tips och råd och peppa varandra!
  • Trollfröken

    Jag är gärna med:)

    Jag har ju haft som mål sedan i våras att springa tjejmilen på ett tidsmål, och träningen har gått hur bra som helst under sommaren, härligt! Men nu åkte jag på en förkylning i samband med att jag fick veta att jag var gravid så då blev det så svårt att veta vad som är vad när jag plötsligt känner mig helflåsig och inte har alls samma fart i kroppen... Trist! Men tror jag helt enkelt får vila tills loppet nästa lördag och sen får det gå som det går! Kanske bara är förkylningen som spökar fortfarande?

    I övrigt har jag inga symtom alls på graviditeten, utom möjligtvis trötthet, så nu börjar jag tvivla såklart och tänkte att jag ske be och få ta ett grav.test hos BM när jag blir inskriven på tisdag!

    Oj vilket långt inlägg!

    Vad för träning kör du?

  • Elbea
    Trollfröken skrev 2014-08-30 05:53:16 följande:

    Jag är gärna med:)

    Jag har ju haft som mål sedan i våras att springa tjejmilen på ett tidsmål, och träningen har gått hur bra som helst under sommaren, härligt! Men nu åkte jag på en förkylning i samband med att jag fick veta att jag var gravid så då blev det så svårt att veta vad som är vad när jag plötsligt känner mig helflåsig och inte har alls samma fart i kroppen... Trist! Men tror jag helt enkelt får vila tills loppet nästa lördag och sen får det gå som det går! Kanske bara är förkylningen som spökar fortfarande?

    I övrigt har jag inga symtom alls på graviditeten, utom möjligtvis trötthet, så nu börjar jag tvivla såklart och tänkte att jag ske be och få ta ett grav.test hos BM när jag blir inskriven på tisdag!

    Oj vilket långt inlägg!

    Vad för träning kör du?


    Härligt!
    Se till att bli frisk så kan du säkert köra sen även om det kanske blir flåsigare än vanligt.

    Jag tränar det mesta förutom löpning. Styrka på gymmet, en hel del hemma med kroppsvikt eller kettlebells, TRX, hantlar, boll osv. Ibland springer jag en liten sväng men helst back- eller trappintervaller då. Kör gärna intensivt och kortare pass men i perioder går jag på mer fokuserad, tung styrketräning och tillbringar mer tid på gymmet. Det går i vågor!

    Jag har börjat må illa (är i v 7) men har lyckats hålla igång än så länge. Jag mår i regel inte så illa på morgonen och det är oftast då jag tränar. Igår eftermiddag mådde jag rejält illa men pushade mig igenom ett pass ändå och det kändes bra under och en stund efter passet. Sen var jag däckad resten av kvällen men det hade jag nog varit ändå, det brukar vara värst på kvällen...
  • alhi

    hänger på här!
    Har hästar och ska rida så länge det går. Utöver det löptränar jag. Har bytt intensiva 5-8 km till lugna 10-12 km. Tyvärr har senaste veckan inneburit noll energi så jag ser fram emot pepp här.


    såkandetgå
  • Våtmark

    Hej! Hakar på här jag med =D
    Väntar fjärde barnet, är i vecka 7 skulle jag tro.


    Jag blir väldigt förvånad över att läsa att ni löptränar som gravida?! Jag har fått för mig att man ska vara försiktig med löpning och hopp, att det frestar på och kan vara en missfallsrisk.. Är jag helt ute & cyklar nu?

    Själv tränar jag mest på gymmet med TRX & vikter, är ute på promenader & cyklar till jobbet när jag inte måste ta bilen. Tänkte börja simma också.

    Förra graviditeten var hemsk jämfört med dom andra två, fick foglossning direkt, troligtvis mådde jag sådär för att jag inte hunnit återhämta mig & komma i form tillräckligt. Jag kunde bara gå ca 100 m innan jag var tvungen att stanna & vila, gå, stanna, gå, stanna, helt hopplöst. Fick sammandragningar för minsta lilla ansträngning & hade även falsk ischias hela tiden, så att träna något var omöjligt.Kändes jättedeppigt att inte kunna träna något alls, speciellt då jag jobbar på ett gym!  Var lite stressad över dom där sammandragningarna för minsta lilla då barn nr.2 kom 5 veckor för tidigt.Nu har det gått mer än 3 år sedan jag var gravid senast, är mer tränad än jag varit förr & det känns än så länge jättebra, det funkar med träningen just nu iaf. Så länge jag kan slippa foglossning så är jag nöjd! Då går det inte ens att simma. 
    Med barn nr.1 var jag livrädd över att få missfall eller att det skulle hända något annat & därför var ja väldigt försiktig, det var jobbigt att återhämta sig efter den graviditeten, så nu med nr. 4 hoppas jag på tur, att jag kan fortsätta träna som nu! 

  • Bell13
    Våtmark skrev 2014-08-30 10:05:08 följande:

    Hej! Hakar på här jag med =D
    Väntar fjärde barnet, är i vecka 7 skulle jag tro.


    Jag blir väldigt förvånad över att läsa att ni löptränar som gravida?! Jag har fått för mig att man ska vara försiktig med löpning och hopp, att det frestar på och kan vara en missfallsrisk.. Är jag helt ute & cyklar nu?

    Själv tränar jag mest på gymmet med TRX & vikter, är ute på promenader & cyklar till jobbet när jag inte måste ta bilen. Tänkte börja simma också.

    Förra graviditeten var hemsk jämfört med dom andra två, fick foglossning direkt, troligtvis mådde jag sådär för att jag inte hunnit återhämta mig & komma i form tillräckligt. Jag kunde bara gå ca 100 m innan jag var tvungen att stanna & vila, gå, stanna, gå, stanna, helt hopplöst. Fick sammandragningar för minsta lilla ansträngning & hade även falsk ischias hela tiden, så att träna något var omöjligt.Kändes jättedeppigt att inte kunna träna något alls, speciellt då jag jobbar på ett gym!  Var lite stressad över dom där sammandragningarna för minsta lilla då barn nr.2 kom 5 veckor för tidigt.Nu har det gått mer än 3 år sedan jag var gravid senast, är mer tränad än jag varit förr & det känns än så länge jättebra, det funkar med träningen just nu iaf. Så länge jag kan slippa foglossning så är jag nöjd! Då går det inte ens att simma. 
    Med barn nr.1 var jag livrädd över att få missfall eller att det skulle hända något annat & därför var ja väldigt försiktig, det var jobbigt att återhämta sig efter den graviditeten, så nu med nr. 4 hoppas jag på tur, att jag kan fortsätta träna som nu! 


    Hej, ville flika in med ett svar att det är absolut inte farligt att löpträna i tidig graviditet. Får du missfall är det för att fostret inte är livsdugligt och inte för att du har löptränat. Jag är licensierad personlig tränare och råder mina kunder som är gravida att lyssna på kroppen. En del löptränar fram till v 30 och andra slutar när de kommit till v 18
  • jekkpekk

    Hej!

    Hoppas in här också. Är gravid med nr 3 nu. Det kommer bara skilja 19 månader mellan 2 och 3 så det blev lite snabbt men nu är det som det är.

    Men iaf efter nr 2 så gjorde jag ett ryck för att gå ner alla överflödiga kilo efter 2 graviditeter.

    Jag har gått ner 25 kilo sen jul och har varit väldigt nöjd. Känns lite jobbigt att jag ska gå upp igen men man får ju tänka att man får en liten h*n av det. Men jag har hittat glädjen i löpning ( har aldrig) sprungit förut. Men jag känner stor skillnad efter att jag blev gravid men jag är ändå så pass kort gången är i v 8 nu. Jag är mycker mer flåsig och km tiden blir sämre för varje pass jag gör så jag funderar nästan på att lägga ner löpningen  men vi får se. 

    Men hur är det med styrketräning? Får man göra allting? Någon som vet?

    /Jessica

  • Bell13
    jekkpekk skrev 2014-08-31 08:19:19 följande:

    Hej!

    Hoppas in här också. Är gravid med nr 3 nu. Det kommer bara skilja 19 månader mellan 2 och 3 så det blev lite snabbt men nu är det som det är.

    Men iaf efter nr 2 så gjorde jag ett ryck för att gå ner alla överflödiga kilo efter 2 graviditeter.

    Jag har gått ner 25 kilo sen jul och har varit väldigt nöjd. Känns lite jobbigt att jag ska gå upp igen men man får ju tänka att man får en liten h*n av det. Men jag har hittat glädjen i löpning ( har aldrig) sprungit förut. Men jag känner stor skillnad efter att jag blev gravid men jag är ändå så pass kort gången är i v 8 nu. Jag är mycker mer flåsig och km tiden blir sämre för varje pass jag gör så jag funderar nästan på att lägga ner löpningen  men vi får se. 

    Men hur är det med styrketräning? Får man göra allting? Någon som vet?

    /Jessica


    Fram till ca v 20 kan du träna som vanligt. Jag brukar rekommendera att träna för att bibehålla muskelmassa och inte bygga muskelmassa så kör 15 reps i 3 set. Mot slutet av graviditeten så undvik övningar på rygg.

    Lyssna på kroppen och var medveten om att du nog kommer att få sänka din ambition i takt med att magen växer. Lycka till med din träning
  • alhi
    Våtmark skrev 2014-08-30 10:05:08 följande:

    Hej! Hakar på här jag med =D
    Väntar fjärde barnet, är i vecka 7 skulle jag tro.


    Jag blir väldigt förvånad över att läsa att ni löptränar som gravida?! Jag har fått för mig att man ska vara försiktig med löpning och hopp, att det frestar på och kan vara en missfallsrisk.. Är jag helt ute & cyklar nu?

    Själv tränar jag mest på gymmet med TRX & vikter, är ute på promenader & cyklar till jobbet när jag inte måste ta bilen. Tänkte börja simma också.

    Förra graviditeten var hemsk jämfört med dom andra två, fick foglossning direkt, troligtvis mådde jag sådär för att jag inte hunnit återhämta mig & komma i form tillräckligt. Jag kunde bara gå ca 100 m innan jag var tvungen att stanna & vila, gå, stanna, gå, stanna, helt hopplöst. Fick sammandragningar för minsta lilla ansträngning & hade även falsk ischias hela tiden, så att träna något var omöjligt.Kändes jättedeppigt att inte kunna träna något alls, speciellt då jag jobbar på ett gym!  Var lite stressad över dom där sammandragningarna för minsta lilla då barn nr.2 kom 5 veckor för tidigt.Nu har det gått mer än 3 år sedan jag var gravid senast, är mer tränad än jag varit förr & det känns än så länge jättebra, det funkar med träningen just nu iaf. Så länge jag kan slippa foglossning så är jag nöjd! Då går det inte ens att simma. 
    Med barn nr.1 var jag livrädd över att få missfall eller att det skulle hända något annat & därför var ja väldigt försiktig, det var jobbigt att återhämta sig efter den graviditeten, så nu med nr. 4 hoppas jag på tur, att jag kan fortsätta träna som nu! 


    det kan vara farligt om du är otränad men inte om du redan har en bra bas. Jag ökar inte intensiteten i träningen utan kör på puls runt 80-90. Har en vilopuls på 45.
    såkandetgå
  • Isa79

    Hej!
    Jag vill gärna hoppa in här för tips och råd.
    Är gravid med andra barnet som är beräknat i april 2015 (v7). Under min förra graviditet tränade jag nästan ingenting. Normalt tränar jag ganska mycket och har alltid gjort, men tappade helt motivationen och "unnade" mig att bara ta det lugnt. Efter förlossningen kände jag mig så otroligt svag och ur form. Jag orkade ingenting och det tog lång tid att komma tillbaka och känna att min kropp var stark igen. Nu tränar jag 3-4 gånger i veckan, mest löpning men även cykel, crosstrainer och styrketräning. Jag har fortsatt som vanligt, men tar det lite lugnare och pressar mig inte för hårt.

    Det jag har läst mig till är att man ska undvika högintensiv träning där pulsen blir väldigt hög. Hopp och utfall har jag också hört att man ska undvika. Raka situps ska man sluta med när magmusklerna börjar dela sig.

    Ang löpträning verkar det verkligen finnas olika åsikter om hur bra det är. Är det någon som har tips på bra läsning, gärna vetenskapligt, om löpning och annan träning under graviditet?

Svar på tråden Träningstokig - och gravid?! Här kan vi snacka träning under hela graviditeten, utbyta tips och råd och peppa varandra!