• Honungsblomman

    Provocerar detta dig?

    Provocerar texten, i denna annons (www.blocket.se/orebro/Elbil__fyrhjuling_55775276.htm&w=1), dig?

    "Säljer en fin elbil som inte körts på länge. Bilen är tjejkörd och välvårdad men behöver ett nytt batteri. 6 volts laddare medföljer."

    Personligen blir jag mest provocerad av priset (500 kronor), när det krävs att man själv ska behöva köpa ett nytt batteri till den.

    Oh, well. Frågan ni ska svara på i tråden gäller alltså huruvida ni blir provocerade eller ej, av den markerade texten (förtydligande: "Bilen är tjejkörd och välvårdad")?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Provocerar detta dig?
  • Hejo Svejo

    Nja, i det här fallet innebär det ju ngt positivt. Bilen är i gott skick pga att ngn kört försiktigt och ansvarsfullt. Så tolkar jag det iaf.

    Men visst, det kan irritera mig att man generaliserar på det viset. Att alla tjejer fungerar likadant när det t ex kommer till bilar.

  • Chrysabelle

    Vad menas egentligen med tjejkörd? En del anser att kvinnor inte kan köra, men här är det tvärtom eller?

  • Tow2Mater

    Nej.
    "Tjejkörd" är ett vedertaget begrepp; det betyder varken att den endast korts av en tjej eller kille, utan att den korts på ett specifikt sätt. Så tolkar jag det.

  • Chrysabelle
    Tow2Mater skrev 2014-08-29 17:21:39 följande:

    Nej.
    "Tjejkörd" är ett vedertaget begrepp; det betyder varken att den endast korts av en tjej eller kille, utan att den korts på ett specifikt sätt. Så tolkar jag det.


    Men vilket sätt är det då?
  • Hejo Svejo
    Chrysabelle skrev 2014-08-29 17:18:25 följande:

    Vad menas egentligen med tjejkörd? En del anser att kvinnor inte kan köra, men här är det tvärtom eller?


    Man brukar vill säga att tjejer "meskör", dvs kör alldeles för försiktigt och inte aggressivt. Det i sin tur leder ju isf till väldigt få skador och sliter mindre på bilen, vilket personen i annonsen menar som ngt bra för den som köper bilen.
  • lagunen

    Med tjejkörd menas att den är körd på ett försiktigt sätt det vill säga inte vårdslöst.

    Varför skulle det vara provocerande?

  • Chrysabelle
    Tow2Mater skrev 2014-08-29 17:30:21 följande:
    Se #1
    Fast det är ju många som anser att kvinnor inte kan köra bil, och orsakar mer skador på bilen.

  • Tow2Mater
    Chrysabelle skrev 2014-08-29 17:34:55 följande:
    Fast det är ju många som anser att kvinnor inte kan köra bil, och orsakar mer skador på bilen.
    Ja, och där är jag beredd att hålla med, men det ändrar inte min definition av just begreppet "tjejkord". Andra kan ju se annorlunda på ordet, och tolka det olika.
Svar på tråden Provocerar detta dig?